Komunikaty PR

Jak neurobiolog i artystka zmienią samochody Lexusa?

2020-11-03  |  14:00
Biuro prasowe

W projektowaniu samochodów przyszłości mogą pomóc eksperci niezwiązani z branżą motoryzacyjną – przekonują przedstawiciele amerykańskiego oddziału Lexusa. Takie podejście skłoniło ich do współpracy z członkami programu TED Fellows, który skupia inspirujących specjalistów z przeróżnych dziedzin. Najnowszymi owocami tej kooperacji są nietypowe projekty samochodu wyczuwającego nastrój kierowcy i pojazdu przypominającego przytulną kawiarnię.
 

Człowiek w centrum

Autorami nieszablonowych pomysłów są neurobiolog i wynalazca Greg Gage oraz artystka i projektantka Sarah Sandman. Oboje mają tytuł TED Senior Fellows, projekty obojga bazują również na idei człowieka umieszczonego w centrum. „Skupienie na tym, co motywuje ludzi, zwłaszcza, kiedy siedzą za kółkiem, od zawsze było centralnym elementem projektowania Lexusów” – tłumaczy Lisa Materazzo, wiceprezes ds. marketingu Lexus USA. „Współpraca z TED pozwoliła nam odkryć nowe, umieszczające człowieka w centrum idee dla przyszłości zautomatyzowanej jazdy, stworzone przez ekspertów w swoich dziedzinach” – dodaje.

Samochód, który wyczuwa emocje

Greg Gage jest zdania, że zautomatyzowane pojazdy w trakcie długich podróży kreują świetne środowisko dla neurotechnologii. Jego zdaniem to bardzo dobra okazja, by stworzyć wyjątkowe połączenie na linii mózg użytkownika – samochód. Dzięki niemu pojazd mógłby odpowiadać na odczucia i potrzeby pasażera. Wystarczyłoby rejestrowanie zmiany mimiki czy rytmu pracy serca.  Odbywałoby się to na podobnej zasadzie, jak dzisiaj auta monitorują temperaturę i prędkość obrotową silnika czy ciśnienie oleju.

Dzięki danym o zachowaniu i nastroju człowieka, autonomiczny Lexus mógłby automatycznie dostosowywać atmosferę w swoim wnętrzu. W odpowiedzi na oznaki senności auto zmieniałoby pozycję fotela i dostosowywało oświetlenie. Obraz zrelaksowanego kierowcy skłaniałby cyfrowego asystenta do odtworzenia spokojnej składanki przez głośniki systemu audio. A w stresującej sytuacji, wymagającej maksymalnego skupienia, radio byłoby wyciszone, a światła włączone dla dobrej widoczności.

Prywatny salonik na kołach z kominkiem

Sarah Sandman patrzy na samochody przyszłości w inny sposób. Jej zdaniem w kolejnych dekadach ludzie będą jeszcze bardziej uzależnieni od urządzeń cyfrowych. A proste interakcje z innymi – jak gest pomachania ręką przechodzącemu człowiekowi – staną się tylko rzadsze. W odpowiedzi na tę obawę Sandman zaprojektowała auto, które pozwala na kontakt z zewnętrznym światem dzięki oknom rozciągającym się na 360 stopni wokół pojazdu i obrotowym fotelom. W jej koncepcji znalazło się również miejsce dla systemu zewnętrznych głośników, które pozwalają na interakcje z pieszymi i rowerzystami. Co więcej, projekt obejmuje nawet układ pozwalający na rysowanie kredą, który umożliwia zostawienie krótkiej wiadomości czy grafiki na ulicy.

By spędzanie czasu ze współpasażerami było bardziej przyjemne, wnętrze samochodu jest urządzone na wzór przytulnej kawiarenki z cyfrowym kominkiem, poduszkami i wieloma roślinami. Zdaniem artystki takie auto świetnie nadawałoby się do grania w gry planszowe z przyjaciółmi czy jedzenia wspólnego śniadania przed dojazdem do szkoły. Projektantka proponuje również system współdzielenia pojazdu z innymi, co zmniejszyłoby koszty jego posiadania.

TED Fellows

TED (Technology, Entertainment and Design) to marka konferencji poświęconych technice, rozrywce i designowi. W jej ramach eksperci z różnych dziedzin przekazują swoje inspirujące idee innym ludziom. Program TED Fellows skupia grono wybranych specjalistów, pozwala wymieniać się pomysłami i tworzy środowisko do twórczej współpracy.

„Program TED Fellows wspiera grupę 492 członków z 99 krajów, przedstawicieli wszystkich dyscyplin – od projektowania i aktywizmu społecznego do astrofizyki i neurobiologii – którzy działają, by pozytywnie wpłynąć na ich własne społeczności. Współpraca TED i Lexusa podkreśla to, co kryje się za TED Fellows – ciekawość, tworzenie nowych pomysłów i takiego świata, w którym wszyscy chcemy żyć” – tłumaczy Shoham Arad, dyrektor programu TED Fellows.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja PETRONAS i IVECO: Wspólnie na drodze ku przyszłości zrównoważonego transportu Biuro prasowe
2024-11-27 | 10:30

PETRONAS i IVECO: Wspólnie na drodze ku przyszłości zrównoważonego transportu

PETRONAS Poland   dumnie wspierał IVECO Poland podczas tegorocznej edycji IVECO S-Way Tour 2024. Cykl wydarzeń, podczas których prezentowane są najnowsze modele pojazdów
Motoryzacja Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
2024-11-26 | 15:00

Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny

Zielona Góra, Sieradz, Bełchatów, Mrągowo, Konin – to tylko niektóre miasta, w których pasażerowie komunikacji miejskiej podróżują pierwszym
Motoryzacja Zwrot kasy od Mio – akcja „Cashback” trwa!
2024-11-25 | 14:00

Zwrot kasy od Mio – akcja „Cashback” trwa!

Wideorejestratory zimową porą Kolejna już akcja zwrotu pieniędzy „Cashback” ruszyła 1 listopada i potrwa do 31 grudnia 2024 roku. Tym razem za wybrane urządzenia Mio możemy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Ochrona środowiska

Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.