Firmy przemysłowe i dystrybucyjne stawiają na faktoring
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Klienci zainteresowani usługą faktoringu przekazują coraz więcej faktur do sfinansowania. Z badań Polskiego Związku Faktorów wynika, że pierwsza połowa 2023 roku przyniosła wzrost liczby firm korzystających z tego narzędzia. To odwrócenie trendu widocznego jeszcze rok temu. Wówczas liczba klientów faktoringowych zmalała do 24,8 tys. z 25,8 tys. rok wcześniej.
Z perspektywy półrocznej, polscy faktorzy sfinansowali bieżącą działalność krajowych firm w kwocie blisko 225,7 mld zł. Łączna wartość wykupionych wierzytelności w formie faktur wyniosła o 1,2% więcej niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Faktury na gotówkę zamieniło ponad 24 tys. firm, które w sumie przekazały do sfinansowania 12,7 mln dokumentów płatniczych.
Rynek faktoringowy pod względem obrotów nie rośnie jednak tak szybko, jak jeszcze w ubiegłym roku. Jednocześnie rośnie świadomość na temat usług faktoringowych. Sektor kształtują stali klienci, którzy przekonali się do tego rozwiązania i wracają po nie. Ma to szczególne znaczenie w czasach wysokich stóp procentowych. Przedsiębiorcy szukają finansowania, które nie wymaga zaciągania zobowiązań, jak na przykład kredyt. Faktoring umożliwia odzyskanie własnych środków, czyli gotówki, która została zamrożona w niezapłaconych fakturach. Z perspektywy przedsiębiorców jest zatem bardziej przewidywalny oraz elastyczny, ponieważ limit faktoringowy można łatwo zmniejszyć lub zwiększyć w zależności od poziomów sprzedaży.
Aktualnie nasycenie rynku faktoringu w Polsce jest wyższe o 20% niż średnia dla Unii Europejskiej. Dlatego po długim okresie intensywnego wzrostu rynku, siłą rzeczy tempo wzrostu musi zwolnić. Warto też zwrócić uwagę na to, że zgodnie z danymi BIK popyt na kredyty wśród firm MŚP spadł w pierwszym kwartale br. o 13%. Na tym tle wzrosty w faktoringu i tak są bardzo pozytywnym wynikiem. Jak widać na podstawie tych danych, ewidentnie firmy odczuwają spowolnienie, a co za tym idzie, ograniczają potrzeby na bieżące finansowanie – mówi Paweł Kacprzak, członek zarządu BNP Paribas Faktoring.
Zgodnie z danymi Polskiego Związku Faktorów, prym wśród firm korzystających z faktoringu wiodą przedsiębiorstwa z branży przemysłowej oraz dystrybucyjnej, których udział w rynku kształtuje się na poziomie kolejno – 45% i 36%. Działają one w czasach zmiennej koniunktury, dlatego naturalnie potrzebują większej puli środków do wykorzystania na bieżącą działalność. – Faktoring skraca czas oczekiwania na zapłatę za wykonane usługi lub sprzedany towar. Pozwala przy tym zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku poprzez udzielanie dłuższych terminów płatności. Stały dostęp do gotówki to także swoisty motor napędowy dla rozwoju biznesu. Faktoring ma jeszcze jeden aspekt szczególnie istotny dla małych i średnich firm. Przedsiębiorcy otrzymują nie tylko finansowanie, ale również zestaw przydatnych narzędzi, wspierających codzienną pracę. Firma faktoringowa może zadbać o weryfikację kontrahentów klienta. Dysponuje także informacjami o zatorach płatniczych na rynku, często zdecydowanie szybciej od podmiotów ubezpieczających należności. Faktor dba również o jakość udokumentowania transakcji, co zyskuje na znaczeniu w problematycznych sytuacjach – dodaje Paweł Kacprzak.
Wśród wiodących klientów branży faktoringowej, poza przemysłem i dystrybucją, znajdują się również detaliści. Są oni trzecim największym odbiorcą usług z udziałem w obrotach na poziomie 5,1%.
Po faktoring może sięgnąć każda firma, prowadząca działalność gospodarczą i zawierająca transakcje handlowe. Faktoring jest dostępny zarówno dla jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i największych przedsiębiorstw. Obecna oferta faktoringowa jest bardzo szeroka. Nie ma znaczenia branża, czas prowadzenia działalności czy historia współpracy z kontrahentem. Dla mniejszych podmiotów jest to rozwiązanie wspierające codzienną płynność oraz zabezpieczające przed brakiem zapłaty za fakturę. Dla większych, faktoring stanowi element złożonej strategii wsparcia kapitału obrotowego z uwzględnieniem takich narzędzi, jak przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahentów oraz poprawy struktury bilansu finansowego firmy.
SWIFF zmniejszy straty w branży faktoringowej
„Milioner z Afryki”, „Żołnierz z USA” – popularne oszustwa internetowe
Kredytowanie transakcji pomiędzy kontrahentami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.