Rekordowe 2 miliony uczestników webinarów ClickMeeting. Najnowsze dane 2020
Rok 2020 zdecydowanie był rokiem Internetu, a popularność komunikacji online z konieczności zdecydowanie wzrosła. W listopadzie tego roku z platformy webinarowej ClickMeeting skorzystało w Polsce rekordowe 2 miliony użytkowników. Nadchodzący rok 2021 stanie się rokiem łączenia świata online i offline w postaci nauki, pracy czy wydarzeń hybrydowych.
Webinary nadal coraz popularniejsze
Według danych polskiej platformy webinarowej ClickMeeting liczba spotkań organizowanych za jej pośrednictwem tylko w marcu wzrosła czterokrotnie w porównaniu do średniej z całego 2019 roku, a liczba uczestników wyniosła ponad 1 milion. W listopadzie było ich już prawie 2 miliony, a więc 200 proc. więcej.
A jak to wygląda w innych krajach Europy? We Francji liczba uczestników webinarów odbywających się na platformie ClickMeeting w listopadzie w porównaniu do marca br. wzrosła o 200 proc., w Niemczech o ponad 40 proc., we Włoszech o 14 proc., w Wielkiej Brytanii o 10 proc., a w Hiszpanii o 6 proc.
Rewolucja w edukacji
Za największą rewolucję 2020 roku zdecydowanie można uznać wprowadzenie nauki zdalnej w szkołach i na uczelniach. Jeszcze w styczniu hasła „nauka zdalna” i „nauka online” odnotowały zasięg wszystkich wzmianek na poziomie 15 mln internautów. W marcu liczba ta wzrosła o 1184 proc., co oznacza to, że zainteresowanie tematem zdalnej edukacji w sieci w tym czasie było największe w ciągu roku. I tak tuż przed wakacjami liczba ta spadła o połowę. W listopadzie, w czasie ponownego zamknięcia szkół, zainteresowanie tematem wróciło do poziomu z marca.
W badaniu przeprowadzonym przez ClickMeeting w krótkim okresie powrotu do stacjonarnej edukacji aż 86 proc. respondentów stwierdziło, że szkoły nie są gotowe na ponowne przejście na naukę zdalną. Jednocześnie dla 44 proc. respondentów model nauki hybrydowej, łączącej offline i online, najlepiej sprawdziłby się w obecnej sytuacji.
Prowadzenie wykładów i warsztatów przez Internet pozwala dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców niż spotkanie w tradycyjnej formie - mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca w ClickMeeting - Dlatego uczelnie wyższe i firmy szkoleniowe już na długo przed wybuchem pandemii zaczęły doceniać możliwości, jakie daje prowadzenie zajęć online. Zapewne również po zakończeniu pandemii utrzyma się tendencja do organizowania tego typu wydarzeń jeśli nie wyłącznie przez Internet, to przynajmniej w formie hybrydowej.
Branża e-eventowa
Przed niemal równie dużym wyzwaniem jak szkoły stanęli organizatorzy eventów, targów, festiwali czy konferencji, które do tej pory odbywały się stacjonarnie i gromadziły nawet kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy osób. By przetrwać, musieli błyskawicznie dostosować się do nowych, bardzo dla nich trudnych i nietypowych warunków. Platformy webinarowe odpowiedziały na ich potrzeby, wprowadzając nowe funkcje, m.in., zwiększając liczbę uczestników mogących brać udział w wydarzeniu.
W marcu liczba wyszukiwań przez internautów sformułowań „eventy online” i „wydarzenia online” wzrosła o ponad 350 proc. w stosunku do stycznia. Po złagodzeniu obostrzeń zainteresowanie tym tematem zaczęło jednak opadać - w maju liczba wyszukiwań była wyższa o 220 proc. a w listopadzie o 150 proc. w stosunku do stycznia tego roku.
Obecnie umożliwiamy organizowanie wydarzeń na ponad 5 tysięcy osób, w planach na najbliższą przyszłość mamy dalsze zwiększanie tej liczby. Planujemy również stopniowo dodawać funkcje pozwalające na większą interaktywność uczestników wydarzeń masowych. Tutaj tak samo, jak w przypadku wydarzeń edukacyjnych, spodziewam się, że w przyszłości popularny stanie się hybrydowy tryb organizacji eventów, w których część uczestników będzie obecna na miejscu, a pozostali będą brali udział w wydarzeniu za pośrednictwem Internetu - dodaje Rajmund Dziemaszkiewicz, Dyrektor Produktu z ClickMeeting.
Powszechna praca z domu
Popularna była również fraza „praca online”, którą w marcu internauci wyszukiwali o ponad 450 proc. częściej niż w styczniu 2020. W kolejnych miesiącach jednak zainteresowanie tym hasłem spadło, wracając do poziomu z początku tego roku.
Według badania Clickmeeting przeprowadzonego we wrześniu tego roku 86 proc.ankietowanych chce regulacji prawnej dla pracy zdalnej, a już 64 proc. oczekuje od pracodawcy dofinansowania sprzętu. Natomiast w czasie kwarantanny społecznej aż 88 proc. osób zaczęło pracować poza biurem. Z kolei 48 proc. osób deklaruje pracę z domu w pełnym, a 21 proc. w częściowym wymiarze czasu. Ankietowani twierdzą, że lubią wykonywać obowiązki z domu (74 proc.), a to rozwiązanie ma więcej zalet niż wad (53 proc.). W tych modelach pracy pomagają platformy do wspólnej pracy, webinarów i konferencji.
Przede wszystkim privacy
Wymuszone przeniesienie większości komunikacji i aktywności do świata online spowodowało wzrost świadomości użytkowników Internetu, którzy coraz większą wagę przywiązują do bezpieczeństwa swoich danych.
Regularnie szkolimy naszych pracowników i stale monitorujemy aktualne standardy oraz zmiany w prawie w zakresie bezpieczeństwa danych - komentuje Dominika Paciorkowska - Aby mieć pewność, że wszystkie nasze działania są zgodne z RODO, przeprowadziliśmy audyt całej organizacji, wprowadziliśmy zmiany w polityce wewnętrznej oraz zweryfikowaliśmy umowy z naszymi partnerami i renegocjowaliśmy te, które wymagały dostosowania do nowych regulacji. Projektując każde nowe rozwiązanie, nasi specjaliści mają na uwadze ochronę danych użytkowników ClickMeeting.
*Analizę przeprowadzono za okres styczeń-listopad 2020 za pomocą narzędzia SentiOne służącego do monitorowania Internetu i automatyzacji obsługi klienta za pomocą chatbotów. SentiOne wykorzystuje autorską technologię do zbierania danych z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, strony www, portale informacyjne, czy strony z recenzjami.
Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Zyxel Networks wprowadza na rynek inteligentne przełączniki zarządzalne
Jak WebWave zrewolucjonizowało tworzenie stron
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.