Grupa Packeta zmienia właściciela
Akcjonariusze Grupy Packeta, firmy-matki czeskiej firmy technologiczno-logistycznej Zásilkovna, sprzedali 100% udziałów w Grupie Packeta konsorcjum składającemu się z CVC Capital Partners i Emma Capital (przy wsparciu kapitałowym od R2G). Transakcja podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie organy regulacyjne, a jej finalizacja spodziewana jest w pierwszej połowie 2024 roku. Warunki transakcji nie zostały ujawnione. Grupa Packeta od dłuższego czasu odnotowuje zyski i w tym roku osiągnie obroty w wysokości 7,25 miliarda koron czeskich.
- Po pierwsze, chciałbym wyrazić wdzięczność ponad 2.000 współpracownikom za ich wkład w rozwój Packety, która jest obecnie jedną z wiodących europejskich platform do dostarczania przesyłek w branży e-commerce. Bez ich wysiłku i umiejętności Packeta nie byłaby w tym miejscu, w którym jest dzisiaj. Jestem również wdzięczna naszym klientom – sklepom internetowym, które powierzyły nam swoje paczki. Wspólnie, w ciągu ostatniej dekady, przyczyniliśmy się do znacznego rozwoju nowoczesnej branży e-commerce w Europie Środkowej. Wierzę, że nowi inwestorzy, którzy wykazali się wiedzą i doświadczeniem w sektorze dostaw ostatniej mili, pomogą Grupie Packeta jeszcze bardziej się rozwinąć i podnieść poziom usług świadczonych klientom, a także satysfakcję z pracy naszych pracowników. Chciałabym też podziękować doradcom i zespołowi zarządzającemu za ich pomoc i wsparcie podczas tego bardzo wymagającego, międzynarodowego i wielozadaniowego projektu. Na koniec dziękuję wszystkim akcjonariuszom, którzy przez wiele lat pomagali mi zarządzać spółką i byli dla mnie wsparciem, zwłaszcza w ostatnich trudnych latach – skomentowała Simona Kijonková, założycielka Zásilkovna, CEO Packeta i przedstawicielka JSK Investments, największego akcjonariusza Grupy Packeta.
Proces transakcyjny rozpoczął się wiosną tego roku i prowadzony był przez doradców finansowych CORPIN (reprezentujących JSK Investments) i IMAP REDBAENK (reprezentujących pozostałych akcjonariuszy). Doradcami prawnymi byli HAVEL & PARTNERS (reprezentujący JSK Investments), HLADKY.LEGAL i Axialis Legal (reprezentujący pozostałych akcjonariuszy). Usługi Vendor Due Diligence świadczone były przez CMS Cameron McKenna Nabaro Olswang, Ernst & Young oraz Boston Consulting Group.
Poszukiwania odpowiedniego inwestora dla Grupy Packeta trwały przez większość 2023 r. i zaowocowały dużą liczbą ofert od różnych inwestorów finansowych i strategicznych oraz sporym zainteresowaniem ze strony dużych międzynarodowych grup.
Zásilkovna, spółka córka Packety, została założona w 2010 roku przez Simonę Kijonkovą. Od tego czasu firma rozszerzyła swoją działalność na siedem europejskich krajów i zatrudnia ponad 2.000 osób. Packeta posiada sieć ponad 15.000 własnych punktów odbioru przesyłek, w tym 6.000 automatycznych paczkomatów – Z-BOXów.
Od momentu powstania firma osiągnęła na czeskim rynku kilka ważnych kamieni milowych i zdobyła wiele prestiżowych nagród:
- W lutym 2018 r. została założona spółka holdingowa Packeta.
- W maju 2019 r. otwarto pierwszy zrobotyzowany punkt odbioru Z-BOT i uruchomiono usługę Mezi námi ("Między nami").
- W listopadzie 2019 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w konkursie Křištálová lupa w kategorii Inspiracja e-commerce.
- W grudniu 2019 r. Packeta przejęła firmę kurierską Zavezu.cz.
- W styczniu 2020 r. aplikacja mobilna Zásilkovna osiągnęła 1.000.000 pobrań, a do dzisiaj liczba ta wzrosła do ponad 8.000.000 pobrań.
- W maju 2020 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę ZONKY INNOVATION AWARD.
- W czerwcu 2020 r. Zásilkovna otrzymała nagrodę BEST MANAGED COMPANIES.
- We wrześniu 2020 r. Zásilkovna wprowadziła dostawę do punktów Z-BOX.
- W październiku 2020 r. Zásilkovna znalazła się w TOP 10 najlepszych pracodawców w Czechach.
- W listopadzie 2020 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Internet Retail w badaniu Křišťálová lupa.
- W lutym 2021 r. firma Zásilkovna otrzymała nagrodę Czech Superbrands 2021.
- W październiku 2021 r. Packeta wprowadziła na rynek PackMan’a, robota do sortowania paczek.
- W listopadzie 2021 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę Křišťálová lupa w kategorii Internet Retail.
- W lutym 2022 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w konkursie TOP Employers w kategorii Transport i logistyka.
- W marcu 2022 r. założono Fundację Simony Kijonkovej (Nadační Fond Simony Kijonkové).
- W czerwcu 2022 r. Packeta uruchomiła dostawę minutową na Słowacji.
- W październiku 2022 r. Zásilkovna uruchomiła wysyłkę paczek za pośrednictwem skrzynek Z-BOX.
- W listopadzie 2022 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę Křišťálová lupa w kategorii Internet Retail.
- W marcu 2023 r. Zásilkovna znalazła się wśród trzech najbardziej ulubionych czeskich marek.
- W listopadzie 2023 r. Zásilkovna po raz drugi zdobyła nagrodę za najbardziej godną zaufania markę.
- W grudniu 2023 r. Grupa Packeta osiągnęła rekordową liczbę przesyłek przetworzonych i przetransportowanych w ciągu jednego dnia.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel – podaruj słodkie chwile na Święta!
Działalność biznesowa a postawy konsumentów: jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej?
Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.