Ponad 2,45 mln nazw w domenie .pl - Q1 2020
NASK PIB
Kolska 12
01-045 Warszawa
media|nask.pl | |media|nask.pl
+48 22 380 82 00
https://www.nask.pl/
Na koniec marca 2020 roku w Rejestrze domeny .pl znajdowały się 2 451 074 nazwy aktywne w DNS (o 2,48% mniej niż w poprzednim kwartale). W pierwszym kwartale 2020 roku zarejestrowano 196 124 nazwy w domenie .pl (najwięcej w marcu), o ponad 7 tys. więcej niż w kwartale poprzednim. Średnia dzienna liczba rejestracji wyniosła 2 155 nazw, co oznacza, że rejestrowano prawie 90 domen na godzinę.
Na koniec marca 2020 tego roku w Rejestrze domeny .pl było 1 066 668 abonentów – o 0,55% mniej niż w poprzednim kwartale.
W ramach intensywnych działań w obszarze cyberbezpieczeństwa Rejestr domeny .pl m.in. wdrożył w swoich systemach nowy sposób obsługi protokołu DNSSEC. Dzięki zmianom czas podpisywania
i walidacji stref jest obecnie 9 razy szybszy niż w poprzednio wykorzystywanym rozwiązaniu. Na koniec marca 2020 roku, liczba domen zabezpieczonych tym protokołem wyniosła ponad 461 tys.
Trwająca pandemia wirusa COVID-19 miała oczywisty wpływ na rynek usług internetowych.
W pierwszym kwartale 2020 roku nastąpił wzrost zainteresowania domenami identyfikowanymi
z edukacją ze względu na konieczność przeniesienia lekcji, wykładów oraz szkoleń do Internetu. Szczególnie w marcu zarejestrowano więcej nazw w domenie .edu.pl. Znacznie, bo aż 38-krotnie
w stosunku do poprzedniego kwartału wzrosła liczba rejestracji nazw w domenie .rel.pl.
Cały raport za pierwszy kwartał 2020 roku można pobrać https://dns.pl/NASK-Q1-2020-RAPORT.pdf
O NASK
NASK jest Państwowym Instytutem Badawczym nadzorowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Kluczowym polem aktywności NASK są działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa internetu. Reagowaniem na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo sieci zajmuje się Centrum Cyberbezpieczeństwa, w którym działa zespół CERT Polska. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wyznaczyła NASK PIB rolę jednego z trzech CSIRT poziomu krajowego (CSIRT MON, CSIRT ABW, CSIRT NASK).
NASK prowadzi działalność badawczo-rozwojową w zakresie opracowywania rozwiązań zwiększających efektywność, niezawodność i bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych oraz innych złożonych systemów sieciowych. Istotne miejsce zajmują badania dotyczące biometrycznych metod weryfikacji tożsamości w bezpieczeństwie usług. Jako operator telekomunikacyjny NASK oferuje innowacyjne rozwiązania teleinformatyczne dla klientów finansowych, biznesowych, administracji i nauki.
NASK prowadzi także rejestr domeny .pl, utrzymując ponad 2,6 mln domen na rzecz ponad 1 mln abonentów. Jest również członkiem CENTR - zrzeszenia rejestrów domen krajowych w Europie. Ściśle współpracuje z organizacją koordynującą funkcjonowanie światowego Internetu ICANN.
Ważną rolę pełni działalność edukacyjna i popularyzacja idei społeczeństwa informacyjnego. W Akademii prowadzone są unikatowe szkolenia dla uczniów, nauczycieli, firm i instytucji ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ICT oraz bezpieczeństwa w sieci. Od lat realizowany jest program Komisji Europejskiej Safer Internet, promujący bezpieczne korzystanie z nowych technologii i internetu wśród dzieci i młodzieży. Badaniem społecznych aspektów internetu i nowych technologii zajmuje się Dział Badań Rynku i Opinii ThinkStat..
NASK jest operatorem Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), odpowiedzialnym za jej uruchomienie, a następnie utrzymanie. OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej, dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu, zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. NASK poza dostarczeniem szkołom usług dostępu do internetu, zapewni system bezpieczeństwa oraz treści edukacyjne, które będą wykorzystywane w procesie kształcenia umiejętności cyfrowych.
W ramach instytutu funkcjonuje Dyżurnet.pl, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w internecie, przede wszystkim związanych z materiałami przedstawiającymi seksualne wykorzystywanie dzieci.
Kontakt dla mediów: media@nask.pl
Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Zyxel Networks wprowadza na rynek inteligentne przełączniki zarządzalne
Jak WebWave zrewolucjonizowało tworzenie stron
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.