Engineering Tomorrow w praktyce
Cztery miesiące intensywnej pracy prawie pięćdziesięcioosobowego zespołu specjalistów, 250 wykorzystanych części prefabrykowanych, kilkanaście ton materiałów – tak powstawał olbrzymi węzeł cieplny, który mógłby zaopatrzyć w ciepło całą miejscowość, likwidując przy tym problem smogu i znacząco redukując emisję CO2.
Team spirit to określenie idealnej współpracy w grupie i pełnego zaangażowania w dążeniu do wspólnie obranego celu. Tak było również w tym przypadku. „W projekt zaangażowanych było około pięćdziesięciu pracowników ze wszystkich obszarów organizacji – projektowania, zakupów, planowania produkcji, montażu, magazynu, wysyłek i wielu innych. Wszyscy widzieliśmy wspólny cel i rozumieliśmy jak wyjątkowy to projekt. W tym zapale i zaangażowaniu widać było wyraźnie, to co wewnętrznie z uśmiechem nazywamy Danfoss family.” mówi Zbigniew Grabowski, Dyrektor fabryki Danfoss Poland w Tuchomiu.
Dlaczego projekt był tak wyjątkowy? Ponieważ wszystko przy jego realizacji zostało zwielokrotnione przynajmniej dziesięciokrotnie. Począwszy od wspomnianego zapału przy współpracy i liczby osób zaangażowanych w projekt, poprzez ilość zużytych materiałów, a skończywszy na aspektach technicznych samego produktu końcowego. Zmontowany węzeł ma wielkość boiska do siatkówki i waży około 17,5 tony, czyli tyle co trzy dorosłe samce słoni afrykańskich, najcięższe zwierzęta lądowe na Ziemi. Do wyprodukowania urządzenia o takich gabarytach potrzebna była reorganizacja całej produkcji – przebudowano obszar produkcyjny zakładu w Tuchomiu, organizując specjalne stanowisko, na którym możliwe było zmontowanie węzła. Poza olbrzymimi gabarytami wyzwaniem była również masa montowanych modułów. Węzeł jest wyposażony w pięć wymienników, a każdy z nich waży po 3,5 tony. Taka konstrukcja wymagała zbudowania specjalnych ram do podtrzymywania poszczególnych elementów węzła. Nietypowa była również wysyłka urządzenia do odbiorcy. Tradycyjnie węzły cieplne montowane są w fabryce i w całości dostarczane do klienta. W tym przypadku ze względu na gabaryty oraz całkowitą masę nie było to możliwe. Po zakończeniu produkcji urządzenie zostało podzielone na poszczególne moduły, a następnie wysłane w dwóch oddzielnych transportach. W pierwszym transporcie pięcioma ciężarówkami pojechało 28 palet. Pozostałe części węzła pojechały drugim podobnym w skali transportem. Dzięki specjalnie wykonanym instrukcjom klient już na miejscu mógł ponownie złożyć węzeł.
Wyprodukowany w zakładzie w Tuchomiu węzeł zamówiony został do siedziby głównej Danfoss w Nordborgu. Węzeł umożliwia ogrzanie budynków należących do firmy ciepłem sieciowym wyprodukowanym ze spalania biomasy. To kolejny krok na drodze do neutralności klimatycznej – celu, który Danfoss chce osiągnąć do 2030 roku. Wymienniki umożliwiają również wykorzystanie ciepła odpadowego pochodzącego z urządzeń chłodniczych, a w przyszłości również z planowanego centrum danych. Instalacja ta to idealny przykład idei łączenia sektorów umożliwiającej inteligentne zarządzanie popytem i podażą energii oraz dynamiczną reakcję na pojawiające się nagłe obciążenia w sieci. Urządzenie stanęło w specjalnie przygotowanej przeszklonej przestrzeni pokazowej. Dzięki temu nie tylko zapewni ciepło podłączonym do niego budynkom, ale również będzie pełnić funkcje edukacyjne.
Całkowita moc wyprodukowanego w Tuchomiu węzła wynosi 24 MW. Jest to moc wystarczająca do ogrzania pięciotysięcznego miasteczka. W Polsce na regulowanym rynku ciepła działa około 400 koncesjonowanych przedsiębiorstw ciepłowniczych z czego więcej niż 40 proc. oparta jest na małych źródłach do 25 MW.
Zgodnie z danymi Forum Energii ciepło systemowe stanowi 24 proc. całego strumienia ciepła wykorzystywanego zarówno w gospodarstwach domowych, handlu, usługach, przemyśle i budownictwie. Analizując źródło ciepła jedynie w gospodarstwach domowych, 41 proc. z nich korzysta z ciepła sieciowego. Około 3,5 mln budynków wiąż zaopatrzonych jest w nieefektywne i wysoce emisyjne indywidualne źródła ciepła na paliwa stałe. Ciepło systemowe to nie tylko odpowiedź na aktualny problem smogu, ale rozwiązanie, które umożliwia reakcję na przyszłe zmiany i wymogi, bez bezpośredniego obciążania tym działaniem użytkowników końcowych. Zmiana źródła ciepła, poprawa efektywności produkcji i dystrybucji leży po stronie odpowiedniego przedsiębiorstwa. To również możliwość wykorzystania ciepła odpadowego i rozwoju integracji sektorów, która jest istotnym aspektem ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i dążenia do neutralności klimatycznej – celu UE przyjętego na rok 2050.
Ten wyjątkowy projekt jest przykładem pokazującym, że dysponujemy technologiami, które już obecnie umożliwiają dojście do obranego celu i dają szansę na efektywną i trwałą odbudowę gospodarki spójną z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
Sztuka przekracza bariery dzięki potędze obrazu
Zaprojektuj Zmiany Społeczne. Dołącz do „Generatora Innowacji. Sieci Wsparcia 3”
Zrównoważone miasto przyszłości — rola mikromobilności w urbanistyce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.