Komunikaty PR

Kluczowe wnioski z raportu Green Last Mile Europe

2024-08-01  |  18:00
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komentarz ( 0.04 MB )

Najnowsza edycja raportu „Green Last Mile Europe Report 2024” potwierdza, że choć greenwashing jest oczywisty, odnowienie floty, więcej dostaw poza domem, postęp technologiczny i preferencje zakupowe konsumentów przyczyniają się do bardziej zrównoważonego sektora ostatniej mili. Raport rzuca więcej światła na zakres, w jakim firmy dostawcze, działające w sektorze logistyki, robią postępy w swoich wysiłkach na rzecz dekarbonizacji.

W raporcie zauważono, że dostawy ostatniej mili odpowiadają za 40% wszystkich emisji związanych z handlem elektronicznym, co częściowo wynika z nieefektywnych i tradycyjnych metod dostawy. Ponadto podkreślono, że pomimo powszechnych twierdzeń o zielonej polityce ze strony interesariuszy logistycznych, nadal istnieje „wszechobecna kwestia greenwashingu”, która wyolbrzymia zrównoważone działania biznesowe. Pozytywnym aspektem jest jednak to, że niektóre firmy wykazały się prawdziwym zaangażowaniem, integrując bardziej zrównoważone praktyki, jak zwiększenie wykorzystania automatów paczkowych, PUDO lub ekologicznych pojazdów. W odniesieniu do tego ostatniego, badania sugerują, że tam, gdzie istnieją wydajne i gęste sieci OOH, przenoszenie paczek do pobliskich automatów lub PUDO może znacznie zmniejszyć emisję CO2. Autorzy raportu uważają również, że należy zbadać, w jaki sposób gospodarka współdzielenia może promować bardziej ekologiczne podejście do dostaw ostatniej mili.

Efektywność i zrównoważony rozwój

Jeśli chodzi o inwestycje w pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne, w raporcie stwierdzono, że DHL eCommerce w Holandii osiągnął już 80% wolnych od paliw kopalnych dostaw ostatniej mili przy użyciu elektrycznych samochodów dostawczych. Firma zwiększyła swoją flotę pojazdów elektrycznych o 700 w 2023 roku, a także wykorzystała biopaliwo HVO w celu zmniejszenia emisji z pojazdów z silnikiem Diesla. W międzyczasie fiński operator dostarczania paczek i przesyłek pocztowych Posti z powodzeniem przekształcił jedną ze swoich ciężarówek z silnikiem Diesla w elektryczną, co okazało się opłacalnym rozwiązaniem, które zachęci innych graczy do pójścia w jego ślady. Według Posti, koszt konwersji ciężarówki wynosi obecnie około połowy ceny nowej ciężarówki elektrycznej, a dalszy wzrost efektywności kosztowej spodziewany jest po wejściu konwersji do masowej produkcji.

Jeśli chodzi o infrastrukturę ostatniej mili, w raporcie zaproponowano, że wdrożenie wspólnych skrytek na paczki i wspólnej organizacji transportu wśród dostawców usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych (CEP) zwiększyłoby zasięg i zmniejszyło ilość odpadów. Co więcej, stwierdzono, że ekonomia współdzielenia, choć stanowi wyzwanie, dobrze wpisuje się w cele środowiskowe, promując efektywne i zbiorowe wykorzystanie zasobów. Przykładowo, wdrożenie wspólnych, otwartych automatów paczkowych dla wszystkich firm kurierskich – tzw. crowdshipping – „byłoby znacznie lepsze niż obecna, niezdrowa sytuacja, w której kilku przewoźników prowadzi obok siebie nieoptymalne sieci”.

Konsolidacja dostaw i zwiększenie wydajności

Z raportu wynika, że dostawy OOH, w tym automaty paczkowe i punkty odbioru/nadania (PUDO), znacznie zmniejszają emisję dwutlenku węgla poprzez konsolidację dostaw samochodowych i zwiększenie wydajności dostaw. Doskonałym przykładem jest inicjatywa Evri, polegająca na przekierowywaniu paczek do ParcelShopów i schowków przed pokonaniem ostatniej mili, co zmniejsza ślad węglowy średnio o 45%. Firma Vinted Go odkryła również, że jej dostawy do punktów PUDO charakteryzują się znacznie niższym śladem węglowym (1,1 kg CO2e) w porównaniu z dostawami do domu (1,77 kg CO2e). Ponadto, badania przeprowadzone przez SwipBox Kontaktfri wykazały, że gdy automaty SwipBox znajdują się w pobliżu użytkowników końcowych, a 12 paczek jest dostarczanych w jednym punkcie (w porównaniu z typową liczbą nieco ponad 1 w przypadku dostawy do domu), potencjalne oszczędności mogą osiągnąć 63%, podczas gdy przy 24 paczkach mogą wzrosnąć nawet do 82%.

Innym wnioskiem płynącym z raportu jest to, że istnieje zauważalny kontyngent konsumentów, których preferencje zmieniają się w kierunku bardziej zrównoważonych opcji dostawy. W Polsce zdecydowana większość respondentów w ankiecie z 2023 roku wskazała dostawę do automatu paczkowego jako najbardziej ekologiczną opcję. Badania pokazują, że prawie 80% klientów wybiera dostawę ekologiczną, gdy ma taką możliwość. Jest tu jednak mały, ale bardzo istotny szczegół. Warunkiem takiego wyboru jest to, że nie będą musieli płacić więcej za taką eko-dostawę.

Raport nie stroni również od tematu greenwashingu. Dostawa i pakowanie na ostatniej mili są odpowiedzialne za około 40% wszystkich emisji w handlu elektronicznym. Konieczne jest stosowanie autentycznych i przejrzystych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju, które pozwolą zdobyć zaufanie konsumentów. Co więcej, raport dodaje, że przepisy takie jak CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) oznaczają, że praktyki greenwashingu będą traktowane podobnie jak fałszowanie sprawozdań finansowych. Dlatego też firmy e-commerce i inne przedsiębiorstwa winne takich praktyki będą coraz bardziej narażone na ryzyko zarówno wizerunkowe, jak i biznesowe.

Łukasz Łukasiewicz

Operations Manager

SwipBox Polska

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel – podaruj słodkie chwile na Święta! Biuro prasowe
2024-11-20 | 15:00

Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel – podaruj słodkie chwile na Święta!

Limitowana edycja to nie tylko pyszny pomysł na prezent, ale i sposób, by dodać magii każdej chwili spędzonej z bliskimi – z nutą ciepła, radości i zimowego
Handel Działalność biznesowa a postawy konsumentów: jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej?
2024-11-20 | 08:30

Działalność biznesowa a postawy konsumentów: jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej?

Jak wzmocnić komunikację z klientem? Jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej oraz rozwiązania technologiczne, by być bliżej konsumentów? Jak zachować bezpieczeństwo
Handel Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
2024-11-19 | 13:00

Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich

  Dynamiczny rozwój e-commerce zwiększa zapotrzebowanie na usługi logistyczne, szczególnie w zakresie dostaw na tzw. ostatniej mili. Wzmożona sprzedaż online, zwłaszcza

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.