Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Plastikowe butelki jednorazowe mogą być źródłem szkodliwego mikroplastiku, a z badań wynika, że te kolorowe – zielone, niebieskie czy czerwone – mogą być jego jeszcze większą przyczyną. Mikroplastik odkłada się w naszym ciele, w tym roku naukowcy potwierdzili, że jego ślady mogą znajdować się nawet w ludzkim mózgu. Jedną z metod radzenia sobie z ogromnymi ilościami plastikowych odpadów jest system kaucyjny, jednak jego wprowadzenie w Polsce zostało przełożone z początku 2025 r. aż o 10 miesięcy, na październik 2025 r. Polacy są pozytywnie nastawieni do tego rozwiązania – popiera go aż 88,3 proc. uczestników badania Waterdrop.
Odkryto ślady mikroplastiku w ludzkim mózgu
Z 20-letnich badań nad mikroplastikiem wynika, że jest on szeroko obecny w środowisku naturalnym, pochodzi z wielu źródeł, m.in. opon, tekstyliów, kosmetyków czy farb. Mikroplastik jest obecny w żywności i napojach, jego ślady zostały wykryte w ciele człowieka, w tym roku potwierdzono jego obecność w ludzkim mózgu – okazuje się, że mikroplastik może stanowić nawet 0,5 proc. masy tkanki mózgowej. Z drugiej strony alarmujące dane wskazują, że zanieczyszczenie środowiska mikroplastikiem do 2040 r. może się podwoić.
Najwięcej mikroplastiku uwalniają kolorowe jednorazowe butelki
Okazuje się, że nie bez znaczenia dla środowiska naturalnego, a w związku z tym również człowieka, jest kolor plastiku. Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester odkryli, że zielony, niebieski czy czerwony plastik szybciej od tego w stosowanych kolorach rozkłada się na mikroplastik. Badania, trwające 3 lata, wykazały, że kolorowy plastik staje się bardziej kruchy, natomiast biały, srebrny czy czarny nie zmienia swojej struktury. Szacuje się, że plastikowa butelka PET do pełnego rozłożenia się potrzebuje nawet 500 lat. Z tego względu wiele państw podejmuje działania, mające na celu podnoszenie odpowiedniej segregacji odpadów, jednym z nich jest system kaucyjny, który obecnie obowiązuje już w 16 krajach Europy, m.in. u naszych sąsiadów – w Niemczech, na Słowacji oraz na Litwie.
Rozwiązanie? Za systemem kaucyjnym jest 9 na 10 Polaków
Od 1 stycznia 2024 r. także w Polsce miał zacząć obowiązywać system kaucyjny, obejmujący butelki PET, metalowe puszki oraz butelki ze szkła wielorazowego. Data zbiórki zużytych opakowań została jednak przesunięta na 1 października 2025 r. Dane z tegorocznego badania marki Waterdrop wskazują, że w opinii 88,3 proc. respondentów w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący plastikowych butelek jednorazowych. Jedynie 3,6 proc. ankietowanych było przeciwnych temu pomysłowi. Dodatkowo, wyniki badania wskazują, że uważając wielorazowe opakowania za bardziej ekologiczne, 87,6 proc. ankietowanych stara się z nich korzystać.
Butelki wielokrotnego użytku coraz popularniejsze, nowa termiczna Novaka Djokovicia
Jedną z kluczowych misji austriackiej marki Waterdrop jest eliminacja plastiku w formie jednorazowych butelek. Do gamy butelek wielokrotnego użycia dołączyła ostatnio butelka termiczna zaprojektowana we współpracy z ambasadorem marki – cenionym tenisistą Novakiem Djokoviciem. Występuje ona w trzech wariantach: zielonej o pojemności 600 ml, litrowej niebieskiej oraz białej – 1,4 l. Jej minimalistyczny design łączy w sobie grafikę z podobizną sportowca oraz wybrane przez niego inspirujące hasła. Wykonana ze stali nierdzewnej butelka utrzymuje temperaturę zimnych napojów przez 24 godziny oraz gorących przez 6 godzin.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.