Rekordowe 2 miliony uczestników webinarów ClickMeeting. Najnowsze dane 2020
Rok 2020 zdecydowanie był rokiem Internetu, a popularność komunikacji online z konieczności zdecydowanie wzrosła. W listopadzie tego roku z platformy webinarowej ClickMeeting skorzystało w Polsce rekordowe 2 miliony użytkowników. Nadchodzący rok 2021 stanie się rokiem łączenia świata online i offline w postaci nauki, pracy czy wydarzeń hybrydowych.
Webinary nadal coraz popularniejsze
Według danych polskiej platformy webinarowej ClickMeeting liczba spotkań organizowanych za jej pośrednictwem tylko w marcu wzrosła czterokrotnie w porównaniu do średniej z całego 2019 roku, a liczba uczestników wyniosła ponad 1 milion. W listopadzie było ich już prawie 2 miliony, a więc 200 proc. więcej.
A jak to wygląda w innych krajach Europy? We Francji liczba uczestników webinarów odbywających się na platformie ClickMeeting w listopadzie w porównaniu do marca br. wzrosła o 200 proc., w Niemczech o ponad 40 proc., we Włoszech o 14 proc., w Wielkiej Brytanii o 10 proc., a w Hiszpanii o 6 proc.
Rewolucja w edukacji
Za największą rewolucję 2020 roku zdecydowanie można uznać wprowadzenie nauki zdalnej w szkołach i na uczelniach. Jeszcze w styczniu hasła „nauka zdalna” i „nauka online” odnotowały zasięg wszystkich wzmianek na poziomie 15 mln internautów. W marcu liczba ta wzrosła o 1184 proc., co oznacza to, że zainteresowanie tematem zdalnej edukacji w sieci w tym czasie było największe w ciągu roku. I tak tuż przed wakacjami liczba ta spadła o połowę. W listopadzie, w czasie ponownego zamknięcia szkół, zainteresowanie tematem wróciło do poziomu z marca.
W badaniu przeprowadzonym przez ClickMeeting w krótkim okresie powrotu do stacjonarnej edukacji aż 86 proc. respondentów stwierdziło, że szkoły nie są gotowe na ponowne przejście na naukę zdalną. Jednocześnie dla 44 proc. respondentów model nauki hybrydowej, łączącej offline i online, najlepiej sprawdziłby się w obecnej sytuacji.
Prowadzenie wykładów i warsztatów przez Internet pozwala dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców niż spotkanie w tradycyjnej formie - mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca w ClickMeeting - Dlatego uczelnie wyższe i firmy szkoleniowe już na długo przed wybuchem pandemii zaczęły doceniać możliwości, jakie daje prowadzenie zajęć online. Zapewne również po zakończeniu pandemii utrzyma się tendencja do organizowania tego typu wydarzeń jeśli nie wyłącznie przez Internet, to przynajmniej w formie hybrydowej.
Branża e-eventowa
Przed niemal równie dużym wyzwaniem jak szkoły stanęli organizatorzy eventów, targów, festiwali czy konferencji, które do tej pory odbywały się stacjonarnie i gromadziły nawet kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy osób. By przetrwać, musieli błyskawicznie dostosować się do nowych, bardzo dla nich trudnych i nietypowych warunków. Platformy webinarowe odpowiedziały na ich potrzeby, wprowadzając nowe funkcje, m.in., zwiększając liczbę uczestników mogących brać udział w wydarzeniu.
W marcu liczba wyszukiwań przez internautów sformułowań „eventy online” i „wydarzenia online” wzrosła o ponad 350 proc. w stosunku do stycznia. Po złagodzeniu obostrzeń zainteresowanie tym tematem zaczęło jednak opadać - w maju liczba wyszukiwań była wyższa o 220 proc. a w listopadzie o 150 proc. w stosunku do stycznia tego roku.
Obecnie umożliwiamy organizowanie wydarzeń na ponad 5 tysięcy osób, w planach na najbliższą przyszłość mamy dalsze zwiększanie tej liczby. Planujemy również stopniowo dodawać funkcje pozwalające na większą interaktywność uczestników wydarzeń masowych. Tutaj tak samo, jak w przypadku wydarzeń edukacyjnych, spodziewam się, że w przyszłości popularny stanie się hybrydowy tryb organizacji eventów, w których część uczestników będzie obecna na miejscu, a pozostali będą brali udział w wydarzeniu za pośrednictwem Internetu - dodaje Rajmund Dziemaszkiewicz, Dyrektor Produktu z ClickMeeting.
Powszechna praca z domu
Popularna była również fraza „praca online”, którą w marcu internauci wyszukiwali o ponad 450 proc. częściej niż w styczniu 2020. W kolejnych miesiącach jednak zainteresowanie tym hasłem spadło, wracając do poziomu z początku tego roku.
Według badania Clickmeeting przeprowadzonego we wrześniu tego roku 86 proc.ankietowanych chce regulacji prawnej dla pracy zdalnej, a już 64 proc. oczekuje od pracodawcy dofinansowania sprzętu. Natomiast w czasie kwarantanny społecznej aż 88 proc. osób zaczęło pracować poza biurem. Z kolei 48 proc. osób deklaruje pracę z domu w pełnym, a 21 proc. w częściowym wymiarze czasu. Ankietowani twierdzą, że lubią wykonywać obowiązki z domu (74 proc.), a to rozwiązanie ma więcej zalet niż wad (53 proc.). W tych modelach pracy pomagają platformy do wspólnej pracy, webinarów i konferencji.
Przede wszystkim privacy
Wymuszone przeniesienie większości komunikacji i aktywności do świata online spowodowało wzrost świadomości użytkowników Internetu, którzy coraz większą wagę przywiązują do bezpieczeństwa swoich danych.
Regularnie szkolimy naszych pracowników i stale monitorujemy aktualne standardy oraz zmiany w prawie w zakresie bezpieczeństwa danych - komentuje Dominika Paciorkowska - Aby mieć pewność, że wszystkie nasze działania są zgodne z RODO, przeprowadziliśmy audyt całej organizacji, wprowadziliśmy zmiany w polityce wewnętrznej oraz zweryfikowaliśmy umowy z naszymi partnerami i renegocjowaliśmy te, które wymagały dostosowania do nowych regulacji. Projektując każde nowe rozwiązanie, nasi specjaliści mają na uwadze ochronę danych użytkowników ClickMeeting.
*Analizę przeprowadzono za okres styczeń-listopad 2020 za pomocą narzędzia SentiOne służącego do monitorowania Internetu i automatyzacji obsługi klienta za pomocą chatbotów. SentiOne wykorzystuje autorską technologię do zbierania danych z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, strony www, portale informacyjne, czy strony z recenzjami.

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0

ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Problemy społeczne
Drony coraz częściej wykorzystywane w akcjach ratowniczych. Państwowa Straż Pożarna tworzy grupy dronowe w całej Polsce

Wrześniowa powódź w Polsce pokazała rosnącą rolę dronów i robotów w zarządzaniu kryzysowym. Zbieranie danych w czasie rzeczywistym skraca czas reakcji, a technologia UAV oferuje większą wydajność i skuteczność w akcjach ratunkowych. Chociaż bezzałogowe pojazdy raczej nie zastąpią całkowicie tradycyjnych narzędzi, będą odgrywać zasadniczą rolę w łagodzeniu skutków katastrof naturalnych. Państwowa Straż Pożarna pracuje nad rozszerzeniem udziału bezzałogowych statków powietrznych w akcjach ratowniczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.