Filmy na YouTube zachęcają do fałszywych inwestycji w kryptowaluty
SAROTA PR
al. płk. Beliny-Prażmowskiego 69/7
31-514 Kraków
anna.gondek|sarota.pl | |anna.gondek|sarota.pl
+48 570 909 177
www.sarota.pl
Badacze z firmy WithSecure zidentyfikowali sieć kanałów i filmy w serwisie YouTube, które zachęcają użytkowników do korzystania z fałszywych aplikacji internetowych, pozornie służących do inwestowania w kryptowaluty. Przestępcy skutecznie wykorzystali algorytmy rekomendacji YouTube do promowania stworzonych przez siebie treści.
Pozorne inwestycje w USDT
Odkryta sieć składa się z tysięcy filmów zarządzanych przez niewielką, około 30-osobową grupę oszustów. Do komunikacji i prowadzenia operacji wykorzystują oni Telegram. Filmy zachęcają do korzystania z fałszywego schematu inwestycji w kryptowalutę USDT (znaną również jako Tether). Skutecznie zwabieni potencjalni inwestorzy przelewali pieniądze z prawdziwego portfela kryptowalutowego do jednej z aplikacji. Badacze nie zaobserwowali jednak żadnych transferów z aplikacji z powrotem do portfeli.
– Sieć filmów wydaje się skierowana do osób inwestujących w kryptowaluty. Przy pomocy niskiej jakości filmów w kilku językach oszuści docierają do różnych regionów świata – tłumaczy Andy Patel, badacz WithSecure Intelligence – Skutkuje to dużym wolumenem małych transakcji. Jednak wraz ze wzrostem liczby udanych operacji rosną też szanse na to, że przestępcy będą mieli szczęście i znajdą kogoś chętnego do zainwestowania bardziej znaczących kwot.
Oszustwa kryptowalutowe w mediach społecznościowych
Działania cyberprzestępców mające na celu wyłudzenie pieniędzy od potencjalnych inwestorów stały się znaczącym problemem, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Według amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu, 46 tys. osób zgłosiło utratę na skutek oszustw ponad miliarda dolarów w kryptowalutach od początku 2021 r. do czerwca 2022 r. Prawie połowa poszkodowanych wskazuje, że oszustwo zostało zapoczątkowane w mediach społecznościowych.
Wykorzystanie algorytmów rekomendacji
Bazując na danych zebranych w drugiej połowie 2022 roku badacze WithSecure szacują, że odkryte aplikacje były w stanie wygenerować nieco ponad 100 tys. dolarów przychodów od około 900 ofiar. Znaleziono ponad 700 adresów URL hostujących nieuczciwe aplikacje internetowe obsługiwane przez sieć. Analiza powiązanych z filmami portfeli kryptowalutowych sugerowała jednak możliwy udział tysięcy kolejnych adresów.
– Nie wierzę, że te konkretne oszustwa są szczególnie dochodowe. Jednak przestępcy zorientowali się jak wykorzystywać algorytmy rekomendacji na platformie YouTube stosując dość proste rozwiązania– wyjaśnia Patel - Moderowanie treści w mediach społecznościowych jest ogromnym wyzwaniem dla platform, ale ze względu na zastosowane przez przestępców podejście, wykorzystujące proste, dobrze znane techniki myślę, że można zrobić więcej, aby chronić ludzi przed oszustwami.
Raport „Analiza oszustw kryptowalutowych YouTube USDT”, szczegółowo opisuje filmy i aplikacje stojące za oszustwami, bada hashtag #usdtmining na YouTube, opisuje metodologię analizy blockchain zastosowaną na portfelach kryptowalutowych związanych z oszustwami i przedstawia zalecenia dla platformy YouTube.
Pełna treść raportu: https://labs.withsecure.com/publications/usdt-crypto-scams
Źródła:
https://www.ftc.gov/news-events/data-visualizations/data-spotlight/2022/06/reports-show-scammers-cashing-crypto-craze
O WithSecure™
WithSecure™, dawniej F-Secure Business, to niezawodny partner w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Dostawcy usług IT, MSSP i inne firmy – w tym największe instytucje finansowe, producenci i tysiące dostawców najbardziej zaawansowanych technologii i usług komunikacyjnych – ufają WithSecure™
w zakresie efektywnego cyberbezpieczeństwa, które chroni i umożliwia ich funkcjonowanie. Ochrona oparta o sztuczną inteligencję zabezpiecza urządzenia końcowe i rozwiązania chmurowe,
a inteligentne systemy wykrywania i reagowania są wspierane przez ekspertów, którzy identyfikują ryzyko biznesowe poprzez proaktywne wyszukiwanie zagrożeń i stawianie czoła atakom w czasie rzeczywistym. Konsultanci WithSecure™, współpracują z przedsiębiorstwami w celu budowania odporności na ataki poprzez doradztwo w zakresie bezpieczeństwa opartego na dowodach. Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu w tworzeniu technologii zgodnej z celami biznesowymi, WithSecure™ zbudowało portfolio, pozwalające na rozwój własny i partnerów poprzez elastyczne modele handlowe.
Firma WithSecure™ Corporation została założona w 1988 roku i jest notowana na notowana na Helsińskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu NASDAQ OMX Helsinki Ltd.
Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Zyxel Networks wprowadza na rynek inteligentne przełączniki zarządzalne
Jak WebWave zrewolucjonizowało tworzenie stron
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.