Lexus ulepsza model ES
Japoński oddział Lexusa zaprezentował ulepszoną wersję modelu ES. Zmiany dotyczą przede wszystkim cyfrowych lusterek bocznych i napędu hybrydowego. Kierowcy dostrzegą je w czasie wykonywania manewrów oraz w zużyciu paliwa.
Ulepszone cyfrowe lusterka
Lexus już w 2018 roku wprowadził w modelu ES na japońskim rynku system cyfrowych lusterek bocznych. Układ bazuje na kamerach umieszczonych w miejscu standardowych zwierciadeł i wyświetla obraz na wyświetlaczach zamocowanych przy słupkach A we wnętrzu auta. Dzięki takiemu rozwiązaniu sedan japońskiej marki stał się pierwszym w historii masowo produkowanym samochodem, w którym klasyczne lusterka zastąpiły kamery.
W tym roku system został ulepszony i wyświetla dodatkowe linie referencyjne, która ułatwiają ocenę dystansu od innych samochodów i przeszkód. Podczas jazdy z prędkością do 70 km/h kierowca widzi trzy linie wskazujące na drodze odległości 5, 10 i 15 metrów od tyłu samochodu. Przy wyższych prędkościach obecny jest jeszcze jeden znacznik, a linie są oddalone kolejno o 5, 10, 15 i 30 metrów. Warto dodać, że w Japonii układ cyfrowych lusterek jest teraz dostępny również w wariancie F Sport sedana.
Nowy akumulator i większe wyposażenie standardowe
Zmiany dotknęły również układu hybrydowego. Niklowo-wodorkowy akumulator trakcyjny został zastąpiony przez litowo-jonowy. Ogniwa bazujące na tej technologii mogą zmagazynować większą ilość energii zachowując tę samą masę, a to zmniejsza zużycie paliwa. Jak podaje japoński oddział Lexusa, po tej zmianie model ES 300h przejeżdża na jednym litrze paliwa o 1,7 km więcej zgodnie z normą WLTC. A więc na 100 km zużywa w przeliczeniu o niemal 0,4 l paliwa mniej.
Warto dodać, że standardowymi elementami wyposażenia Lexusa ES w Japonii są teraz układ automatycznego hamowania podczas parkowania z systemem wykrywania pojazdów nadjeżdżających z boku oraz asystent monitorowania martwego pola. Japońska limuzyna została również wyposażona w standardy łączności SmartDeviceLink, Apple CarPlay i Android Auto ładowarkę indukcyjną, która obsłuży teraz większe smartfony.
Wyposażenie Lexusa ES w Polsce
Ulepszony Lexus ES trafił do japońskich salonów marki na początku sierpnia. Sedana z systemem cyfrowych lusterek wstecznych możemy kupić również w polskich salonach marki. ES z takim układem jest dostępny na naszym rynku od wiosny 2020 roku i również dysponuje funkcją wyświetlania dodatkowych linii referencyjnych. Ponadto wszystkie Lexusy ES wyjeżdżają z polskich salonów z multimediami obsługującymi Apple CarPlay i Android Auto.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.