Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać konkurencyjność nawet niewielkiej firmy, musi sprawnie poruszać się w gąszczu instrumentów finansowych. Kredyty, leasing, czy dotacje to narzędzia, które umożliwiają sfinansowanie nowych projektów, modernizację procesów czy wdrożenie technologii wpisujących się w cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie banki i instytucje finansowe coraz częściej wymagają od firm informacji o oddziaływaniu na klimat, zarządzaniu emisjami czy efektywności energetycznej. Właśnie dlatego przedsiębiorcy, by nie stać w miejscu, muszą być gotowi takie dane przedstawić.
Dwie dekady temu zielone w świecie finansów były jedynie dolary. Teraz zielony jest cały segment rynku finansowego. Określenie zielone finansowanie odnosi się do różnych instrumentów inwestycyjnych, bankowych i ubezpieczeniowych, w których preferencyjne warunki mogą być powiązane z realizacją celów klimatycznych firmy. Może to być np. niższe oprocentowanie, jeśli projekt faktycznie realizuje założenia ekologiczne (często potwierdzane przez niezależny audyt). Do najpopularniejszych form zielonego finansowania zalicza się zielone kredyty, ale w rzeczywistości jest to cały wachlarz produktów: leasingi, obligacje, dotacje, granty i wiele innych, które wspierają projekty ekologiczne.
Dlaczego banki wymagają informacji o emisjach?
Aby skutecznie sięgnąć po zielone finansowanie, firmy muszą najpierw zrozumieć, dlaczego banki w ogóle wymagają informacji o emisjach czy zarządzaniu energią. A powodów jest kilka. Po pierwsze, przepisy dotyczące ochrony klimatu w Unii Europejskiej wciąż się zaostrzają. Regulacje, jak dyrektywa CSRD czy Taksonomia UE w wielu przypadkach nakładają na instytucje finansowe wymóg identyfikowania wpływu działalności swoich klientów na klimat. Nadzory finansowe, np. Europejski Bank Centralny, Komisja Nadzoru Finansowego wymagają natomiast, by banki identyfikowały, jak zmiana klimatu lub regulacje klimatyczne mogą przełożyć się na wypłacalność klientów. Podobne oczekiwania coraz częściej mają też akcjonariusze, fundusze czy organizacje nadzorcze. Trzeba bowiem pamiętać, że banki i instytucje finansowe, to także firmy, które realizują swoje cele, a portfel klientów jest dla nich istotnym elementem w obliczaniu emisji zakresu 3. Co więcej, informacje o śladzie węglowym firmy, pozwalają instytucjom finansowym lepiej zarządzać ryzykiem i ostrożniej podchodzić do klientów bardziej narażonych na skutki zmian klimatu, np. straty spowodowane powodziami lub zmianami regulacyjnym.
Ewidencjonowanie śladu węglowego i innych danych klimatycznych ma jeszcze jedno, kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorców znaczenie. - Umożliwiają one bankom dopasowanie oferty do indywidualnej sytuacji firmy. Mając pełny obraz działalności, instytucje mogą zaproponować warunki finansowania, które lepiej odpowiadają potrzebom danego biznesu, czy to w postaci niższych oprocentowań, dłuższego okresu kredytowania, czy specjalistycznego produktu, takiego jak zielony kredyt czy leasing. Firmy, które zarządzają swoimi emisjami w przejrzysty sposób, mogą liczyć na korzystniejsze warunki finansowania - wyjaśnia Magdalena Stelmach, CEO Redigo Carbon. Takie praktyki są coraz powszechniejsze. Raport OECD pt. "Financing SMEs for sustainability" informuje, że co najmniej 60 % prywatnych oraz ponad 75 % publicznych instytucji finansowych uwzględnia skutki klimatyczne przy podejmowaniu decyzji, co obejmuje m.in. stosowanie klimatycznego scoringu klientów MŚP.
Najwięksi pokazują, że warto
Pozyskanie zielonego finansowania do dla wielu firm dowód na ich zaangażowanie w działanie na rzecz ochrony klimatu. W ubiegłym roku spółka CCC poinformowała, że otrzymała ponad 400 mln zł zielonego kredytu powiązanego z ESG, finansowanego m.in. przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Część warunków kredytu zależy od osiągnięcia celów związanych z emisjami we wszystkich zakresach i gospodarką o obiegu zamkniętym. Z instrumentów zielonego finansowania skorzystał też np. Tauron, który kilka miesięcy temu zapowiedział wyemitowanie zielonych obligacji. Środki pozyskane w ten sposób mają wesprzeć realizację transformacji energetycznej Tauron. Według założeń, osiągnięty wskaźnik poziomu mocy w OZE oraz wskaźnik inwestycji taksonomicznych będą wpływały na wysokość marży odsetkowej obligacji. - W obu tych przypadkach zarówno aby móc wykorzystać dany instrument finansowy, jak i później rozliczyć się z realizacji założonych celów niezbędne było wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania emisjami i efektywnością energetyczną. To jedne z wielu przykładów, w których świadomość wpływu firmy na środowisko, przekłada się na realne korzyści finansowe i wizerunkowe - mówi Magdalena Stelmach. Właśnie dlatego skuteczny menedżer to dziś osoba, która zna się nie tylko na biznesie, ale także na rynku finansowym i wymogach, jakie stawia przed nim transformacja w stronę gospodarki niskoemisyjnej.
Zielone finansowanie - szansa, a nie obowiązek
O ile w przypadku dużych organizacji kwestie ESG i zarządzania śladem węglowym są już stałym elementem strategii firmy, to dla MŚP wciąż jest to droga pełna niewiadomych. Przedsiębiorcy często nie mają informacji o swoim śladzie węglowym czy efektywności energetycznej. W wielu MŚP brakuje procedur, narzędzi i specjalistów, którzy pomogliby w pomiarze, weryfikacji czy zarządzaniu danymi. A wreszcie brak jednoznacznych wytycznych sprawia, że firmy gubią się w regulacjach, standardach czy metodach pomiaru. - Gdy spojrzymy z boku, może się wydawać, że chodzi o zarzucenie firmy skomplikowanymi dokumentami. Nic bardziej mylnego. Korzystając z dostępnych narzędzi w prosty sposób można zebrać dane o emisjach czy efektywności, sprawdzić, jak wypadają na tle wymogów banku, a potem przedstawić je w takiej wersji, jakiej wymaga instytucja finansująca - zauważa ekspertka z Redigo Carbon. Świadomość, które procesy i w jaki sposób wpływają na ślad węglowy w firmie, to także podstawa do optymalizacji i krok w rozwoju biznesu. - Nie należy postrzegać informacji o emisjach czy zarządzaniu energią jako uciążliwego obowiązku, ale jako szansę. To przepustka do tańszego finansowania, a także sygnał dla rynku, klientów czy pracowników, że firma idzie w dobrym, zrównoważonym kierunku - podsumowuje Magdalena Stelmach.
Źródło informacji: Redigo Carbon

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Handel
1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.