JAGA – W STRONĘ INNOWACJI
INNOWACYJNOŚĆ to podstawa postrzegania świata, tworzenia i prowadzenia biznesu oraz ważna część filozofii marki Jaga. Innowacyjność rozumiana jest przez Jana Kriekelsa jako wprowadzanie nowych pomysłów, metod lub rozwiązań. To właśnie od innowacji zaczęła się historia marki Jaga. W 1962 roku instalatorzy (bracia Jan i Gaston Kriekels) niezadowoleni z jakości urządzeń grzewczych dostępnych na rynku, stworzyli własny wymiennik ciepła aby oprzeć na nim innowacyjną technologię Low-H20. Pół wieku temu lekkie, niewielkie, szybko nagrzewające się grzejniki Jaga były prawdziwą rewolucją techniczną i technologiczną. Następnym etapem innowacji było wzornictwo grzejników – ścienne modele z gładkim panelem, dekoracyjne grzejniki Iguana, których formę można elastycznie zmieniać w procesie produkcji, grzejnik-ornament Heatwave wykonany z betonu, grzejnik Knockonwood z obudową z naturalnego drewna i inne modele na zawsze zmieniły trendy w designie grzejników. Kolejnym krokiem Jaga w stronę przyszłości były systemy filtrująco-odświeżające powietrze (Oxygen) oraz grzejniki hybrydowe, które w jednym urządzeniu łączą funkcję ogrzewania, chłodzenia i wentylacji.
Chłodzenie to sektor, który mocno rozwija się, a zużywa znacznie więcej energii niż ogrzewanie. Według wyliczeń Międzynarodowej Agencji Energetycznej między rokiem 1990 a 2016 potroiła się ilość używanych jednostek klimatyzacyjnych (liczba sprzedanych jednostek chłodzących wyniosła 1,6 miliarda). Według prognoz do 2050 roku ilość działających urządzeń klimatyzacyjnych wyniesie 5,6 miliarda, co – jeśli nie zmieni się technologia klimatyzacyjna - wiąże się z olbrzymim zużyciem energii.
PRZYSZŁOŚĆ. Konieczność innowacji w dziedzinie pozyskiwania i zużycia energii, którą firma Jaga prognozowała już kilkadziesiąt lat temu, wybrzmiewa teraz wyraźnie zarówno w zmianach dotyczących izolacyjności budynków, globalnym gospodarowaniu energią, jak i ograniczaniu wpływu na środowisko.
- Nasza przyszłość na tej planecie zależy od innowacji w zakresie technologii i modeli biznesowych. Sukces na drodze do dekarbonizacji wymaga od nas innowacji nie tylko w sektorach energii, budynków i HVAC, ale także w transporcie i infrastrukturze, żywności i rolnictwie, leśnictwie i użytkowaniu gruntów oraz odpadach – mówił Jan Kriekels, CEO Jaga, na branżowych spotkaniach zorganizowanych na początku marca w Warszawie. - Jako Jaga Climate Designers, w swoich badaniach i rozwoju, wychodzimy daleko poza produkt. Nieustannie poszukujemy nowych sposobów działania, ulepszania każdego aspektu cyklu życia produktu, aby zapewnić utrzymanie zdrowego klimatu w pomieszczeniach i na zewnątrz.
INNOWACJE W ENERGETYCE I HVAC. Obecnie ogrzewanie i chłodzenie odpowiada za ponad 50% światowego zużycia energii i aktualnie jest największą formą globalnego jej wykorzystania. Gwałtownie rosnący wzrost zapotrzebowania na chłodzenie jest kolejnym globalnym problemem, na który, w kontekście pozyskiwania i zużycia energii, należy już teraz efektywnie reagować. Rozwiązaniem wydają się być alternatywne źródła energii takie jak systemy solarne czy pompy ciepła wraz z dostosowanymi do nich systemami grzewczymi i klimatyzacyjnymi. Obecnie znaczna część zapotrzebowania na energię do ogrzewania i chłodzenia pomieszczeń jest zaspokajana przez spalanie paliw kopalnych, co sprawia, że sektor ten w znacznym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza. Według IEA chcąc dostosować się do planu działania „Zerowych emisji netto do 2050 r.” należy zdecydowanie przyspieszyć innowacje w technologiach związanych z czystą energią. Zadanie to dotyczy nie tylko innowacji produktowych, bo znaczna część technologii, takich jak pompy ciepła już istnieje, ale też zmian w integracji i wdrażaniu nowych rozwiązań. Propozycją Jagi, skierowaną do użytkowników potrzebujących efektywnego, energooszczędnego ogrzewania oraz wydajnego, ekonomicznego chłodzenia, są urządzenia hybrydowe przygotowane i przystosowane do współpracy z technologiami niskotemperaturowymi. Niewielkie, energooszczędne jednostki poprzez doładowanie wentylatorami osiągają 3-krotnie większe wydajności niż klasyczne grzejniki. Jeśli zaś chodzi o chłodzenie podczas współpracy z pompami ciepła, Jaga oferuje dwa rodzaje chłodzenia: bez kondensacji i z kondensacją. W przypadku chłodzenia bez kondensacji, zwanego również "light cooling", powietrze schładzane jest za pomocą czynnika o temperaturze 18 st.C., co pozwala na obniżenie temperatury w pomieszczeniu o 3-5 st.C. Rozwiązanie takie umożliwia uzyskanie odpowiedniego komfortu przy niewielkim zużyciu energii i braku emisji szkodliwych gazów chłodniczych. Chłodzenie z kondensacją - „deep cooling” - jest porównywalne do standardowej klimatyzacji, co jest znacznie bardziej energochłonne niż chłodzenie bez kondensacji („light cooling”).
Gdyby na całym świecie zamiast klasycznych systemów split zastosować do chłodzenia wyłącznie hybrydowe urządzenia Jaga „light cooling” współpracujące z pompami ciepła, można byłoby globalnie oszczędzić ok. 60 proc. energii potrzebnej do klimatyzacji.
Więcej informacji na temat technologii Low-H2O oraz grzejników hybrydowych dostępnych jest na www.jaga.com.pl
Jaki kamień naturalny wybrać na podłogę? Porady i inspiracje
Nowa Murowana z miesiącem korzyści
Bajkowy Dopiewiec przed konkurencją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.