Lexus dalej rozwija technologię połączonych samochodów
Australijski oddział Lexusa kontynuuje udział w pracach nad samochodowymi systemami łączności z innymi pojazdami oraz infrastrukturą. Marka zaangażowała się w projekt Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot. Choć bezpieczeństwo jak zawsze jest najważniejsze, rozwój technologii połączonych aut przynosi też dodatkowe korzyści.
Około 500 samochodów i 29 skrzyżowań
Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot jest największym projektem w Australii, którego celem jest wyeliminowanie wypadków lub zmniejszenie ich skutków. Program bazuje na aparaturze umieszczonej na 29 skrzyżowaniach w Ipswich w północno-wschodniej Australii. Urządzenia łączą się z innymi pojazdami w ramach systemu komunikacji krótkiego zasięgu – DSRC (Dedicated Short Range Communication), który bazuje na łączności radiowej. W ten sposób mogą przekazywać informacje o zmianach limitów prędkości, zagrożeniach na drodze czy pieszych chcących przekroczyć jezdnię. W testy włączono 500 samochodów zwykłych użytkowników, a także dwa auta dostarczone przez Lexus Australia.
Połączone samochody Lexusa
Australijski oddział Lexusa włączył do projektu dwa hybrydowe SUV-y RX 450h w wersji F Sport. Samochody wyposażono w dodatkowe moduły DSRC, które pozwalają im komunikować się z infrastrukturą, a także pomiędzy sobą. Dzięki takiemu wyposażeniu kierowca z wyprzedzeniem otrzymuje informacje o zagrożeniach i warunkach, które panują przed nim na drodze. System ostrzega o ryzyku przejechania na czerwonym świetle oraz pieszych i rowerzystach, którzy nacisnęli przycisk na przejściu i oczekują na zmianę sygnalizacji. Przesyła również informacje o śliskiej nawierzchni, wypadku, robotach drogowych czy zbliżającym się korku, a także o aktualnych ograniczeniach prędkości, nawet wtedy, gdy te są zmienne. Ponadto oba Lexusy mogą ostrzec kierowcę, kiedy pojazd znajdujący się na tej samej drodze nieco dalej zatrzymał się, jedzie wyraźnie wolniej, niż pozwalają na to warunki albo zaczął gwałtownie hamować. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko kolizji.
Bezpieczeństwo, ale nie tylko
Przedstawiciele Lexus Australia przekonują, że połączenie łączności DSRC i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, które już teraz znajdziemy w samochodach Lexusa, pozwoli znacznie szerzej ostrzegać kierowców o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. „Nasz lokalny zespół inżynierów, który współpracuje blisko z władzami Queensland, oceni skuteczność inteligentnego transportu i jednocześnie pozwoli nam lepiej zrozumieć, jak kierowcy podchodzą do takich technologii” – mówi Scott Thompson, dyrektor generalny australijskiego oddziału Lexusa.
Ludzie Lexusa podkreślają jednak, że systemy takie jak ten testowany w Australii, przynoszą nawet więcej pozytywów. Pozwalają bowiem na płynniejsze sterowanie ruchem, a to chociażby obniża zużycie paliwa. „Lexus Australia jest dumny, że może wesprzeć projekt, który – tak jak został stworzony z myślą o ochronie istnień ludzkich – może też zmniejszyć korki, zużycie paliwa i pomóc środowisku, a to wszystko jednocześnie czyniąc życie bardziej przyjemnym” – dodaje Thompson. Australijski oddział Lexusa już od kilku lat angażuje się w prace nad technologią połączonych aut.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.