Inteligentny wózek inwalidzki wygrał w konkursie Toyoty i trafi do produkcji
Inteligentny, superlekki wózek inwalidzki „Phoenix i” z kompozytu włókna węglowego to innowacyjny projekt brytyjskiej firmy Phoenix Instinct. Projekt zdobył finansowanie jako zwycięzca konkursu Mobility Unlimited Challenge zorganizowanego przez Toyota Mobility Foundation i Nesta Challenges.
Phoenix i zdobył główną nagrodę w wysokości 1 miliona dolarów w trwającym trzy lata konkursie Mobility Unlimited Challenge, którego celem było wprowadzenie nowych rozwiązań do świata urządzeń wspomagających osoby niepełnosprawne. Jest to jedna z wielu form realizacji przez Toyotę jej misji Mobility for All.
Wózek Phoenix i wykorzystuje inteligentne systemy, które automatycznie utrzymują jego środek ciężkości we właściwej pozycji. Dzięki temu pojazd, choć bardzo lekki, jest wyjątkowo stabilny i łatwy w manewrowaniu. Jego ramę wykonano z lekkiego i wytrzymałego kompozytu z włóknem węglowym. Wspomaganie przednich kół redukuje nieprzyjemne wibracje i minimalizuje obciążenia użytkownika. Inteligentnie sterowany system hamowania automatycznie wykrywa zjazd ze wzniesienia i adekwatnie redukuje prędkość pojazdu. Projekt wniesie do życia osób z niepełnosprawnościami nowy poziom wolności i swobody poruszania się. Otrzymaną nagrodę firma Phoenix Instinct przeznaczy na uruchomienie produkcji wózka i wprowadzenie go na rynek.
Konkurs istnieje od 2014 roku i jest skierowany do inżynierów, innowatorów i projektantów na całym świecie. Zgłaszane są do niego projekty na nowatorskie urządzenia wykorzystujące najnowsze technologie do zwiększenia mobilności i niezależności osób niepełnosprawnych. W najnowszej edycji konkursu ogłoszonej w 2017 roku pula wszystkich nagród wynosiła 4 miliony dolarów. Swoje projekty zgłosiło 80 zespołów z 28 krajów. Uczestnicy otrzymali opiekę mentorską inżynierów Toyoty oraz naukowców z Human Engineering Research Laboratories Uniwersytetu w Pittsburghu.
„Zwycięstwo w konkursie Toyota Mobility Unlimited Challenge to dla naszego zespołu w Phoenix Instinct ogromne wyróżnienie. To także dobra wiadomość dla użytkowników wózków inwalidzkich. Wózek inwalidzki, jaki znamy, nie zmienił się technologicznie od dziesięcioleci. Fundusze, które otrzymaliśmy w ramach konkursu, pozwoliły nam udowodnić, że sztuczna inteligencja ma potencjał także w tej branży. Dzięki nagrodzie możemy teraz przyspieszyć prace i wprowadzić nasz nowy produkt na rynek. To dla nas bardzo ekscytująca wiadomość, że Toyota otwiera się w swojej działalności na szeroko rozumianą mobilność. Myślę, że dzięki Toyocie niedługo zobaczymy wiele ważnych nowości na tym rynku. W Phoenix Instinct cieszymy się, że możemy przewodzić rewolucji w dziedzinie inteligentnych wózków inwalidzkich” – powiedział Andrew Slorance, CEO firmy Phoenix Instinct.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Ochrona środowiska
Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.