Kampania Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych
Renomowane instytucje naukowe i społeczne, znani producenci żywności oraz popularne sieci handlowe postanowiły wspólnie przekonać Polaków, aby podejmowali lepsze dla zdrowia decyzje żywieniowe. Poprzez Kampanię „Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych” zamierzają promować rzetelny i zrozumiały system znakowania żywności. Zgodnie uznano, że informacja podana na opakowaniu to najskuteczniejsza droga kontaktu z konsumentem.
Efektem podejmowania przez konsumentów niewłaściwych decyzji żywieniowych jest nieprawidłowo zbilansowana dieta, a w konsekwencji ryzyko chorób dietozależnych. Informacje, podane na opakowaniach żywności, nie zawsze pomagają w odpowiednim wyborze. Ich zrozumienie wymaga bowiem wiedzy żywieniowej, której większości z nas brakuje. Europejscy naukowcy stworzyli rozwiązanie, które jest skuteczną odpowiedzią na ten problem. To Nutri-Score, uproszczony system oceny i komunikowania wartości odżywczej produktów spożywczych.
– Na opakowaniu każdego produktu spożywczego znajdują się informacje o jego składzie oraz wartości odżywczej. Konsument otrzymuje informacje dotyczące wartości kalorycznej oraz zawartości poszczególnych składników pokarmowych w porcji produktu. Mogłoby się wydawać, że są to informacje wystarczające do prawidłowego komponowania diety. Jednak poszczególne produkty są źródłem różnych składników pokarmowych, dlatego ważne są także wskazówki dotyczące wpływu spożycia (ilości i częstotliwości) danego produktu na zdrowie konsumentów. Niezbędne są zatem dodatkowe, łatwe w interpretacji informacje, które ułatwią podejmowanie prawidłowych decyzji żywieniowych – mówi dr Danuta Gajewska, Prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki.
W opinii wielu polskich instytucji i ekspertów, najskuteczniejszy spośród kilku opracowanych dotychczas propozycji dodatkowego znakowania żywności jest właśnie Nutri-Score. Na to narzędzie składają się dwa elementy. Pierwszy z nich to system oceny wartości żywieniowej, bazujący na punktacji opracowanej przez prof. Mike’a Raynera z Uniwersytetu w Oksfordzie. Szczegółowe rozwiązania zostały następnie wypracowane przez zespół francuskich badaczy pod kierownictwem prof. Serge’a Hercberga z Uniwersytetu Paris-Nord. Drugi element to graficzne przedstawienie oceny w systemie Nutri-Score, czyli symbol w postaci prostego kodu składającego się z pięciu liter (od A
do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego).
– Największą zaletą Nutri-Score jest to, że poddaje on artykuły żywnościowe kompleksowej ocenie, uwzględniając nie tylko składniki, których konsumpcję należy ograniczać, ale także te, których spożywanie warto promować. Dzięki temu jasno wskazuje, co można spożywać częściej lub
w większej ilości, a czego jeść mniej lub rzadziej. W ten sposób Nutri-Score staje się przyjaznym narzędziem, ułatwiającym komponowanie lepszej codziennej diety, która pomoże zapobiegać chorobom dietozależnym, a w tym nadwadze i otyłości. Pomoże rozwiązać dylematy konsumenta przed półką sklepową – podkreśla prof. Piotr Socha, Zastępca Dyrektora ds. Nauki Instytutu
„Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”.
– Rzetelny system informowania o wartości odżywczej powinien spełniać kilka warunków. Po pierwsze, musi zawsze odnosić się do tej samej ilości, ponieważ to umożliwia miarodajne porównywanie produktów między sobą. Musi być też uniwersalny, czyli możliwy do zastosowania dla różnych kategorii żywności. Nie może natomiast informować wyłącznie o składnikach, które powinno się ograniczać, bowiem nie daje to konsumentowi wystarczających podstaw do prawidłowego komponowania diety. Samo oznakowanie musi natomiast być proste i czytelne, tak aby mogły z niego korzystać osoby bez dużej wiedzy żywieniowej, a nawet dzieci i młodzież. Dzięki temu będzie im łatwiej podejmować korzystne dla nich decyzje żywieniowe – wyjaśnia prof. Anna Fijałkowska, Zastępca Dyrektora ds. Nauki Instytutu Matki i Dziecka.
Aby Nutri-Score spełnił swoje zadanie konieczne jest nie tylko znakowanie jak największej liczby produktów, ale także przekazanie wiedzy na jego temat jak najliczniejszej grupie Polaków. W tym celu czołowe instytucje zajmujące się zdrowiem, żywieniem oraz ochroną konsumentów postanowiły rozpocząć Kampanię „Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych”. Inicjatorami są: Instytut „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”, Instytut Matki i Dziecka, Polskie Towarzystwo Dietetyki oraz Federacja Konsumentów. W gronie Inicjatorów znalazła się też firma Danone, która od lat prowadzi działania edukacyjne.
– Misją naszej firmy jest nieść zdrowie poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe. Jednym ze sposobów jej realizacji jest edukowanie konsumentów, tak aby podejmowane przez nich decyzje żywieniowe były świadome i korzystne dla ich zdrowia. Z tego powodu wspieramy Nutri-Score na różne sposoby. Jako pierwszy producent w Polsce wprowadziliśmy to znakowanie na swoje produkty, a teraz zdecydowaliśmy się na aktywne współtworzenie kampanii edukacyjnej, dzięki której Polacy będą mogli poznać i zrozumieć ten coraz powszechniejszy w Europie system – mówi Ewa Gayny, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Danone.
Nadrzędnym celem Kampanii jest wspieranie konsumentów w podejmowaniu świadomych decyzji żywieniowych opartych na wiedzy o wartości odżywczej poszczególnych produktów i ich miejscu
w prawidłowej diecie. Będzie ona prowadzona przez grupę Inicjatorów, a także przez dołączających do niej Partnerów, w różnych kanałach komunikacji z użyciem hasła „#prostewybory”. Inicjatorzy
i Partnerzy będą wykorzystywać posiadane przez siebie kanały komunikacji – własne strony internetowe, media społecznościowe, materiały drukowane.
Zaproszenie do kampanii Inicjatorzy kierują do instytucji naukowych, edukacyjnych, a także do producentów i dystrybutorów żywności. Każdy kto chce przyczynić się do promowania świadomych wyborów żywieniowych może zostać Partnerem Kampanii. Już teraz swój akces do Kampanii zgłosiły firmy, którym szczególnie zależy na przekazywaniu rzetelnej informacji o wartości żywieniowej produktów i promowaniu świadomych wyborów żywieniowych - Partnerami zostali: Auchan, Carrefour, Kaufland, Nestlé, Żabka.
– System Nutri-Score opracowany został na podstawie wiarygodnych danych naukowych,
co powoduje, że konsumenci mogą mu zaufać. Jednocześnie jest bardzo łatwy w odbiorze, a jego zrozumienie i interpretacja nie wymagają specjalistycznej wiedzy ani samodzielnych kalkulacji. Podobnie jak Europejska Organizacja Konsumentów uważamy, że jest to najlepszy z obecnie istniejących systemów znakowania żywności na froncie opakowania i jesteśmy przekonani, że im więcej producentów zdecyduje się na jego stosowanie w naszym kraju, tym lepiej dla zdrowia Polaków – zapewnia Elżbieta Szadzińska, Wiceprezeska Federacji Konsumentów.
Udział w Kampanii zarówno producentów, jak i dystrybutorów żywności znacząco zwiększa szansę na to, że Nutri-Score będzie obecny na coraz większej liczbie opakowań produktów spożywczych. Tymczasem jego powszechność jest kluczowa dla osiągnięcia strategicznego celu, jakim są świadome wybory żywieniowe oraz zapobieganie wzrostowi liczby osób cierpiących na otyłość i inne choroby dietozależne.
Ważną częścią działań komunikacyjnych Kampanii jest strona www.nutriscore.pl, na której już teraz można obejrzeć zapis debaty o systemie Nutri-Score oraz zapoznać się ze szczegółowym opisem systemu. W inicjatywę tę wciąż mogą włączyć się kolejne instytucje i przedsiębiorstwa, Kampania ma bowiem charakter ciągły i otwarty.
Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel – podaruj słodkie chwile na Święta!
Działalność biznesowa a postawy konsumentów: jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej?
Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.