Packeta rośnie - globalnie i w Polsce
- Ubiegły rok był wyjątkowo udany dla Packety - globalnej, logistycznej platformy dla e-commerce, zarówno dla Grupy, jak i polskiej spółki.
- W 2023 r. Grupa Packeta osiągnęła obrót na poziomie 294 mln EUR, co oznacza wzrost o 18,3% rok do roku. Liczba przewiezionych przesyłek przekroczyła 100 milionów i była rekordowa w całej historii firmy.
- Polska spółka - Packeta Poland - również ma za sobą bardzo udany rok. Znacząco zwiększyła skalę działalności - dostarczyła ponad 9,2 mln przesyłek (przeszło dwukrotnie więcej niż rok wcześniej) zanotowała prawie 130% wzrost przychodów, powiększyła grono klientów - polskich e-sklepów - o ponad 75%, zwiększyła zatrudnienie niemal o 1/3 i otworzyła w Polsce nowy magazyn typu cross-dock.
- Miarą sukcesu firmy jest też ubiegłoroczny awans Dyrektor Zarządzającej Packeta Poland – Justyny Andreas, która kieruje obecnie działalnością Packety już nie tylko za rynku polskim, ale też w krajach bałtyckich, bałkańskich, Skandynawii, Rumunii oraz w Europie Zachodniej.
- Tegoroczne plany firmy są równie ambitne – Packeta chce w dalszym ciągu wspierać polskie e-sklepy w ekspansji zagranicznej, a także rozwijać rynki krajów bałtyckich i bałkańskich oraz sieć bezpośrednich europejskich połączeń.
W ubiegłym roku Packeta Group obsłużyła na całym świecie w sumie 106 milionów przesyłek, osiągając rekordowe obroty na poziomie 294 mln EUR. Polska spółka – Packeta Poland – dostarczyła w tym okresie ponad 9,2 mln paczek (z Polski i do Polski) – o 123% więcej niż w roku 2022 (wówczas 4,1 mln). Najwięcej przesyłek trafiło z polskich e-sklepów do klientów w Czechach, na Słowacji i w Rumunii – to są obecnie główne kierunki ekspansji polskich e-sklepów. Jednocześnie też konsumenci z tych krajów najchętniej robili zakupy w polskich sklepach internetowych.
Znacząco zwiększyły się też przychody polskiego oddziału firmy – z 53,9 mln zł w roku 2022 do 123,6 mln w 2023 (wzrost o 129% r/r). Tak dynamiczny rozwój Packeta zawdzięcza systematycznie powiększającej się liczbie klientów – w ubiegłym roku portfel polskich e-sklepów korzystających z jej usług urósł o 75% - a także zwiększającej się skali współpracy z dotychczasowymi klientami. Firma może się też pochwalić współpracą z wiodącymi marketplace'ami – Allegro czy Kaufland Global Marketplace.
W ślad za organicznym wzrostem biznesu rosła też liczba pracowników oraz skala inwestycji. W roku 2023 Packeta Poland zwiększyła zatrudnienie o 28%, otworzyła też w Bielsku-Białej nowy magazyn cross-dock, z którego może obsłużyć 600 tys. przesyłek miesięcznie i dostarczać je w 33 kierunkach. Całkowity koszt nowej inwestycji to 7 mln zł. Obecnie Packeta posiada w Polsce magazyny w Bielsku-Białej przy granicy z Czechami oraz w Konotopie pod Warszawą.
– Ubiegły rok był sporym wyzwaniem dla polskiej branży e-commerce. Po tym, jak pandemia przyzwyczaiła e-sklepy do skokowych wzrostów sprzedaży, nastąpiła stabilizacja, a nawet spadki w stosunku do lat poprzednich, na co wpływ miały m.in. ożywienie handlu tradycyjnego po pandemii czy wysoka inflacja, która zmusiła wielu klientów do oszczędności. Nie znaczy to jednak, że polskie sklepy internetowe przestały się rozwijać – dla wielu z nich wyhamowanie lokalnego rynku było bodźcem do rozwoju działalności cross-border i poszukania klientów za granicą, co tylko potwierdza, że polski e-commerce coraz bardziej otwiera się na rynki zagraniczne. Ten trend widać też w szybko rosnącej liczbie e-sklepów krzystających z naszych usług, komentuje Justyna Andreas Managing Director, Commercial Entities, Packeta Group.
Dynamiczny rozwój Packety Poland został doceniony w całej Grupie Packeta, czego wyrazem był ubiegoroczny awans Dyrektor Zarządzającej polskiego oddziału – Justyny Andreas, która obecnie - jako Director Commercial Entities - kieruje działalnością Packety w Polsce, krajach bałtyckich i bałkańskich, Skandynawii, Rumunii oraz w Europie Zachodniej.
Działalność Packety w Polsce to nie tylko logistyczna i technologiczna obsługa e-skepów. Firma jest doradcą swoich klientów, oferuje wsparcie marketingowe, dzieli się wiedzą na temat specyfiki rynków zagranicznych, obowiązujących tam regulacji czy preferencji klientów. Przykładem takich działań jest m.in. inicjatywa GOinternational realizowana wspólnie z sześcioma innymi firmami z branży e-commerce, które połączyły siły, aby ułatwić polskim e-sklepom zagraniczną ekspansję. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie na polskim rynku, w którym poszczególne firmy dzielą się praktyczną wiedzą na temat cross-border e-commerce, na specjalnie w tym celu stworzonym kanale video na platformie YouTube.
W roku 2024 Packeta Poland planuje dalszy intensywny rozwój. Celem numer jeden jest wspieranie polskich e-sklepów w zdobywaniu rynków zagranicznych w opraciu o skuteczną i szybką logistykę, ale też m.in. poprzez edukowanie i przekonanie, że zagraniczna ekspansja to nie opcja, ale realna szansa na zwiększenie skali działalności, czy wręcz konieczność, gdy e-sklep chce budować trwałą pozycję na rynku.
– Chcemy w dalszym ciągu rozwijać współpracę marketingową z naszymi klientami, by wspomóc ich w początkowych krokach na rynkach zagranicznych. W Czechach, na Słowacji, Węgrzech czy w Rumunii jesteśmy silnie rozpoznawalną marką docierającą do setek tysięcy osób. Nasze Z-BOXy czy punkty odbioru są niemal na co drugiej czeskiej, słowackiej czy węgierskiej ulicy. Możemy to wykorzystać, by promować e-sklepy naszych klientów, przekonuje Justyna Andreas.
Kolejnym celem Packety na ten rok jest popularyzacja i promowanie rynków Europy Centralnej
i Wschodniej w krajach bałtyckich i bałkańskich. – Nasze ubiegłoroczne doświadczenia pokazały, że litewskie, estońskie czy słoweńskie e-sklepy są często nieświadome potencjału i możliwości, jakie drzemią w naszej części Europy i rozwój działalności cross-border planują głównie w Europie Zachodniej. Chcemy to zmienić, mówi Justyna Andreas.
W obszarze działalności operacyjnej Packeta chce w dalszym ciągu rozwijać siatkę bezośrednich połączeń na terenie Europy, aby zmniejszyć liczbę przeładunków paczek, móc szybciej dostarczać przesyłki
i obsługiwać ewentualne zwroty, zminimalizować prawdopodobieństwo uszkodzenia przesyłki,
a w konsekwencji – aby zaoferować klientom niższe koszty.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 49 tys. sklepów internetowych. W 2023 roku obsłużyła przeszło 106 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
DPD Polska kończy rok z 9 tysiącami automatów paczkowych SwipBox Infinity
Posten Bring i SwipBox rozszerzają współpracę w Skandynawii
Startuje MaverickFest – wydarzenie twórców RestaurantWeekⓇ! Czym zaskoczy?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.
Polityka
Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
Najpierw wywiad z Alice Weidel, współprzewodniczącą AfD, a ostatnio wystąpienie na platformie X podczas inauguracji kampanii wyborczej – w ten sposób Elon Musk wyraża swoje poparcie dla tej niemieckiej frakcji politycznej. – Wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD poprawiła swój image za granicą – mówi Tomasz Froelich, poseł do Parlamentu Europejskiego z Alternatywy dla Niemiec. Jak wskazuje, trudno przy takim poparciu utrzymać zarzut, że AfD jest ugrupowaniem prorosyjskim.
Polityka
Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.