Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Plastikowe butelki jednorazowe mogą być źródłem szkodliwego mikroplastiku, a z badań wynika, że te kolorowe – zielone, niebieskie czy czerwone – mogą być jego jeszcze większą przyczyną. Mikroplastik odkłada się w naszym ciele, w tym roku naukowcy potwierdzili, że jego ślady mogą znajdować się nawet w ludzkim mózgu. Jedną z metod radzenia sobie z ogromnymi ilościami plastikowych odpadów jest system kaucyjny, jednak jego wprowadzenie w Polsce zostało przełożone z początku 2025 r. aż o 10 miesięcy, na październik 2025 r. Polacy są pozytywnie nastawieni do tego rozwiązania – popiera go aż 88,3 proc. uczestników badania Waterdrop.
Odkryto ślady mikroplastiku w ludzkim mózgu
Z 20-letnich badań nad mikroplastikiem wynika, że jest on szeroko obecny w środowisku naturalnym, pochodzi z wielu źródeł, m.in. opon, tekstyliów, kosmetyków czy farb. Mikroplastik jest obecny w żywności i napojach, jego ślady zostały wykryte w ciele człowieka, w tym roku potwierdzono jego obecność w ludzkim mózgu – okazuje się, że mikroplastik może stanowić nawet 0,5 proc. masy tkanki mózgowej. Z drugiej strony alarmujące dane wskazują, że zanieczyszczenie środowiska mikroplastikiem do 2040 r. może się podwoić.
Najwięcej mikroplastiku uwalniają kolorowe jednorazowe butelki
Okazuje się, że nie bez znaczenia dla środowiska naturalnego, a w związku z tym również człowieka, jest kolor plastiku. Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester odkryli, że zielony, niebieski czy czerwony plastik szybciej od tego w stosowanych kolorach rozkłada się na mikroplastik. Badania, trwające 3 lata, wykazały, że kolorowy plastik staje się bardziej kruchy, natomiast biały, srebrny czy czarny nie zmienia swojej struktury. Szacuje się, że plastikowa butelka PET do pełnego rozłożenia się potrzebuje nawet 500 lat. Z tego względu wiele państw podejmuje działania, mające na celu podnoszenie odpowiedniej segregacji odpadów, jednym z nich jest system kaucyjny, który obecnie obowiązuje już w 16 krajach Europy, m.in. u naszych sąsiadów – w Niemczech, na Słowacji oraz na Litwie.
Rozwiązanie? Za systemem kaucyjnym jest 9 na 10 Polaków
Od 1 stycznia 2024 r. także w Polsce miał zacząć obowiązywać system kaucyjny, obejmujący butelki PET, metalowe puszki oraz butelki ze szkła wielorazowego. Data zbiórki zużytych opakowań została jednak przesunięta na 1 października 2025 r. Dane z tegorocznego badania marki Waterdrop wskazują, że w opinii 88,3 proc. respondentów w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący plastikowych butelek jednorazowych. Jedynie 3,6 proc. ankietowanych było przeciwnych temu pomysłowi. Dodatkowo, wyniki badania wskazują, że uważając wielorazowe opakowania za bardziej ekologiczne, 87,6 proc. ankietowanych stara się z nich korzystać.
Butelki wielokrotnego użytku coraz popularniejsze, nowa termiczna Novaka Djokovicia
Jedną z kluczowych misji austriackiej marki Waterdrop jest eliminacja plastiku w formie jednorazowych butelek. Do gamy butelek wielokrotnego użycia dołączyła ostatnio butelka termiczna zaprojektowana we współpracy z ambasadorem marki – cenionym tenisistą Novakiem Djokoviciem. Występuje ona w trzech wariantach: zielonej o pojemności 600 ml, litrowej niebieskiej oraz białej – 1,4 l. Jej minimalistyczny design łączy w sobie grafikę z podobizną sportowca oraz wybrane przez niego inspirujące hasła. Wykonana ze stali nierdzewnej butelka utrzymuje temperaturę zimnych napojów przez 24 godziny oraz gorących przez 6 godzin.
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.