Słowacki e-handel – poznaj rynek naszych sąsiadów
E-commerce na Słowacji szybko się rozwija – z Internetu korzysta tam ok. 85% obywateli. Ze względu na podobieństwa kulturowe i językowe z Czechami tamtejsi konsumenci rozumieją i chętnie korzystają z czeskich sklepów internetowych czy porównywarek cen. Słowacja to relatywnie niewielki rynek, więc klienci często decydują się na zakupy on-line z innych krajów – już 39% z nich kupuje transgranicznie z europejskich e-sklepów. Oznacza to, że cały czas jest sporo miejsca dla nowych graczy, którzy chcą rozszerzyć działalność. Jest to zatem bardzo dobry kierunek ekspansji dla polskich sklepów internetowych.
Urządzenia mobilne
To jeden z najpopularniejszych kanałów zakupów internetowych - ponad połowa wszystkich e-transakcji dokonywana jest za pomocą urządzeń mobilnych. Należy zatem zadbać o przystosowanie do nich wyglądu i treści sklepu, aby klienci mogli się po nim łatwo poruszać. Tym bardziej, że większość zadowolonych z e-obsługi klientów lubi dokonywać zakupów w tym samym sklepie internetowym przez dłuższy czas.
Warunki dostawy
Znajomość preferencji konsumentów danego kraju i zapewnienie im kilku sposobów dowiezienia towaru to dobry początek. Na Słowacji najlepiej oferować wybór pomiędzy dostawą do domu, punktów odbioru lub automatów paczkowych (głównie ze względu na wygodę dostępności odbioru i niższe opłaty za wysyłkę). Wiele małych lokalnych sklepów funkcjonuje też jako punkty odbioru dla różnych przewoźników.
Co ważne, oczekuje się, że transport zamówienia będzie bezpłatny przynajmniej przy przesyłkach kosztujących powyżej 30-50 €, a opłata za wysyłkę dla zleceń poniżej tych wartości wyniesie między 2,5 a 5 €. Jednocześnie klienci spodziewają się, że paczka dotrze na miejsce maksymalnie w ciągu 3 dni. Dłuższe terminy dostaw dopuszczalne są tylko w niektórych branżach i rodzajach towarów, a także na obszarach oddalonych od większych miast.
Dostawa minutowa buduje przewagę konkurencyjną
Słowaccy klienci jako pierwsi w regionie mogą skorzystać z usługi Packety pozwalającej poznać dokładną godzinę dostarczenia przesyłki przez kuriera. Dzięki śledzeniu kuriera on-line klient może zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także o której godzinie zostanie dostarczona. W ten sposób Packeta odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.
- Nasze rozwiązanie pozwoli budować przewagę konkurencyjną polskich e-sklepów, które wysyłają przesyłki na Słowację. Jako pierwsi mogą oferować taką usługę swoim słowackim klientom, a tym samym – wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Wprowadzenie tej opcji pokazuje, że nie tylko dynamiczne rozwijamy się w Polsce, ale jako grupa cały czas szukamy nowych pomysłów, by się rozwijać, wprowadzać innowacje i wyznaczać nowe trendy w świecie e-commerce - mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
Celem tej nowości jest nie tylko ułatwienie dostawy przesyłek do klientów, ale także zwiększenie prawdopodobieństwa doręczenia ich przy pierwszej próbie. Zmniejszy to także ślad węglowy, który w przeciwnym razie zostałby wytworzony przez ponowną dostawę.
Wskazówka
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę rozpoczynając działalność na rynku słowackim? Konkurencyjna cena jest istotna we wszystkich krajach, ale na Słowacji jest ona szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności - w przypadku dostarczania produktów markowych. Nie wszystkie sklepy sprzedają tutaj oryginalne produkty, więc klienci potrzebują takiego dowodu.
Materiał powstał na podstawie danych raportu „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” MakesYouLocal
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce
Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty
Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.