Komunikaty PR

Kluczowe wnioski z raportu Green Last Mile Europe

2024-08-01  |  18:00
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komentarz ( 0.04 MB )

Najnowsza edycja raportu „Green Last Mile Europe Report 2024” potwierdza, że choć greenwashing jest oczywisty, odnowienie floty, więcej dostaw poza domem, postęp technologiczny i preferencje zakupowe konsumentów przyczyniają się do bardziej zrównoważonego sektora ostatniej mili. Raport rzuca więcej światła na zakres, w jakim firmy dostawcze, działające w sektorze logistyki, robią postępy w swoich wysiłkach na rzecz dekarbonizacji.

W raporcie zauważono, że dostawy ostatniej mili odpowiadają za 40% wszystkich emisji związanych z handlem elektronicznym, co częściowo wynika z nieefektywnych i tradycyjnych metod dostawy. Ponadto podkreślono, że pomimo powszechnych twierdzeń o zielonej polityce ze strony interesariuszy logistycznych, nadal istnieje „wszechobecna kwestia greenwashingu”, która wyolbrzymia zrównoważone działania biznesowe. Pozytywnym aspektem jest jednak to, że niektóre firmy wykazały się prawdziwym zaangażowaniem, integrując bardziej zrównoważone praktyki, jak zwiększenie wykorzystania automatów paczkowych, PUDO lub ekologicznych pojazdów. W odniesieniu do tego ostatniego, badania sugerują, że tam, gdzie istnieją wydajne i gęste sieci OOH, przenoszenie paczek do pobliskich automatów lub PUDO może znacznie zmniejszyć emisję CO2. Autorzy raportu uważają również, że należy zbadać, w jaki sposób gospodarka współdzielenia może promować bardziej ekologiczne podejście do dostaw ostatniej mili.

Efektywność i zrównoważony rozwój

Jeśli chodzi o inwestycje w pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne, w raporcie stwierdzono, że DHL eCommerce w Holandii osiągnął już 80% wolnych od paliw kopalnych dostaw ostatniej mili przy użyciu elektrycznych samochodów dostawczych. Firma zwiększyła swoją flotę pojazdów elektrycznych o 700 w 2023 roku, a także wykorzystała biopaliwo HVO w celu zmniejszenia emisji z pojazdów z silnikiem Diesla. W międzyczasie fiński operator dostarczania paczek i przesyłek pocztowych Posti z powodzeniem przekształcił jedną ze swoich ciężarówek z silnikiem Diesla w elektryczną, co okazało się opłacalnym rozwiązaniem, które zachęci innych graczy do pójścia w jego ślady. Według Posti, koszt konwersji ciężarówki wynosi obecnie około połowy ceny nowej ciężarówki elektrycznej, a dalszy wzrost efektywności kosztowej spodziewany jest po wejściu konwersji do masowej produkcji.

Jeśli chodzi o infrastrukturę ostatniej mili, w raporcie zaproponowano, że wdrożenie wspólnych skrytek na paczki i wspólnej organizacji transportu wśród dostawców usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych (CEP) zwiększyłoby zasięg i zmniejszyło ilość odpadów. Co więcej, stwierdzono, że ekonomia współdzielenia, choć stanowi wyzwanie, dobrze wpisuje się w cele środowiskowe, promując efektywne i zbiorowe wykorzystanie zasobów. Przykładowo, wdrożenie wspólnych, otwartych automatów paczkowych dla wszystkich firm kurierskich – tzw. crowdshipping – „byłoby znacznie lepsze niż obecna, niezdrowa sytuacja, w której kilku przewoźników prowadzi obok siebie nieoptymalne sieci”.

Konsolidacja dostaw i zwiększenie wydajności

Z raportu wynika, że dostawy OOH, w tym automaty paczkowe i punkty odbioru/nadania (PUDO), znacznie zmniejszają emisję dwutlenku węgla poprzez konsolidację dostaw samochodowych i zwiększenie wydajności dostaw. Doskonałym przykładem jest inicjatywa Evri, polegająca na przekierowywaniu paczek do ParcelShopów i schowków przed pokonaniem ostatniej mili, co zmniejsza ślad węglowy średnio o 45%. Firma Vinted Go odkryła również, że jej dostawy do punktów PUDO charakteryzują się znacznie niższym śladem węglowym (1,1 kg CO2e) w porównaniu z dostawami do domu (1,77 kg CO2e). Ponadto, badania przeprowadzone przez SwipBox Kontaktfri wykazały, że gdy automaty SwipBox znajdują się w pobliżu użytkowników końcowych, a 12 paczek jest dostarczanych w jednym punkcie (w porównaniu z typową liczbą nieco ponad 1 w przypadku dostawy do domu), potencjalne oszczędności mogą osiągnąć 63%, podczas gdy przy 24 paczkach mogą wzrosnąć nawet do 82%.

Innym wnioskiem płynącym z raportu jest to, że istnieje zauważalny kontyngent konsumentów, których preferencje zmieniają się w kierunku bardziej zrównoważonych opcji dostawy. W Polsce zdecydowana większość respondentów w ankiecie z 2023 roku wskazała dostawę do automatu paczkowego jako najbardziej ekologiczną opcję. Badania pokazują, że prawie 80% klientów wybiera dostawę ekologiczną, gdy ma taką możliwość. Jest tu jednak mały, ale bardzo istotny szczegół. Warunkiem takiego wyboru jest to, że nie będą musieli płacić więcej za taką eko-dostawę.

Raport nie stroni również od tematu greenwashingu. Dostawa i pakowanie na ostatniej mili są odpowiedzialne za około 40% wszystkich emisji w handlu elektronicznym. Konieczne jest stosowanie autentycznych i przejrzystych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju, które pozwolą zdobyć zaufanie konsumentów. Co więcej, raport dodaje, że przepisy takie jak CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) oznaczają, że praktyki greenwashingu będą traktowane podobnie jak fałszowanie sprawozdań finansowych. Dlatego też firmy e-commerce i inne przedsiębiorstwa winne takich praktyki będą coraz bardziej narażone na ryzyko zarówno wizerunkowe, jak i biznesowe.

Łukasz Łukasiewicz

Operations Manager

SwipBox Polska

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska kończy rok z 9 tysiącami automatów paczkowych SwipBox Infinity Biuro prasowe
2024-12-20 | 14:00

DPD Polska kończy rok z 9 tysiącami automatów paczkowych SwipBox Infinity

Przedświąteczny szczyt paczkowy obrazuje obecne znaczenie usług kurierskich oraz potrzeby klientów w zakresie elastycznych rozwiązań logistycznych, szczególnie wspierających
Handel Posten Bring i SwipBox rozszerzają współpracę w Skandynawii
2024-12-09 | 17:00

Posten Bring i SwipBox rozszerzają współpracę w Skandynawii

Nowa umowa na linii Posten Bring x SwipBox wzmacnia obecność Posten Bring w Skandynawii, zapewniając klientom we wszystkich trzech krajach (Szwecja, Norwegia, Dania) dogodny dostęp do
Handel Startuje MaverickFest – wydarzenie twórców RestaurantWeekⓇ! Czym zaskoczy?
2024-11-27 | 13:10

Startuje MaverickFest – wydarzenie twórców RestaurantWeekⓇ! Czym zaskoczy?

Rusza zimowa edycja Chef’s Menu, czyli MaverickFest – wyjątkowe wydarzenie stworzone przez twórców RestaurantWeekⓇ, które pozwala odkrywać najlepsze, starannie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa

Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.

Polityka

Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga

Najpierw wywiad z Alice Weidel, współprzewodniczącą AfD, a ostatnio wystąpienie na platformie X podczas inauguracji kampanii wyborczej – w ten sposób Elon Musk wyraża swoje poparcie dla tej niemieckiej frakcji politycznej. – Wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD poprawiła swój image za granicą – mówi Tomasz Froelich, poseł do Parlamentu Europejskiego z Alternatywy dla Niemiec. Jak wskazuje, trudno przy takim poparciu utrzymać zarzut, że AfD jest ugrupowaniem prorosyjskim.

Polityka

Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej

Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.