Mocny złoty wyzwaniem dla polskich eksporterów
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Ożywienie na krajowym rynku w połączeniu ze spowolnieniem gospodarek strefy euro i umacniającym się złotym stanowi wyzwanie dla polskich eksporterów, rozliczających faktury w europejskiej walucie. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do zmiennych kursów walut oraz fluktuacji w płynności finansowej. W tym celu naturalne jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą im zachować stabilność finansową i chronić marże, szczególnie przy odroczonych terminach płatności, będących codziennością w międzynarodowym handlu.
Ryzyko związane z transakcjami eksportowymi obejmuje nie tylko utratę marży na skutek niekorzystnych zmian kursów, ale także opóźnienia w płatnościach i związane z tym wyzwania płynnościowe. W sytuacji rosnącej inflacji i zmienności na rynkach finansowych, firmy coraz częściej muszą mierzyć się w wydłużaniem terminów płatności przez kontrahentów z krajów strefy euro, którzy sami odczuwają presję ekonomiczną w swoich gospodarkach. Takie warunki sprawiają, że polscy eksporterzy muszą szukać rozwiązań finansowych, które pozwolą im zminimalizować ryzyko i zapewnić stabilny przepływ gotówki.
Ryzyka są istotne – od opóźnień w płatnościach, po utratę marży przy transakcjach o odroczonych terminach płatności. Rozwiązaniem jest finansowanie faktur w walucie, w której zostały wystawione, co także obniża koszt tej usługi do ok. 0,5-1% wartości transakcji. BNP Paribas Faktoring jest największym faktorem strefy euro – jesteśmy obecni na 14 rynkach Unii Europejskiej, na których to możemy zaproponować obsługę polskich eksporterów. Ponadto, BNP Paribas jest marką znaną globalnie, co ma znaczenie w nawiązaniu i utrzymaniu właściwych relacji z ich kontrahentami. Dzięki współpracy z aż trzema firmami ubezpieczeniowymi, możemy skuteczniej uzyskać limit przejęcia ryzyka dla danego kontrahenta zagranicznego – mówi Mariusz Łukasiewicz, prezes zarządu BNP Paribas Faktoring.
Spowolnienie gospodarcze w strefie euro ma swoje korzenie nie tylko w czynnikach ekonomicznych, ale również geopolitycznych. Konflikt zbrojny na Ukrainie, kryzys energetyczny oraz zmiany regulacyjne związane z Zielonym Ładem, który wymusza transformację energetyczną, wpływają na gospodarki krajów zachodnioeuropejskich. W związku z tym wiele firm w Europie stoi przed wyzwaniem dostosowania swoich strategii finansowych i biznesowych do rosnących kosztów energii, surowców oraz transportu. Taka sytuacja może powodować, że zagraniczni kontrahenci będą coraz bardziej ostrożni w realizacji płatności na czas, co może bezpośrednio wpłynąć na sytuację finansową polskich eksporterów.
Faktoring nie tylko wspiera płynność finansową, ale również znacząco wpływa na poprawę cash flow przedsiębiorstwa. Dzięki szybkiej zamianie faktur na gotówkę, firmy mogą elastyczniej reagować na zmieniające się potrzeby rynku. W kontekście polskiego sektora eksportowego, który wciąż rośnie, szczególnie w obszarach takich jak przemysł spożywczy, meblarski czy produkcja maszyn, zapewnienie stałego dostępu do kapitału obrotowego staje się kluczowe. Faktoring stanowi więc istotne wsparcie dla firm, które chcą zwiększać swoje moce produkcyjne i zdobywać nowe rynki zagraniczne, nie rezygnując jednocześnie z finansowej stabilności.
Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG
Zatory płatnicze i spowolnienie gospodarcze
SWIFF zmniejszy straty w branży faktoringowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.