Kupujemy kostkę do ogrodu
Tok Tok
Wierzyńskiego
52 317 Wrocław
kamila|toktok.com.pl| |kamila|toktok.com.pl
+ 48 aaa bbb ccc
www.toktok.com.pl
Kostka brukowa oraz płyty betonowe to obecnie najbardziej rozpowszechnione materiały do utwardzania nawierzchni wokół budynków. Wybór elementów wykonanych z betonu do budowy ciągów pieszych i jezdnych na naszej posesji jest zatem oczywisty, ale czy to oznacza, że równie prosty?
Okazuje się, że niekoniecznie. Wybierając kostkę lub płyty betonowe, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, którymi należy się kierować. Pozwoli nam to na zakup produktów o wysokiej jakość, spełniających parametry techniczne, o określonej grubość, formacie, właściwie dobrane do rodzaju podłoża i miejsca eksploatowania. Nie oznacza to jednak, że wybór prefabrykatów betonowych jest czymś niesłychanie skomplikowanym. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Pierwszym z nich jest jakość materiału. – To niezwykle ważne. Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta kostek i płyt betonowych o bardzo zróżnicowanym wzornictwie. Zawsze należy sprawdzić, czy wybrany przez nas materiał spełnia normy i posiada odpowiednie dopuszczenia. Obecność na etykiecie, dołączonej do palety, znaku CE to gwarancja, że wybraliśmy produkt najwyższej jakości – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z Polbruk S.A. Dlatego warto zapytać sprzedawcę o ten aspekt. Tak jak w każdej branży liczy się również renoma producenta. Gdy już dokonamy wyboru, musimy pomyśleć, co chcielibyśmy zbudować. Czy będzie to taras, aleja, a może podjazd?
Grubość ma znaczenie
Kostki i płyty różnią się pomiędzy sobą grubością. Parametr ten wyznacza możliwości zastosowania danego materiału do wykonania nawierzchni o konkretnym przeznaczeniu. Zasada jest prosta - im grubsza jest kostka, tym większa jej wytrzymałość i mogą poruszać się po niej pojazdy o większej masie. Dlatego prefabrykaty betonowe, z których ułożymy nawierzchnię, można podzielić na trzy grupy. Elementów o grubości do 4 cm użyjemy do układania głównie tarasów. Przykładem takiej płyty może być Polbruk Lamell o wymiarach 60x40 cm i grubości 4,5 cm, która występuje w dwóch fakturach oraz kolorystyce utrzymanej w skali szarości. Szersze zastosowanie mają produkty o grubości 6 cm. Najczęściej stosowane do wykończenia placów i alejek w ogrodzie, ale również tarasów na gruncie.
Kolejną grupę kostek i płyt stanowią te o grubości od 7 do 8 cm. Z powodzeniem możemy je stosować na ciągach pieszych oraz pieszo-jezdnych, po których poruszają się samochody osobowe o masie do 3,5 tony.
– Są one bardzo uniwersalne. Obok sprawdzonych rozwiązań, takich jak kostka Polbruk Ideo, która znalazła bardzo szerokie zastosowanie zarówno w przydomowych ogrodach, jak i w przestrzeniach publicznych, wprowadzamy do naszej oferty nowości. Wśród nich warto zwrócić uwagę na Polbruk Magna, prostokątną płytę w odcieniach szarości. Ta kolorystyka jest niezwykle popularna podczas realizacji modernistycznych obiektów, ale doskonale sprawdzi się przy nich również Magna w kolorze korten – mówi Krzysztof Wilk , z Polbruk S.A. W przypadku, gdy na podjeździe do garażu lub parkingu będziemy parkować maszyny rolnicze lub samochody ciężarowe, musimy zainwestować w elementy nawierzchni o grubości powyżej 8 cm. Poprawnie ułożone wytrzymają przez długie lata ruch ciężkich pojazdów. Wiemy już, jakiej grubości elementy musimy dobrać, aby spełnić nasze oczekiwania odnośnie wytrzymałości nawierzchni.
Kształt, wielkość, kolorystyka – też są istotne
Przy wyborze rodzaju płyt, z których będziemy budowali nawierzchnię, ważna jest ich wielkość oraz kształt. Głównie chodzi o to, żeby dobrać odpowiednie płyty lub kostki do zaprojekowanej wcześniej nawierzchni. To ważne, ponieważ w ten sposób możemy znacznie ograniczyć konieczność ich docinania do wymyślonej aranżacji. Czynność ta wymaga użycia gilotyny lub piły z tarczą diamentową, co wydłuża dodatkowo czas realizacji projektu. Dlatego na wąskich ścieżkach poleca się stosować niewielkie elementy. Z kolei wszędzie tam, gdzie układamy duże powierzchnie, warto wykorzystać płyty o dużym formacie. Takim miejscem będzie taras lub podjazd. Uniwersalnym rozwiązaniem do układania zakrętów są natomiast kostki w kształcie trapezu, które pozwolą nam zbudować płynnie wygięte łuki.
Gdy wybraliśmy już odpowiednią grubość i kształt, kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest kolor kostki lub płyty. Co ważne, musi on korespondować z charakterem i stylem architektonicznym domu oraz jego otoczenia. Odcienie szarości, czy też korten są polecane do aranżacji w stylu modernistycznym oraz skandynawskim. Cieplejsze barwy wchodzące od beży poprzez brązy lub intensywniejszą żółć będą pasować do nawierzchni ogrodów o charakterze rustykalnym lub utrzymanych w klimacie śródziemnomorskim.
Wybraliśmy, więc kupujemy
Gdy już sprawdzimy, czy kostka lub płyta betonowa spełnia normy i posiada właściwe oznakowanie oraz pasuje przeznaczeniem, stylem i kolorem do skomponowanej przez nas aranżacji, możemy przystąpić do jej zakupu. Kostki zwykle sprzedaje się na paletach transportowych, a w przypadku niektórych rodzajów w tzw. Big Bagach, czyli specjalnych workach (kontenerach elastycznych) umieszczanych na paletach transportowych. Przy zakupie warto od razu zamówić transport, gdyż pojedyncza paleta, w zależności od wielkości i grubości komponentów, potrafi ważyć ponad tonę. Jeśli układamy nawierzchnię na dużej powierzchni, zalecany jest zakup całości materiału za jednym razem, żeby zredukować drobne różnice pomiędzy kolejnymi seriami produkcji. – Aby uzyskać właściwą grę kolorów na układanej nawierzchni i wyeliminować różnice odcieni na dużych powierzchniach, kostkę lub płyty należy układać, mieszając jednocześnie elementy z co najmniej trzech różnych palet. Technologia produkcji oraz używanie naturalnych składników sprawiają, że kolorystyka betonu może nieznacznie różnić się w obrębie jednej partii produkcyjnej – tłumaczy główny technolog z Polbruk.
Po przyjeździe materiału na budowę warto również sprawdzić jego kompletność i czy zamówienie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zalecane jest także zweryfikowanie, czy przywiezione elementy nie uległy uszkodzeniu podczas transportu. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy przystąpić do budowy nawierzchni w naszym ogrodzie.
Polbruk S.A. – to największy obecnie na polskim rynku producent kostki brukowej i wyrobów drogowych w Polsce, stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów - Styl, Klasyka, TOP oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce.
O firmie
www.polbruk.pl
www.facebook.com/polbruk
www.instagram.com/polbruk_inspirujemy/

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.