Komunikaty PR

Jak neurobiolog i artystka zmienią samochody Lexusa?

2020-11-03  |  14:00
Biuro prasowe

W projektowaniu samochodów przyszłości mogą pomóc eksperci niezwiązani z branżą motoryzacyjną – przekonują przedstawiciele amerykańskiego oddziału Lexusa. Takie podejście skłoniło ich do współpracy z członkami programu TED Fellows, który skupia inspirujących specjalistów z przeróżnych dziedzin. Najnowszymi owocami tej kooperacji są nietypowe projekty samochodu wyczuwającego nastrój kierowcy i pojazdu przypominającego przytulną kawiarnię.
 

Człowiek w centrum

Autorami nieszablonowych pomysłów są neurobiolog i wynalazca Greg Gage oraz artystka i projektantka Sarah Sandman. Oboje mają tytuł TED Senior Fellows, projekty obojga bazują również na idei człowieka umieszczonego w centrum. „Skupienie na tym, co motywuje ludzi, zwłaszcza, kiedy siedzą za kółkiem, od zawsze było centralnym elementem projektowania Lexusów” – tłumaczy Lisa Materazzo, wiceprezes ds. marketingu Lexus USA. „Współpraca z TED pozwoliła nam odkryć nowe, umieszczające człowieka w centrum idee dla przyszłości zautomatyzowanej jazdy, stworzone przez ekspertów w swoich dziedzinach” – dodaje.

Samochód, który wyczuwa emocje

Greg Gage jest zdania, że zautomatyzowane pojazdy w trakcie długich podróży kreują świetne środowisko dla neurotechnologii. Jego zdaniem to bardzo dobra okazja, by stworzyć wyjątkowe połączenie na linii mózg użytkownika – samochód. Dzięki niemu pojazd mógłby odpowiadać na odczucia i potrzeby pasażera. Wystarczyłoby rejestrowanie zmiany mimiki czy rytmu pracy serca.  Odbywałoby się to na podobnej zasadzie, jak dzisiaj auta monitorują temperaturę i prędkość obrotową silnika czy ciśnienie oleju.

Dzięki danym o zachowaniu i nastroju człowieka, autonomiczny Lexus mógłby automatycznie dostosowywać atmosferę w swoim wnętrzu. W odpowiedzi na oznaki senności auto zmieniałoby pozycję fotela i dostosowywało oświetlenie. Obraz zrelaksowanego kierowcy skłaniałby cyfrowego asystenta do odtworzenia spokojnej składanki przez głośniki systemu audio. A w stresującej sytuacji, wymagającej maksymalnego skupienia, radio byłoby wyciszone, a światła włączone dla dobrej widoczności.

Prywatny salonik na kołach z kominkiem

Sarah Sandman patrzy na samochody przyszłości w inny sposób. Jej zdaniem w kolejnych dekadach ludzie będą jeszcze bardziej uzależnieni od urządzeń cyfrowych. A proste interakcje z innymi – jak gest pomachania ręką przechodzącemu człowiekowi – staną się tylko rzadsze. W odpowiedzi na tę obawę Sandman zaprojektowała auto, które pozwala na kontakt z zewnętrznym światem dzięki oknom rozciągającym się na 360 stopni wokół pojazdu i obrotowym fotelom. W jej koncepcji znalazło się również miejsce dla systemu zewnętrznych głośników, które pozwalają na interakcje z pieszymi i rowerzystami. Co więcej, projekt obejmuje nawet układ pozwalający na rysowanie kredą, który umożliwia zostawienie krótkiej wiadomości czy grafiki na ulicy.

By spędzanie czasu ze współpasażerami było bardziej przyjemne, wnętrze samochodu jest urządzone na wzór przytulnej kawiarenki z cyfrowym kominkiem, poduszkami i wieloma roślinami. Zdaniem artystki takie auto świetnie nadawałoby się do grania w gry planszowe z przyjaciółmi czy jedzenia wspólnego śniadania przed dojazdem do szkoły. Projektantka proponuje również system współdzielenia pojazdu z innymi, co zmniejszyłoby koszty jego posiadania.

TED Fellows

TED (Technology, Entertainment and Design) to marka konferencji poświęconych technice, rozrywce i designowi. W jej ramach eksperci z różnych dziedzin przekazują swoje inspirujące idee innym ludziom. Program TED Fellows skupia grono wybranych specjalistów, pozwala wymieniać się pomysłami i tworzy środowisko do twórczej współpracy.

„Program TED Fellows wspiera grupę 492 członków z 99 krajów, przedstawicieli wszystkich dyscyplin – od projektowania i aktywizmu społecznego do astrofizyki i neurobiologii – którzy działają, by pozytywnie wpłynąć na ich własne społeczności. Współpraca TED i Lexusa podkreśla to, co kryje się za TED Fellows – ciekawość, tworzenie nowych pomysłów i takiego świata, w którym wszyscy chcemy żyć” – tłumaczy Shoham Arad, dyrektor programu TED Fellows.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków Biuro prasowe
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Motoryzacja Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
2024-12-23 | 18:00

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Dacia Duster III od momentu swojej premiery zyskała opinię jednego z najciekawszych SUV-ów segmentu. Teraz miłośnicy tego modelu otrzymują kolejną, niezwykle wartościową propozycję
Motoryzacja Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.