IT ratunkiem dla polskiej gospodarki, a digitalizacji sposobem na walkę z ekonom
Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że pandemia koronawirusa spowodowała ograniczenia aktywności ponad 3 mld ludzi na świecie. Instytut szacuje, że światowa konsumpcja spadnie o 33 proc., a każdy miesiąc ograniczeń w działalności firm to spadek globalnego PKB o 2 punkty proc. Sposobem na funkcjonowanie przedsiębiorstw w czasach ograniczonych możliwości kontaktu z kontrahentami jest digitalizacja. Pandemia znacząco przyspieszyła procesy technologicznie w firmach. Ponadto sektor IT, który już przed pandemią generował 8 proc. PKB dziś może być jeszcze silniejszym motorem napędowym polskiej gospodarki.
Ekonomiczne skutki pandemii
W I kwartale 2020 r. giełdy na całym świecie straciły łącznie ponad 20 proc. wartości, notując najgorsze wyniki od czasu globalnego kryzysu finansowego z lat 2007–2009 r.[1] W czasie lockdown’u działalność wielu firm i przedsiębiorstw była ograniczona – i nadal jest. To ogromne straty dla gospodarki – miesiąc ograniczeń daje spadek globalnego PKO o 2 pkt proc.
W naszym kraju – zdaniem ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego – prawdopodobny jest spadek PKB rzędu 8 pkt proc. w II kwartale 2020 r. W tej trudnej i niepewnej sytuacji firmy nie mogą sobie pozwolić na kolejny lockdown i zawieszenie swoich biznesów.
Wpływ digitalizacji na gospodarkę
19 mld dolarów – to wartość całego rynku ITC w Polsce, czyli wartość rynku IT łącznie z telekomunikacją. W porównaniu z 2018 rokiem rynek wzrósł o 1,1 proc.[2] Branża IT jest jedną z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki i odpowiada za 8 proc. PKB i 1/3 zatrudnienia w sektorze nowoczesnych technologii. I to właśnie branża IT będzie ogromnym wsparciem dla polskiej gospodarki, a firmy już dziś stawiają na digitalizację, jako ratunek dla ich biznesów.
– Zauważyliśmy, że firmy coraz chętniej stawiają na digitalizację, a wszystko za sprawą pracy zdalnej. COVID pokazał, że praktycznie większość procesów w firmach może odbywać się online: od fakturowania po obieg dokumentów – mówi Piotr Siarkiewicz, South Branch Director z firmy Avenga. – 65 proc. firm planuje utrzymać bądź zwiększyć wydatki na rozwiązania chmurowe w swoich firmach. Pokazuje to, jak bardzo właściciele firm upatrują w rozwiązaniach chmurowych szanse na utrzymanie biznesu w obecnych, niepewnych czasach i podczas być może kolejnego lockdownu. To również wyzwanie dla firm IT, które muszą bardziej wsłuchiwać się w technologiczne potrzeby przedsiębiorstw, tak aby nieść dla nich realną pomoc.
Większe inwestycje w digitalizację w firmach
Ponad połowa dyrektorów finansowych polskich przedsiębiorstw zamierza w ciągu kolejnych 12 miesięcy przeprowadzić inwestycje w zakresie digitalizacji zespołów finansowo-podatkowych. Respondenci z Polski, uważają, że wdrażając technologię w funkcji finansowej/podatkowej, uzyskają lepszą efektywność pracy (47%), ograniczeniu ulegnie ryzyko podatkowe (44%), usprawnione zostaną procesy: raportowania (35%) i decyzyjne (27%), zmniejszy się zaangażowanie pracowników w powtarzalne czynności (26%), nastąpi redukcja kosztów oraz zmniejszy się liczba ludzkich błędów (po 24%)[3].
Co jeszcze przed nami?
Zdaniem ekspertów polska gospodarka powoli odmraża się i przechodzi do funkcjonowania w nowej normalności. Między innymi dzięki podjętym działaniom: wprowadzonym rozwiązaniom online, a tym samym utrzymaniu ciągłości pracy polskie firmy ponownie zaczynają odzyskiwać płynność finansową. 18 proc. firm już zadeklarowało, że wróciło do sytuacji sprzed pandemii, a 24 proc. z nich uważa, że odbudowa biznesu potrwa dłużej niż rok.
Budujące są też statystyki dotyczące zatrudnienia. Dziś 14 proc. firm wyraża chęć rekrutacji nowych pracowników, w trakcie gdy w połowie maja było to zaledwie 8 proc. przedsiębiorstw[4].
[1] https://www.pism.pl/publikacje/Skutki_pandemii_COVID19_dla_gospodarki_swiatowej
[2] Raport ITwiz Best 100_2020 r.
[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/rozwiazania-dla-cfo/articles/Deloitte-CFO-Survey-2020-edycja-wiosenna.html
[4] Dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Farmacja
Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne

Analitycy rynkowi przewidują, że do 2035 roku rynek medycznych urządzeń noszonych na ciele zwiększy swoją wartość dwuipółkrotnie. Dane zbierane przez takie sensory zasilają algorytmy sztucznej inteligencji, co daje pacjentom wsparcie w procesie samoleczenia i pozwala im unikać błędów zwłaszcza przy przyjmowaniu leków bez recepty. Nowe technologie pomagają pacjentom również poprzez możliwość udostępniania im spersonalizowanych porad czy standardowych usług e-zdrowia, takich jak Internetowe Konto Pacjenta czy elektroniczna recepta.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.