Jak poruszać się w cyfrowym świecie i nie dać się złapać w sieć cyberzagrożeń?
Jak poruszać się w cyfrowym świecie i nie dać się złapać w sieć cyberzagrożeń?
Ekspert LeverX doradza, jak efektywnie i bezpiecznie cyfryzować biznes z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa
Już po raz dziesiąty w całej Europie obchodzony jest Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Ta międzynarodowa kampania stanowi okazję, aby skupić uwagę opinii publicznej na zagadnieniu cyberbezpieczeństwa. Dlaczego to tak istotne? Dostępne publicznie dane wskazują, że Polacy nie są świadomi cyberataków. Aż 82 proc. zadeklarowało, że nie zetknęło się z tym problemem osobiście[1], podczas gdy liczba cyberataków dynamicznie rośnie. Podobnie ta kwestia przestawia się w przypadku firm. W 2021 roku aż 69 proc. polskich przedsiębiorstw odnotowało przynajmniej jeden cyberatak[2], podczas gdy średnia z czerwca br. to 938 ataków w tygodniu – czyli aż 10 więcej niż wynosi średnia europejska[3].
Codzienna cyberhigiena
W dobie dynamicznej digitalizacji działalności biznesowej zapewnienie środków ochrony to więcej niż konieczność. W pierwszej połowie roku liczba cyberataków tygodniowo wzrosła na całym świecie o 42%. Przyglądając się aktualnym zdarzeniom, możemy spodziewać się rozwoju pomniejszych, a co za tym idzie – trudniejszych do zidentyfikowania, grup cyberprzestępców. Wśród bieżących trendów coraz częściej przywołuje się również zjawisko haktywizmu czy przewiduje pierwsze ataki w metaversie[4].
„Rok 2021 był rekordowy pod względem liczby odnotowanych naruszeń danych, z ponad 200 milionami ofiar. Aby im przeciwdziałać konieczne są świadomość zagrożeń w wirtualnej przestrzeni, a także wyprzedzenie zdarzeń i podjęcie kroków, które wyeliminują skutki potencjalnego naruszenia danych i tym samym, zapewnią bezpieczne funkcjonowanie w sieci” – komentuje Sergey Seleznev, Director Data Management w LeverX. – „Jednym z kluczowych wymagań efektywnego zabezpieczenia danych jest zarządzanie dostępem do informacji poufnych. Rozwiązania takie jak SAP UI Logging i SAP Field Masking umożliwiają przypisywanie ról i poziomu dostępu pracownikom. Inną możliwością, z której firmy coraz chętniej korzystają, jest scentralizowane zarządzanie dostępem użytkowników, analiza bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym, a także tworzenie wzorców wykrywania ataków” – dodaje ekspert.
Na straży porządku w świecie danych
Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, każda firma, niezależnie od obszaru działalności, jest firmą zajmującą się…danymi. Szacuje się, że do 2025 roku osoby prywatne i firmy na całym świecie będą wytwarzać 463 eksabajty danych każdego dnia[5], czyli niemal 155 razy więcej w porównaniu z dekadą wcześniej. Operując w coraz bardziej zdigitalizowanym środowisku, firmy stawiają czoła zarządzaniu znaczną ilością danych. Na rynku istnieją szyte na miarę produkty, który ten proces upraszczają i pozwalają w bezpieczny sposób zarządzać zasobami cyfrowymi z jednego miejsca, unikając błędów podczas kompilowania czy przekształcania danych.
„Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem biznesu na dane w czasie rzeczywistym, organizacje potrzebują rozwiązań, które płynnie pobierają dane z wielu źródeł i wprowadzają je do chmury pod kątem ich dalszego przetwarzania” – mówi Sergey Seleznev, ekspert LeverX – „W ich codziennym użytkowaniu kluczową rolę odgrywa również zarządzanie bezpieczeństwem. Nasza platforma DataLark łączy dane wsadowe i strumieniowe, pozwalając na ich transformację, a jednocześnie zapewnia bezpieczne uwierzytelnianie, autoryzację i dostęp do danych. Jest to przykład tego, jak optymalizować działalność biznesu, zabezpieczając jej cyfrowe zasoby” – dodaje.
[1] Jak podaje raport „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” opracowany przez Procontent Communication oraz SW Research.
[2] Wg. danych „Barometru cyberbezpieczeństwa”, przygotowanego przez KPMG.
[3] Wg. danych Check Point Research.
[4] „Cyber Attack Trends: 2022 Mid-Year Report”, Check Point Research.
[5] Jeff Desjardins, “How much data is generated each day?” World Economic Forum, April 17, 2019.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Firma
Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

W Polsce co roku na rynek trafia między 280 tys. a 350 tys. ton opon. Tylko część z nich po zużyciu idzie do przetworzenia, choć krajowe zakłady recyklingu mogłyby zagospodarować całość. Coraz popularniejszy jest recykling materiałowy oraz chemiczny. W procesie pirolizy powstają wartościowe produkty, takie jak sadza techniczna, olej popirolityczny czy stal, które mogą zastąpić surowce pierwotne przy produkcji nowych opon.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.