Czy Polacy przestali marzyć o gwiazdach? | Podcast Edukontra
W Kosmosie wciąż jeszcze pozostaje ogrom do zbadania. W dodatku Wszechświat cały czas się rozszerza. Na konto ludzkości wpływają nowe fascynujące odkrycia, tj. niewidzialna ciemna materia, która stanowi 95% całego Wszechświata. Naukowcy po raz kolejny potwierdzili, że w najbliższym nam układzie gwiezdnym istnieje skalista planeta rozmiarami podobna do Ziemi.
NASA zapowiedziała, że w 2024 r wyśle astronautów na południowy biegun Księżyca. A do 2028 r. stworzy na Księżycu stałą bazę. Mówi się również o misjach załogowych na Marsa, a nawet o kolonizacji tej planety.
Trwa kosmiczny wyścig pomiędzy supermocarstwami – Chinami, USA i Rosją. Pojawiło się również nowe zjawisko – konkurencja między prywatnymi firmami w sektorze kosmicznym.
W przestrzeni kosmicznej pozostało jeszcze mnóstwo do zbadania, ale gdzie w tym wszystkim są Polacy? Czy zainteresowanie kosmosem w Polsce jest duże? A może kosmiczne podróże interesują nas już tylko w powieściach Lema czy Zajdla? I czy polskie zaangażowanie w loty kosmiczne niegdyś było większe?
Wśród Polaków związanych z kosmosem najsłynniejszym był oczywiście Mikołaj Kopernik – wybitny astronom i badacz. Jego dzieło „O obrotach sfer niebieskich” szczegółowo przedstawiało heliocentryczną wizję układu planetarnego i wywołało światową rewolucję. Lecz faktem jest, że z pokładu rakiety komos oglądał na razie tylko jeden nasz rodak – Mirosław Hermaszewski.
Po wejściu do Unii Europejskiej Polacy zyskali możliwość udziału w programach realizowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Obecnie organizacje rządowe i pozarządowe, instytucje naukowo-badawcze, polskie firmy i uczelnie wyższe we współpracy z ESA realizują wiele projektów kosmicznych.
Ale czy w komosie stawiamy śmiałe kroki? Czy mamy szansę na podbój gwiazd? W odcinku Edukontry pt.: „Czy Polacy przestali marzyć o gwiazdach?” dyskutują o tym eksperci:
- dr Łukasza Lamża – filozof, dziennikarz naukowy, członek redakcji „Tygodnika Powszechnego”, pracownik Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego;
- Jacek Dukaj – pisarz, autor fantastyki (Lód, Wroniec i wiele innych);
- dr hab. Marek S. Huberath – fizyk, pisarz science fiction (Wrocieeś Sneogg, wiedziaam…, Gniazdo światów i wiele innych).
Dyskusja rozwija się w wielu fascynujących kierunkach, obfituje w skłaniające do rozmyślań pytania i zaskakujące odpowiedzi. Zaangażowanie ze strony publiczności podsyca debatę.
W rozmowie nie zabrakło także rozważań o tym, jak może wyglądać kolonizacja kosmosu i polityka przyszłości.
Posłuchaj jej na Spotify:
https://open.spotify.com/episode/1aboV9vx2XW7y6v9FU4r9x
lub obejrzyj wideo z dyskusją ekspertów:
https://www.youtube.com/watch?v=oM0idvObsr8&t=362s
Projekt Edukontra został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Dialog".

IV Italian-Polish Aerospace Forum

DEMONSTRACJA FUNKCJONALNOŚCI TERMINALA AURORA THORIUM SPACE
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.