Lexus LX - specjalny egzemplarz dla dziecka z niepełnosprawnością
Lexus i Cerebral Palsy Foundation, organizacja specjalizująca się w pomocy osobom z porażeniem mózgowy, opracowały wyjątkowy pojazd. Przypominające Lexusa LX autko stworzono specjalnie z myślą o dziecku zmagającym się z chorobą.
Nietypowy samochód opracowano specjalnie dla Finley Smallwood i przekazano nowej właścicielce w marcu, który w Stanach Zjednoczonych jest Narodowym Miesiącem Świadomości o Porażeniu Mózgowym. Jednym z największych wyzwań dla dzieci, które dotknęła ta choroba jest możliwość odnalezienia się w środowisku i zabawy, jak robią to rówieśnicy. Miniaturowy Lexus LX ma to ułatwić.
Niewielkie, dziecięce auto zostało specjalnie dostosowane do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Fioletowy i miniaturowy Lexus LX
Finley może mieć problemy z siedzeniem przez dłuższy czas, dlatego jedną z najważniejszych modyfikacji było zamontowanie odpowiedniego fotela. Siedzisko jest inspirowane sportowymi siedzeniami i ma lepsze podparcie boczne dzięki specjalnej wyściółce. Fotel wyposażono ponadto w regulowany zagłówek, a kierowcę pewnie przytrzymują pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Lexus należący do Finley ma także powiększone drzwi i obniżony prześwit, by łatwiej było jej zająć miejsce w środku.
Sterowany joystickiem
Osoby z porażeniem mózgowym często nie mają wystarczająco siły, by przez dłuższy czas kręcić kierownicą. Mogą mieć również problem z operowaniem pedałami. Dlatego swoją miniaturową terenówką Finley steruje za pomocą joysticka umieszczonego w podłokietniku obok fotela, co pozwala jej poruszać się swobodnie. Dziecięcego Lexusa pokryto zaś fioletowym lakierem, ulubioną barwą nowej właścicielki.
Krok w przyszłość
„Tworzymy samochody wokół sztuki i nauki o ludzkich potrzebach. W tym wypadku chcieliśmy pójść dalej i odkryć, co to może znaczyć dla dziecka z porażeniem mózgowym, które nie może się cieszyć swobodą poruszania się, jaką cieszą się inne dzieci” – mówi Cooper Ericksen, Lexus Group Vice President Product Planning & Strategy w amerykańskim oddziale koncernu Toyota. „Wszystkie modyfikacje wpływają na życie jednego wyjątkowego dziecka” – dodaje Ericksen, „ale jednocześnie otwierają drzwi do odkrywania ogromnego potencjału, jaki daje projektowanie skupione na człowieku”.
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.