Jak ograniczyć parowanie szyb?
Parowanie szyb, to problem, który jak bumerang powraca w okresie jesienno-zimowym. Nie zawsze da się to zjawisko wyeliminować całkowicie, ale najczęściej można istotnie ograniczyć jego występowanie. PZL Sędziszów podpowiada co zrobić, aby szyby były przejrzyste.
Teoretycznie można by ten materiał zakończyć jednym zdaniem – wymień filtr kabinowy. Ale po pierwsze – parujące szyby to nie tylko wina zużytego filtra. A po drugie – w ofercie PZL Sędziszów są aż trzy rodzaje filtrów kabinowych i warto wiedzieć czym one się różnią i który z nich będzie najlepszym wyborem.
1. Zacznij od mycia
Przynajmniej raz w roku należy dokładnie umyć wszystkie szyby. To znaczy zarówno z zewnątrz jak też wewnątrz. Chodzi o odtłuszczenie szyb, usunięcie zacieków i śladów po przyssawkach od uchwytów nawigacji czy śladów po owadach. Z czystych i odtłuszczonych szyb znacznie łatwiej zbiera się parę wodną, co przekłada się wprost na bezpieczeństwo jazdy.
2. Sprawdź wentylację
Wentylacja to nie tylko nawiew powietrza, ale także odpływ powietrza z samochodu. Warto sprawdzić w których miejscach znajdują się kanały wentylacyjne i w razie potrzeby udrożnić je. Bardzo często ujścia kanałów wentylacyjnych znajdują się w bagażniku, a konkretnie w tylnej ścianie, pod zderzakiem – warto tam zajrzeć i sprawdzić w jakim są stanie.
3. Nawiewy w hybrydach
W samochodach hybrydowych dodatkowe otwory wentylacyjne znajdują się zwykle w okolicach kanapy – np. koło oparcia. One również muszą być drożne, aby zapewnić poprawny obieg powietrza.
4. Sprawdź odpływy
Chodzi o odpływy cieczy z parownika klimatyzacji oraz odpływy wody deszczowej z podszybia. Woda zalegająca może przedostawać się do kabiny, co potęguje parowanie szyb i generuje nieprzyjemne zapachy.
5. Zajrzyj pod dywaniki
W starszych samochodach z powodu korozji – lub niedrożności przewodów odpływowych – pod dywanikami może gromadzić się wilgoć. To też bardzo poważna przyczyna parowania szyb. Za wszelką cenę należy spróbować osuszyć kabinę i zapobiec dalszemu gromadzeniu się wody.
6. Umieść w kabinie osuszacz
W hipermarketach można kupić specjalne saszetki, które absorbują wilgoć z powietrza w kabinie. Umieszczenie przynajmniej jednej może zredukować zjawisko parowania szyb.
7. Wymień filtr kabinowy
Walcząc ze zjawiskiem parujących szyb nie wolno oczywiście zapominać o wymianie filtra kabinowego. Jeśli jest zużyty – ogranicza przepływ powietrza. Z tego względu, jeśli ktoś doraźnie – na jeden – dwa dni – lepiej nawet usunąć filtr kabinowy niż odwlekać w nieskończoność wymianę filtra.
PZL Sędziszów przypomina, że usunięcie filtra jest jedynie rozwiązaniem awaryjnym, ponieważ brak filtra powoduje silne zanieczyszczenie całego układu wentylacji.
8. Jaki filtr kabinowy wybrać?
Gama filtrów kabinowych PZL Sędziszów. Od lewej: filtr "papierowy", filtr z warstwą węgla aktywowanego, filtr z warstwą nano-srebra i nano-miedzi
W ofercie PZL Sędziszów znajdują się trzy typy filtrów kabinowych. Podstawowy – włókninowy (nazywany potocznie papierowym), filtr węglowy oraz filtr z powierzchnią pokrytą cząstkami nano-srebra i nano-miedzi.
Filtr papierowy jest rozwiązaniem najtańszym i wystarczającym, jeżeli chodzi o ochronę układu wentylacji przed zanieczyszczeniami. Ważne jednak, aby wymieniać go możliwe jak najczęściej – np. dwa razy w roku.
Filtr z warstwą węgla aktywowanego chroni także przed przykrymi zapachami i zazwyczaj jest nieco bardziej wytrzymały.
Filtr z warstwą nano-srebra i nano-miedzi to rozwiązanie najdroższe, ale jego zaletą jest nie tylko wychwytywanie zapachów i zanieczyszczeń, ale także ograniczenie rozwoju pleśni i bakterii. Takie filtry polecane są do droższych modeli samochodów oraz do tych, w których dostęp do filtra jest utrudniony, co może sprzyjać wydłużeniu okresów między wymianami filtra.
W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu, PZL Filters Silver Nano Protect stanowi jeszcze bardziej skuteczną barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. Badania laboratoryjne wykazały, że powstrzymuje dokuczliwe grzyby, takie jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.