Komunikaty PR

Facebook, NASK i UNICEF Polska podsumowują program edukacyjny „Przystań w sieci"

2021-06-28  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Kacprzak
Stowarzyszenie UNICEF Polska

ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/

Wraz z końcem roku szkolnego Facebook, NASK i UNICEF Polska podsumowują projekt „Przystań w sieci”. Całoroczny program został entuzjastycznie przyjęty w polskich szkołach, a w jego ramach, 51 tys. uczniów oraz 3,7 tys. nauczycieli z ponad 1900 placówek skorzystało z kursów e-learningowych, podnoszących kompetencje cyfrowe i uczących bezpiecznych zachowań w Internecie.

 

Projekt „Przystań w sieci” idealnie wpisał się w potrzeby edukacyjne uczniów i nauczycieli w Polsce, o czym świadczy ogromne zainteresowanie programem w mijającym roku szkolnym. Inaugurując projekt w październiku 2020 r., partnerom przyświecał cel wyposażenia odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci, a także wykształcenia w nich umiejętności krytycznej oceny dostępnych treści. Pozytywny odbiór oraz duże zainteresowanie programem pokazują, jak ważnym wyzwaniem jest temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu, który stał się szczególnie aktualny w czasie pandemii. W warunkach zdalnej edukacji, kształcenie młodzieży w zakresie bezpieczeństwa online w sposób atrakcyjny i angażujący okazało się szczególnie ważne.

 

Wraz z partnerami przygotowania do tego programu rozpoczęliśmy ponad dwa lata temu, mając świadomość, jak ważną misją jest podnoszenie kompetencji cyfrowych polskich nauczycieli oraz ich podopiecznych – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii. Tym bardziej jesteśmy dumni, że „Przystań w sieci” spotkała się z tak ciepłym przyjęciem oraz miała realny wpływ na młodzież w tak wymagającym czasie, jakim okazała się trwająca pandemia i zdalna edukacja.

 

Osią programu „Przystań w sieci” była platforma e-learningowa z sześcioma dedykowanymi modułami edukacyjnymi (łącznie 18 kursami): Prywatność w sieci, Cyberprzemoc, Cyberzagrożenia, Szkodliwe i niebezpieczne treści, Cyfrowe ślady i reputacja online oraz Fałszywe informacje. Dla nauczycieli i uczniów przygotowano także dodatkowe materiały pogłębiające wiedzę, m.in. podręcznik ze scenariuszami zajęć o bezpieczeństwie w sieci czy materiały pozwalające zorganizować Dzień Świadomego Korzystania z Internetu. Każda placówka, która uczestniczyła w projekcie miała możliwość realizacji jego założeń w bardzo szerokim zakresie, wykorzystując do tego bogate materiały udostępnione przez organizatorów.

 

Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie to jeden z priorytetów Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Zainteresowanie projektem „Przystań w sieci” pokazuje, że wśród nauczycieli i uczniów istnieje duża potrzeba pogłębiania wiedzy na temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Bardzo doceniamy to zaangażowanie, mamy nadzieję, że zdobyte informacje – czy to podczas realizowania kursów e-learningowych, czy też np. przy projektowaniu kampanii społeczno-informacyjnych – zostaną z uczestnikami na dłużej. Tylko dzięki większej świadomości użytkowników Internet może stać się bardziej przyjaznym miejscem – powiedziała Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE.

 

Nauczyciele  mieli również szansę rozszerzyć swoją wiedzę, biorąc udział w ogólnopolskich konferencjach online „Przystań w sieci. Jak pomóc uczniom w bezpiecznym korzystaniu z Internetu?”, które odbyły się 30 marca i 13 kwietnia br. Spotkania cieszyły się ogromną popularnością: wzięło w nich udział ponad 3,5 tys. uczestników. Wśród zaproszonych ekspertów znaleźli się m.in. prof. Jacek Pyżalski, zajmujący się tematami agresji elektronicznej i cyberprzemocy wśród młodzieży, dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, koordynatorka badań dotyczących FOMO (ang. fear of missing out), Przemek Jaroszewski, kierownik zespołu CERT Polska, koncentrujący się na bezpieczeństwie teleinformatycznym, Dawid Łasiński, znany w sieci jako Pan Belfer – nauczyciel z internetów, czy też eksperci Facebooka, Agnieszka Jaworska i Karol Karpiński.

 

Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań. Zapewnienie bezpieczeństwa korzystania z Internetu jego najmłodszym użytkownikom to jedna z kluczowych kwestii, na której powinniśmy się skupić, zwłaszcza jeśli zależy nam na realizacji praw dziecka. Programy takie jak „Przystań w sieci” są niezwykle potrzebne i dają nadzieję, że jesteśmy w stanie ochronić dzieci i młodzież przed niebezpieczeństwami, z którymi mogą się spotkać w wirtualnej rzeczywistości. Wierzymy głęboko, że uczestnicy projektu będą świadomie poruszać się w przestrzeni Internetu, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych – podsumowuje realizację projektu Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.

 

Ważną częścią projektu był także ogólnopolski konkurs dla szkół na projekt kampanii społeczno-informacyjnej dotyczącej świadomego korzystania z Internetu. Mimo pandemii, w konkursie wzięło udział ponad 100 szkół. Wyłoniono 10 zwycięskich zespołów, a każdy z 66 uczestników otrzymał nagrody indywidualne – tablety.

 

Projekt „Przystań w sieci” został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Najbardziej zaangażowane szkoły, które zrealizowały projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z Internetu w roku szkolnym 2020/2021. Facebook, NASK i UNICEF Polska cieszą się, że projekt skłonił tak wiele osób do zastanowienia się nad swoimi zachowaniami i postawami online. Zaangażowanie uczestników projektu, wspaniałe pomysły na kampanie informacyjne oraz liczny udział w konferencjach są prawdziwym sukcesem tej akcji.

 

Więcej informacji dostępnych jest na platformie www.przystanwsieci.pl oraz na stronach organizatorów na Facebooku:
Przestrzeń from Facebook https://www.facebook.com/PrzestrzenFb

NASK https://www.facebook.com/NASKpl

UNICEF Polska https://www.facebook.com/unicefpolska

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Internet Czy Internet 5G jest dostępny dla wszystkich? Biuro prasowe
2024-04-15 | 13:10

Czy Internet 5G jest dostępny dla wszystkich?

Zacznijmy od podstaw Internet 5G to piąta generacja technologii sieci komórkowych. Oferuje szereg korzyści i ulepszeń w porównaniu do swoich poprzedników, takich jak 3G
Internet Routery ZTE w czerni i bieli – dopasuj kolor do wnętrza
2024-03-20 | 15:00

Routery ZTE w czerni i bieli – dopasuj kolor do wnętrza

ZTE T5400 – designerski, elegancki i zaawansowany ZTE T5400 Wi-Fi 6 to router, który pracuje w bardzo szerokim bo 160MHz paśmie częstotliwości co przekłada się na maksymalną
Internet Pierwsza kampania fundraisingowa na GGwallet. Dla logopedów
2024-03-05 | 09:07

Pierwsza kampania fundraisingowa na GGwallet. Dla logopedów

Wielkie rzeczy buduje się z małych cegiełek. Tak działa również program Logopeda w każdej szkole i przedszkolu (https://operator.edu.pl/logopeda), prowadzony przez fundację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.