Zrównoważone miasto przyszłości — rola mikromobilności w urbanistyce

Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Współczesne miasta stoją przed wieloma wyzwaniami urbanistycznymi i transportowymi. Wzrost liczby ludności, kongestia (zbyt duża liczba pojazdów), a co za tym idzie korki na głównych arteriach miasta, zanieczyszczenia powietrza oraz rosnące oczekiwania mieszkańców dotyczące mobilności. Wszystkie te kwestie wymagają przemyślanych rozwiązań. Jak powinny wyglądać zrównoważone miasta przyszłości i jaką rolę w niezbędnych zmianach mogą odegrać nowoczesne środki transportu?
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu miasta były rozwijane z myślą o zupełnie innych potrzebach mieszkańców. Samochodów prywatnych było niewiele, przeważał transport zbiorowy, a na krótkich dystansach ludzie przemieszczali się zazwyczaj pieszo. Aktualnie większość ośrodków miejskich wymaga gruntownego przeprojektowania, aby lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania mieszkańców. Różnice w sposobach podróżowania, częstotliwości i rodzajach środków transportu wskazują, że tradycyjne podejście do urbanistyki jest nieefektywne.
Kierunki zmian
Ponad 70% obywateli UE mieszka na obszarach miejskich, które generują 23% wszystkich emisji gazów cieplarnianych w transporcie[1]. Zanieczyszczenie powietrza to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się społeczeństwa na całym świecie. W odpowiedzi na nie Komisja Europejska zaproponowała Dyrektywę Fit for 55, która ma na celu zredukowanie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu do poziomów z 1990 roku. Ponadto dokument zakłada także inwestycje w infrastrukturę transportową, która jest przyjazna dla środowiska: elektryfikację środków transportu, zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej oraz zachęcanie do korzystania z alternatywnych form mobilności, takich jak mikromobilność.
– Postęp technologiczny oraz innowacyjne podejście w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej mają kluczowe znaczenie dla efektywnego wykorzystania zasobów, takich jak energia, paliwa, woda i przestrzeń miejska, a także dla poprawy zdrowia publicznego i podniesienia efektywności gospodarczej. Również dzięki regulacjom unijnym, miasta mają szansę na zrewolucjonizowanie swojego podejścia do transportu, dostosowując infrastrukturę do potrzeb mieszkańców i podnosząc jakość życia w aglomeracjach – tłumaczy Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Autorzy raportu[2] opracowanego przez Politechnikę Mediolańską, który bada przyszłość zrównoważonej mobilności miejskiej, z perspektywą do roku 2035, oceniają, że nowe technologie oraz zmieniające się nawyki wymuszą transformację w kierunku bardziej zrównoważonych modeli transportu. Jednym z kluczowych, poza inteligentnymi i multimodalnymi systemami komunikacji miejskiej i ograniczeniu korzystania z prywatnych pojazdów na rzecz transportu jako usługi (Mobility as a Service), jest rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Miasta będą musiały zainwestować w rozwój dedykowanych dróg i stref dla mikromobilności, które zapewnią bezpieczeństwo użytkowników oraz usprawnią poruszanie się po mieście.
Mikromobilność jako odpowiedź na miejskie wyzwania
Małe pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe oferują alternatywę dla tradycyjnych samochodów osobowych, które często przyczyniają się do korków i zanieczyszczeń powietrza. Według raportu McKinsey & Company integracja mikromobilności w infrastrukturę miejską może znacząco zmniejszyć liczbę pojazdów na drogach oraz emisję gazów cieplarnianych. Tego rodzaju rozwiązania mogą być wykorzystywane do przemieszczania się na krótkich dystansach, co czyni je idealnym środkiem transportu w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Analiza[3] McKinsey pokazuje, że globalny rynek mikromobilności w 2023 r. był wart około 180 miliardów dolarów, a wartość ta może wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. i osiągnąć około 440 miliardów dolarów.
– Mikromobilność, obejmująca małe pojazdy elektryczne oraz mikrocary, ma potencjał, aby stać się jednym z głównych elementów transformacji miejskiego transportu. Jak pokazują raporty McKinsey i BCG, mikromobilność może zaspokoić znaczną część potrzeb transportowych w miastach, co znacząco zredukowałoby liczbę samochodów osobowych na drogach. Już teraz 32% użytkowników korzysta z jakiejś formy mikromobilności zamiast samochodu prywatnego. Dzięki tym zmianom możliwe będzie zmniejszenie emisji CO2 i poprawa jakości powietrza. W miastach, gdzie mieszkańcy pokonują krótkie dystanse, mikromobilność staje się praktycznym i ekologicznym rozwiązaniem – wyjaśnia Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.
Mikromobilność, w szczególności poprzez wykorzystanie małych pojazdów trzy- i czterokołowych oraz microcarów, ma potencjał, aby stać się kluczowym elementem zrównoważonych miast przyszłości. Wdrożenie odpowiednich zmian urbanistycznych, takich jak rozwój infrastruktury, integracja z transportem publicznym oraz polityka europejska, są niezbędne, aby maksymalnie wykorzystać zalety mikromobilności. W obliczu rosnących wyzwań związanych z urbanizacją, inwestycje w te innowacyjne rozwiązania mogą przynieść znaczące korzyści dla mieszkańców miast.
[1] https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/urban-transport/sustainable-urban-mobility_en
[2] https://www.foresight.polimi.it/mobility/download/Mobility_ExtendedReport_EN.pdf
[3] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-future-of-mobility-mobility-evolves

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Energia słoneczna a zimowa pora. Czy fotowoltaika jest opłacalna przez cały rok?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
Jeszcze kilka lat temu rokowania w SMA były niekorzystne. Zmieniło je uruchomienie w styczniu 2019 roku modelowego programu lekowego B.102, w którym pacjenci otrzymali pierwszą na świecie terapię – nusinersen. Kolejnym krokiem milowym w walce z chorobą było uruchomienie badań przesiewowych noworodków w kierunku SMA, dzięki którym dzieci otrzymują leczenie, zanim wystąpią pierwsze objawy choroby. We wrześniu 2023 roku udostępnione zostały dwie kolejne terapie zarejestrowane w Europie, co mogło sugerować, że wachlarz możliwości terapeutycznych w Polsce został wyczerpany. Tymczasem Ministerstwo Zdrowia poszło o krok dalej – w kwietniu ubiegłego roku podjęto decyzję o kontynuacji leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży pierwszym zarejestrowanym terapeutykiem.
Konsument
Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI

Coraz więcej firm dostrzega, że skuteczna obsługa klienta nie sprowadza się już tylko do odbierania połączeń i „załatwienia” sprawy. Marka ma być dostępna, responsywna i rozumieć potrzeby klienta. To powoduje, że rynek contact center as a service (CCaaS), rozwiązań, które umożliwiają firmom zarządzanie interakcjami z klientami za pomocą różnych kanałów komunikacji, rozwija się w szybkim tempie. Teraz pracę agentów usprawniają narzędzia AI, które zwiększają efektywność i poprawiają jakość obsługi.
Bankowość
Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.