Jakie testy przechodzą haki holownicze?
Haki holownicze zdobywają coraz większe uznanie wśród kierowców. Zanim jednak zagoszczą na rynku i w naszych samochodach, muszą przejść rygorystyczne testy i uzyskać odpowiednie homologacje. Steinhof ujawnia kulisy przygotowania haków holowniczych do sprzedaży.
W Unii Europejskiej kluczowym dokumentem w tej kwestii jest Regulamin nr 55 EKG ONZ, definiujący standardy dla haków holowniczych. Obejmuje on swoim zasięgiem również inne kraje, które ratyfikowały ten regulamin.
Zgodnie z tym regulaminem, jednym z głównych testów jest dynamiczne badanie zmęczeniowe. Hak jest montowany na specjalnym statywie, który symuluje warunki eksploatacji. Siła jest przykładana do części kulistej zaczepu pod określonym kątem, a hak musi wytrzymać 2 miliony cykli bez żadnych uszkodzeń. Po tym teście przeprowadza się badanie penetracyjne.
Nie mniej ważne są pomiary dotyczące samej części kulistej oraz jej położenia w pojeździe. Wszystkie te procedury są standardem dla haków marki Steinhof, jak podkreśla Mariusz Fornal z firmy Steinhof.
Dodatkowo, haki przeznaczone do ciągnięcia przyczep o masie do 3,5 t muszą posiadać punkty montażu dla sprzęgów awaryjnych lub urządzeń zabezpieczających.
Nieoficjalnym, ale istotnym testem jest też badanie powłoki lakierowej. Choć nie jest ono wymienione w Regulaminie nr 55, czołowi producenci, jak Steinhof, przeprowadzają je, by zapewnić najwyższą jakość produktu. Test polega na ekspozycji próbki w komorze solnej, by potwierdzić jej odporność na korozję.
„Przed testem w komorze solnej mierzymy grubość lakieru zgodnie z normą PN-EN ISO 2808. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z normą PN-EN ISO 9227. Nasze próbki zwykle wytrzymują ponad 700 godzin bez śladów korozji” – zaznacza Mariusz Fornal.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.