Lexmark wspiera gospodarkę obiegu zamkniętego poprzez regenerację urządzeń
Gospodarka obiegu zamkniętego wspiera rozwój biznesu przy jednoczesnym racjonalnym wykorzystywaniu zasobów i ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko. Firma Lexmark będąc członkiem Europejskiej Rady Regeneracji od lat skupia się na strategii zrównoważonego rozwoju. Będąc liderem rozwiązań firma wnosi duży wkład w C-SERVEES, projekt finansowany przez Unię Europejską, mający na celu zapobieganie marnotrawstwu sprzętu elektronicznego (WEEE). Podobnie jak i recykling, jednym z priorytetów w modelu obiegowym jest odnawianie produktów.
– W ramach naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój zapewniamy ekologiczne rozwiązania w całym cyklu eksploatacji naszych produktów. Wszystko rozpoczyna się od urządzeń, które są zaprojektowane z myślą o wydłużonej wytrzymałości, dzięki czemu rzadziej zachodzi konieczność ich wymiany, a tym samym do produkcji i dystrybucji wykorzystujemy znacznie mniej surowców i energii. A już po zakończeniu okresu użytkowania oferujemy odpowiedzialne sposoby utylizacji bądź regeneracji naszych produktów – mówi Sebastian Szpila, Enterprise Account Manager, Lexmark.
Regenerację sprzętu elektronicznego należy rozumieć jako doprowadzenie urządzeń zniszczonych lub zepsutych do pierwotnego stanu – tak, by umożliwić ich powrót na rynek i ponowne wykorzystanie. Badania przeprowadzone w ramach programu C-SERVEES w sektorze poligraficznym wskazały na obszary wymagające poprawy w celu zwiększenia w firmach możliwości odnawiania sprzętu, aby tym samym przyspieszyć przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego. Znikoma ilość organizacji zwraca swoje stare urządzenia z powrotem do producenta, nawet jeżeli ten oferuje ich regenerację – odnawia sprzęt i wypuszcza go na rynek ponownie. Jak wykazało badanie, dzieje się tak, ponieważ cena i jakość produktów zregenerowanych często pozostawiają wiele do życzenia. Mówiąc najprościej, jakość urządzeń regenerowanych musi być odpowiednio wysoka, by zachęcić organizacje do kupowania odnowionego sprzętu, a koszt odnawiania niski, aby zmobilizować producentów do tego procesu.
Na szczęście istnieje kilka sposobów na zwiększenie atrakcyjności usługi regeneracji i zakupu odnowionych produktów. Najważniejsze wynikają z prawodawstwa, w tym przepisów, które oferują producentom premię za zapewnienie obiegowości produktów już na etapie ich projektowania.
Wbudowana obiegowość
Najlepszym rozwiązaniem dla producentów jest praktykowanie inżynierii intencjonalnej. Produkty należy projektować w taki sposób, by maksymalizować ich żywotność i zwiększać wartość po zakończeniu eksploatacji. Takie podejście znacznie poprawi efektywność kosztową i czasową procesu ich odnawiania. Poza tym, produkty muszą być modułowe, aby urządzenie wycofane z eksploatacji można było aktualizować za pomocą odpowiedniego oprogramowania oraz łatwo integrować najnowsze funkcje bezpieczeństwa.
Obiegowość komponentów
Innym obszarem wymagającym poprawy jest okres użytkowania części zamiennych, które, jako że stanowią jeden z głównych elementów kosztów odnawiania, również powinny być projektowane z myślą o większej trwałości i wielokrotnym okresie użytkowania.
Działania te pozwolą na przyspieszenie popularyzacji procesów regeneracji wśród producentów, dealerów, klientów i recyklerów, a także systematyzację tego typu projektów. Wszelkie nowe przepisy muszą być wspierane przez programy zamówień publicznych na zakup odnowionych produktów, a także kampanie reklamowe mające na celu edukację klientów w zakresie korzyści środowiskowych płynących z nabywania i używania odnowionego sprzętu. Klienci powinni być świadomi wpływu na środowisko naturalne produktu, który wybierają.
Dzięki temu jesteśmy w stanie doprowadzić do ograniczenia ilości odpadów i rozwijać rynek regeneracji z korzyścią dla naszej planety.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.