Jak neurobiolog i artystka zmienią samochody Lexusa?
W projektowaniu samochodów przyszłości mogą pomóc eksperci niezwiązani z branżą motoryzacyjną – przekonują przedstawiciele amerykańskiego oddziału Lexusa. Takie podejście skłoniło ich do współpracy z członkami programu TED Fellows, który skupia inspirujących specjalistów z przeróżnych dziedzin. Najnowszymi owocami tej kooperacji są nietypowe projekty samochodu wyczuwającego nastrój kierowcy i pojazdu przypominającego przytulną kawiarnię.
Człowiek w centrum
Autorami nieszablonowych pomysłów są neurobiolog i wynalazca Greg Gage oraz artystka i projektantka Sarah Sandman. Oboje mają tytuł TED Senior Fellows, projekty obojga bazują również na idei człowieka umieszczonego w centrum. „Skupienie na tym, co motywuje ludzi, zwłaszcza, kiedy siedzą za kółkiem, od zawsze było centralnym elementem projektowania Lexusów” – tłumaczy Lisa Materazzo, wiceprezes ds. marketingu Lexus USA. „Współpraca z TED pozwoliła nam odkryć nowe, umieszczające człowieka w centrum idee dla przyszłości zautomatyzowanej jazdy, stworzone przez ekspertów w swoich dziedzinach” – dodaje.
Samochód, który wyczuwa emocje
Greg Gage jest zdania, że zautomatyzowane pojazdy w trakcie długich podróży kreują świetne środowisko dla neurotechnologii. Jego zdaniem to bardzo dobra okazja, by stworzyć wyjątkowe połączenie na linii mózg użytkownika – samochód. Dzięki niemu pojazd mógłby odpowiadać na odczucia i potrzeby pasażera. Wystarczyłoby rejestrowanie zmiany mimiki czy rytmu pracy serca. Odbywałoby się to na podobnej zasadzie, jak dzisiaj auta monitorują temperaturę i prędkość obrotową silnika czy ciśnienie oleju.
Dzięki danym o zachowaniu i nastroju człowieka, autonomiczny Lexus mógłby automatycznie dostosowywać atmosferę w swoim wnętrzu. W odpowiedzi na oznaki senności auto zmieniałoby pozycję fotela i dostosowywało oświetlenie. Obraz zrelaksowanego kierowcy skłaniałby cyfrowego asystenta do odtworzenia spokojnej składanki przez głośniki systemu audio. A w stresującej sytuacji, wymagającej maksymalnego skupienia, radio byłoby wyciszone, a światła włączone dla dobrej widoczności.
Prywatny salonik na kołach z kominkiem
Sarah Sandman patrzy na samochody przyszłości w inny sposób. Jej zdaniem w kolejnych dekadach ludzie będą jeszcze bardziej uzależnieni od urządzeń cyfrowych. A proste interakcje z innymi – jak gest pomachania ręką przechodzącemu człowiekowi – staną się tylko rzadsze. W odpowiedzi na tę obawę Sandman zaprojektowała auto, które pozwala na kontakt z zewnętrznym światem dzięki oknom rozciągającym się na 360 stopni wokół pojazdu i obrotowym fotelom. W jej koncepcji znalazło się również miejsce dla systemu zewnętrznych głośników, które pozwalają na interakcje z pieszymi i rowerzystami. Co więcej, projekt obejmuje nawet układ pozwalający na rysowanie kredą, który umożliwia zostawienie krótkiej wiadomości czy grafiki na ulicy.
By spędzanie czasu ze współpasażerami było bardziej przyjemne, wnętrze samochodu jest urządzone na wzór przytulnej kawiarenki z cyfrowym kominkiem, poduszkami i wieloma roślinami. Zdaniem artystki takie auto świetnie nadawałoby się do grania w gry planszowe z przyjaciółmi czy jedzenia wspólnego śniadania przed dojazdem do szkoły. Projektantka proponuje również system współdzielenia pojazdu z innymi, co zmniejszyłoby koszty jego posiadania.
TED Fellows
TED (Technology, Entertainment and Design) to marka konferencji poświęconych technice, rozrywce i designowi. W jej ramach eksperci z różnych dziedzin przekazują swoje inspirujące idee innym ludziom. Program TED Fellows skupia grono wybranych specjalistów, pozwala wymieniać się pomysłami i tworzy środowisko do twórczej współpracy.
„Program TED Fellows wspiera grupę 492 członków z 99 krajów, przedstawicieli wszystkich dyscyplin – od projektowania i aktywizmu społecznego do astrofizyki i neurobiologii – którzy działają, by pozytywnie wpłynąć na ich własne społeczności. Współpraca TED i Lexusa podkreśla to, co kryje się za TED Fellows – ciekawość, tworzenie nowych pomysłów i takiego świata, w którym wszyscy chcemy żyć” – tłumaczy Shoham Arad, dyrektor programu TED Fellows.
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.