Komunikaty PR

Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery

2024-11-20  |  15:30
Biuro prasowe

Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twierdzi, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery. Już teraz jedną z nowych kompetencji, którą chcieliby rozwijać Polacy jest znajomość sztucznej inteligencji (AI) – 6 na 10 Polaków byłoby chętnych na udział w szkoleniu w tym zakresie.

Najważniejsze informacje:

  • 2/3 badanych pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe.

  • 37% badanych Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju przyszłej kariery.

  • 62% respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych będzie im trudniej utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.

  • 69% Polaków ocenia, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery.

  • 45% badanych chciałoby pracować w IT, jeśli posiadałoby odpowiednie kompetencje.

  • 6 na 10 respondentów byłoby chętnych na udział w szkoleniu z zakresu AI, jeśli pracodawca by takowe zorganizował.

Czy jesteśmy technologicznie mocni?

W dobie powszechnej cyfryzacji, gdzie większość spraw – od zakupów, po sprawy urzędowe – możemy załatwić bez wychodzenia z domu, kompetencje cyfrowe są uważane za konieczne do wygodnego życia. Swoje umiejętności w tym zakresie pozytywnie ocenia 65% respondentów, jednak dane Eurostatu pokazują, że tylko 44% Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe. Ten wynik plasuje nas na trzecim od końca miejscu w Unii Europejskiej – gorzej od nas wypadają jedynie Bułgarzy (36%) i Rumuni (28%). Dla porównania, już 83% Holendrów może pochwalić się podstawowymi kompetencjami cyfrowymi, a europejska średnia wynosi 56%.

W różnych grupach zawodowych, ocena własnych umiejętności jest inna. Aż 85% pracowników IT ocenia pozytywnie swoje kompetencje cyfrowe. Dla branży finansowej to 77%. Osoby zajmujące się zawodowo handlem i sprzedażą uważają, że mają dobre kompetencje cyfrowe w 72%. 2 na 3 (67%) pracowników obsługi twierdzi, że posiada dobre umiejętności w tym zakresie. Dla osób zawodowo zajmujących się budownictwem czy wykończeniami to 59%.

  • Kompetencje cyfrowe to dziś fundament funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce. Mimo dynamicznego rozwoju technologii w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Unii Europejskiej pod kątem biegłości w jej użytkowaniu. W obliczu coraz szybszego tempa rozwoju technologii, brak odpowiednich kompetencji staje się poważną przeszkodą w korzystaniu z narzędzi, które mogą znacząco poprawić jakość życia. Przykładem mogą być nowoczesne aplikacje do poszukiwania pracy, które dzięki zaawansowanym algorytmom są w stanie idealnie dopasować oferty do naszych potrzeb. Tego typu rozwiązania pomagają w efektywnym poruszaniu się po rynku pracy i zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia, ale by korzystać z ich potencjału, musimy mieć dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe – mówi Tomasz Półtorak, Product Design Field Manager w Pracuj.pl.

 

Polska dynamicznie rozwija się w sferze nowych technologii. W miarę jak ten postęp będzie przyspieszać, a nowe narzędzia staną się coraz bardziej dostępne, umiejętność korzystania z nich stanie się kluczowa nie tylko na rynku pracy, ale także w codziennym życiu. Rozwój cyfrowy nie jest luksusem – jest koniecznością, która wymaga pilnego nadrobienia zaległości, aby wszyscy obywatele mogli czerpać korzyści z nowoczesnych technologii i nie pozostali na marginesie cyfrowej rewolucji.

Technologia w służbie kariery

Świadomość własnych kompetencji cyfrowych to jedno, ale świadomość ich przydatności to drugie. Stosunkowo mało Polaków, bo zaledwie 37% uważa, że będą one najważniejsze dla przyszłej kariery. Wyżej stawiane są kompetencje miękkie – ich priorytetowość ocenia 49% badanych. Co ciekawe, 62% respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych trudniej będzie im utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę. 

  • Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony, istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery. Wydaje się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy. Rośnie rola narzędzi cyfrowych nie tylko podczas wykonywania obowiązków zawodowych, ale już podczas poszukiwania pracy. Nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne, pomagają kandydatom w szybszym odnajdywaniu ofert dopasowanych do ich kompetencji i preferencji. Kandydaci mogą w prosty sposób monitorować zmiany na rynku, a także rozwijać się w zgodzie z najnowszymi trendami. To daje im większą elastyczność i pewność, że ich kompetencje będą adekwatne do przyszłych wyzwań – ocenia Małgorzata Skonieczna, Product Discovery Field Manager w Pracuj.pl.

Polacy zainteresowani AI

Ponad co trzeci Polak (69%) uważa, że w przyszłości na znaczeniu w kontekście rozwoju kariery zawodowej zyska umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy. Najczęściej będzie to dotyczyć obsługi nowych technologii czy narzędzi, które z roku na rok są bardziej zaawansowane lub pojawiają się nowe. Przykładem jest sztuczna inteligencja, która w ostatnich latach stała się najgorętszym tematem na rynku technologicznym. Jak widzą ją Polacy?

Kwestia sztucznej inteligencji i możliwości, które ona daje jest już od dłuższego czasu tematem szerokiej debaty publicznej. 37% badanych zadeklarowało, że śledzi rozwój tej technologii. Z kolei już 6 na 10 respondentów stwierdziło, że chętnie wzięłoby udział w szkoleniu z zakresu AI, gdyby ich pracodawca takowe zorganizował. W obszarze zawodowym widać też, że Polacy chętnie pracowaliby w branży technologicznej, w szczególności w IT – aż 45% respondentów stwierdziło, że chciałoby pracować w tej branży, gdyby mieli ku temu odpowiednie kompetencje.

Już od wielu lat Polacy patrzą na branżę technologiczną, szczególnie w kierunku IT, z nutką zazdrości. Wynika to z uniwersalnych potrzeb, które mają w stosunku do swojej pracy. Według badania, zawodowo dla respondentów najważniejszym aspektem jest satysfakcjonujące wynagrodzenie (57%), a branża IT właśnie z takim jest utożsamiana. 

Samodoskonalenie kluczem do sukcesu

Statystyki pokazują, że Polacy są świadomi rosnącego znaczenia kompetencji cyfrowych w kontekście rozwoju kariery zawodowej. Choć te umiejętności są oceniane wyżej niż wskazują na to dane, to jednocześnie widoczna jest potrzeba ciągłego doskonalenia, zwłaszcza w obliczu dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Mając na uwadze te zmiany, kluczowe staje się nie tylko poszerzanie wiedzy i umiejętności, ale również gotowość do ich aktualizacji, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Internet Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
Internet UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
2024-12-28 | 01:00

UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0

  Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany
Internet ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki
2024-12-23 | 12:15

ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki

ZTE MF986D Router ZTE MF986D obsługuje łączność LTE kategorii 12/13 z agregacją trzech pasm (3CA), co pozwala osiągnąć prędkość pobierania do 600 Mb/s i wysyłania do 150 Mb/s.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

Robotyka i SI

Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

Problemy społeczne

Drony coraz częściej wykorzystywane w akcjach ratowniczych. Państwowa Straż Pożarna tworzy grupy dronowe w całej Polsce

Wrześniowa powódź w Polsce pokazała rosnącą rolę dronów i robotów w zarządzaniu kryzysowym. Zbieranie danych w czasie rzeczywistym skraca czas reakcji, a technologia UAV oferuje większą wydajność i skuteczność w akcjach ratunkowych. Chociaż bezzałogowe pojazdy raczej nie zastąpią całkowicie tradycyjnych narzędzi, będą odgrywać zasadniczą rolę w łagodzeniu skutków katastrof naturalnych. Państwowa Straż Pożarna pracuje nad rozszerzeniem udziału bezzałogowych statków powietrznych w akcjach ratowniczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.