Niespodzianki podczas samodzielnej wymiany filtrów
Skłonność do samodzielnych prac przy samochodzie zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu są oczywiście zdolności manualne. Na kolejnych - warunki do pracy (np. własny garaż) i zaawansowanie techniczne oraz wiek samochodu. Generalnie wciąż spora grupa użytkowników stara się wykonywać drobne prace serwisowe we własnym zakresie. Okresowa wymiana filtrów wydaje się jedną z prostszych czynności. I faktycznie jest taka, pod warunkiem, że mechanik-amator zapoznał się wcześniej z procedurą wymiany. Jeśli nie – podczas pracy mogą pojawić się pewne komplikacje…
Wymiana filtra kabinowego
Pierwszym utrudnieniem może być znalezienie jego lokalizacji. Najbardziej popularne to pod maską w okolicy podszybia, pod deską rozdzielczą, za schowkiem pasażera oraz w konsoli środkowej. Szczególne problemy sprawiają te dwie ostatnie. W pierwszym przypadku trzeba wiedzieć, jak zdemontować schowek. W drugim – jak dostać się do filtra ukrytego w konsoli. W niektórych modelach samochodów wymaga to… demontażu pedału gazu.
Uwaga – jeśli filtr kabinowy jest umieszczony w trudnodostępnym miejscu, podczas jego wkładania można go łatwo pogiąć, załamać, lub nawet potargać. Aby tego uniknąć, warto przećwiczyć montaż za pomocą starego filtra.
Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów
Wymiana filtra powietrza
Zazwyczaj wymienia się go znacznie łatwiej niż filtr kabinowy, ponieważ na ogół jest łatwo dostępny. Praca polega na otwarciu kasety z filtrem i wymianie wkładu. Czy coś może pójść nie tak? Oczywiście. Warto uważać, aby podczas otwierania kasety zatrzaski lub śrubki nie wpadły gdzieś głęboko do komory silnika. Mogą także pojawić się problemy z wypięciem/odkręceniem jednej ze śrub kasety, która jest zlokalizowana w niedogodnym miejscu (np. pod układem dolotowym, za akumulatorem itp.
Wymiana filtra paliwa
Tu sprawa może być naprawdę poważna. W wielu modelach samochodów filtry paliwa są wypełnione paliwem pod wysokim ciśnieniem. Podczas próby wymiany paliwo może ochlapać twarz, ubranie, wylać się na posadzkę lub zalać komorę silnika stwarzając zagrożenie pożarowe. Inny problem to odpowietrzenie instalacji. Po zamontowaniu nowego, pustego filtra układ wtryskowy może być na tyle zapowietrzony, że nie uda się uruchomić silnika. Wielu specjalistów zapobiega temu napełniając wcześniej nowy filtr czystym paliwem. Niektóre pojazdy są wyposażone w ręczną pompkę do wstępnego napełnienia układu przed próbą uruchomienia.
Dodatkowym utrudnieniem dla wymieniającego może być konstrukcja opasek mocujących przewody paliwowe. Niektóre są wielorazowego użytku, ale trzeba wiedzieć, jak się je rozpina. Inne są jednorazowe, a montaż nowych wymaga zastosowania specjalnego narzędzia.
Wymiana filtra oleju
Brzmi banalnie, ale może przysporzyć całą masę kłopotów. Pierwszy – to oczywiście utrudniony dostęp. Należy pamiętać, że o ile nowy filtr dokręca się ręką (jeśli mamy do czynienia z wkładem, to pokrywę dokręcamy lekko, kluczem dynamometrycznym), o tyle odkręcenie starego filtra nie będzie już takie łatwe. Bez wątpienia przyda się jakoś klucz do filtrów. Jaki? To właśnie zależy od rodzaju filtra i jego lokalizacji (nie każdy klucz da się wszędzie wsadzić).
Podsumowanie
Nie ma jednej, uniwersalnej instrukcji wymiany filtrów. Wszystko zależy od marki i modelu samochodu, a także od stopnia jego zużycia (im starsze auto tym większe problemy z odkręcaniem lub demontażem części).
Przed podjęciem decyzji warto wyszukać w internecie poradnik wymiany filtrów do konkretnego modelu auta, zapoznać się z nim, a następnie ocenić, czy naprawa leży w zakresie naszych możliwości.
Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
IT i technologie
UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.
Prawo
Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.