AROBS Polska rozwinie komunikację pokładową w europejskich misjach kosmicznych
Gdańsk, 24.10.2023 r. – AROBS Polska ogłosił uczestnictwo w projekcie „SpaceTSN Definition and Demonstration” organizowanym na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Inicjatywa ma na celu rozwinięcie, zdefiniowanie i zademonstrowanie wykorzystania standardów Time Sensitive Networking (TSN) w komunikacji pokładowej europejskich misji kosmicznych. Standardy TSN mogą stanowić alternatywę dla istniejących rozwiązań, a także potencjalnie zrewolucjonizować sposób przesyłania i przetwarzania danych w misjach kosmicznych. Dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu, firmy z polskiego sektora kosmicznego będą miały możliwość rozwoju na zupełnie nowym rynku.
TSN, czyli Time Sensitive Networking, jest zbiorem standardów rozwijających powszechnie znany Ethernet. Technologia spotyka się z coraz większym zainteresowaniem i do tej pory znalazła zastosowanie w wielu rozwiązaniach przemysłowych bazujących na dużych prędkościach transmisji danych, gdzie kluczowe jest minimalizowanie opóźnień w przesyłaniu informacji oraz zagwarantowanie dostarczenia danych w ściśle określonym czasie. Przykłady wykorzystania TSN to transmisja dźwięku i obrazu na żywo, komunikacja w pojazdach, a także sterowanie sieciami energetycznymi oraz automatyzacja fabryk.
Dotychczas agencje kosmiczne unikały stosowania standardu Ethernet ze względu na brak pewności co do dostarczania danych w określonym czasie oraz brak możliwości priorytetyzacji dostępu do sieci. Obecnie gwarantują to dedykowane protokoły, takie jak SpaceWire czy MIL-STD-1553. Projekt „SpaceTSN Definition and Demonstration” ma na celu przełamanie tych barier poprzez dostosowanie standardów TSN do rygorystycznych wymagań przemysłu kosmicznego. W ramach inicjatywy zostaną podjęte zadania, takie jak analiza, dostosowanie, wybór i specyfikacja funkcji TSN, w tym przełącznika i węzłów komunikacyjnych w modułach zgodnych ze standaryzacją ESA, walidacja sieci TSN, a także demonstracja technologii w docelowym środowisku.
– Dzięki realizacji projektu dla ESA będziemy mogli wykorzystać posiadaną wiedzę i doświadczenie, adaptując przemysłowy standard przesyłania i późniejszego przetwarzania danych do potrzeb misji kosmicznych. Cenna dla nas jest także współpraca z największymi integratorami satelitarnymi w Europie, którzy w tym projekcie podejmą się analizy ruchu na pokładzie satelity oraz stworzenia założeń funkcjonalnych dla nowego standardu. – podkreśla Michał Drogosz, prezes AROBS Polska. Posiadanie takich partnerów w konsorcjum gwarantuje, że implementowany standard będzie miał praktyczne zastosowanie. Równe istotne dla naszej firmy jest również rozpoczęcie współpracy z polską firmą ITTI – dzięki synergii naszych kompetencji będziemy mieli okazję na dalsze prace w celu opracowania produktu w obszarze wykorzystania standardu TSN na potrzeby przemysłu kosmicznego. – dodaje.
Warto również zaznaczyć, że sam projekt wyznacza nowy trend, jakim jest obniżanie kosztów budowy satelitów poprzez wykorzystanie komercyjnych standardów do potrzeb przemysłu kosmicznego. Projekt SpaceTSN, który potrwa półtora roku, ma szansę otworzyć drzwi do kolejnych adaptacji istniejących technologii na potrzeby nowych misji kosmicznych, zamiast tworzenia dedykowanych, i tym samym czasochłonnych, rozwiązań. AROBS Polska realizuje zlecenie w konsorcjum z poznańską firmą ITTI – liderem przedsięwzięcia, a także z dwoma europejskimi integratorami satelitów.
O AROBS Polska
AROBS Polska jest firmą specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań z obszaru elektroniki i oprogramowania na potrzeby satelitarnej komunikacji kwantowej i optycznej, przechowywania i przetwarzania danych oraz sterowania mechanizmami i instrumentami dla misji kosmicznych. Firma rozwija technologie i produkty na potrzeby Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz sektora komercyjnego. Przez lata swojej działalności firma brała udział w licznych projektach z partnerami z europejskiego sektora kosmicznego.
DEMONSTRACJA FUNKCJONALNOŚCI TERMINALA AURORA THORIUM SPACE
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.