Znaczenie automatycznej identyfikacji w świecie logistyki
Gdy chcemy sprawdzić cenę produktu sklepowego, odruchowo zaczynamy szukać na nim kodu kreskowego. Nie wyobrażamy sobie nawet, że mogłoby go tam nie być. Systemy automatycznej identyfikacji zawładnęły obrotem towarów. Wkradły się też do świata usług. Skąd tak duża popularność rozwiązań AutoID?
Czym jest automatyczna identyfikacja?
Automatyczna identyfikacja kojarzona jest głównie z pozyskiwaniem danych do systemów komputerowych przy wykorzystaniu kodów kreskowych. Warto jednak wiedzieć, że obejmuje też rozwiązania oparte na technologii RFID i systemach wizyjnych. Stanowi nieocenione ułatwienie w procesach planowania, realizowania oraz kontrolowania sprawnego przepływu surowców, materiałów i wyrobów gotowych, a więc we wszystkim, co określane jest w skrócie jako logistyka.
Jak działają systemy automatycznej identyfikacji? Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem systemu mamy konkretnie do czynienia. Najnowsze systemy umożliwiają nawet zdalną identyfikację produktów, a wiele opartych jest na technologii obrazowania lub głosowej.
Korzyści z używania automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych
Korzyści z automatycznej identyfikacji jest tak wiele, jak wiele jest celów jej stosowania. Przede wszystkim, systemy tego typu ułatwiają utrzymanie nad wszystkim kontroli. Nie musimy na bieżąco kontrolować stanów magazynowych, gdyż w systemie mamy podgląd do wszystkich danych na temat ilości czy lokalizacji konkretnego produktu. Ograniczamy też ryzyko kradzieży lub zagubienia produktów czy przesyłek. Automatyczna identyfikacja coraz śmielej wkracza na rynek, przynosząc korzyści nie tylko w przemyśle, ale też w branży kurierskiej czy w działalności takich podmiotów jak biblioteka czy instytucje.
Automatyczna identyfikacja w magazynie czy hali produkcyjnej ułatwia wiele procesów. Z tym ułatwieniem wiąże się oszczędność czasu, który pracownicy mogą przeznaczyć na ważniejsze czynności niż przeszukiwanie magazynu w celu odnalezienie paczki czy innego towaru. Znacznie ograniczona zostaje też liczba pomyłek w kompletacji, gdyż z wielu procesów wyeliminowany zostaje udział człowieka, który jest ich głównym sprawcą. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
Jaką rolę mogą pełnić urządzania Auto ID w przyszłości?
Już teraz widać, że wszelkie procesy realizowane w magazynach czy halach produkcyjnych nastawione są na automatyzację. W najbliższych latach z całą pewnością trend ten będzie przybierał na sile, przy czym automatyzacja nie będzie sprowadzała się do ułatwienia pracy ludziom pracującym w tym miejscach, ale do ich zastąpienia. Coraz popularniejsze stają się tzw. roboty mobilne, czyli urządzenia zdolne do przenoszenia ładunków z punktu A do punktu B. Zintegrowanie ich z systemami automatycznej identyfikacji może sprawić, że cały proces kompletacji towaru będą w stanie wykonać za nas roboty.
Systemy automatycznej identyfikacji to coś, czego na pewno nie zabraknie w logistyce przyszłości. To rozwiązanie, które już teraz dostarcza wiele korzyści, a wciąż odkrywane są jego nowe zastosowania. Automatyczna identyfikacja w połączeniu z innymi, prężnie rozwijającymi się technologiami, może zrewolucjonizować wiele procesów i wyłączyć z nich całkowicie udział człowieka” – mówi specjalista z firmy Etisoft.
Ponadto, zdaniem Marka Gawła: - Automatyczna identyfikacja będzie podążała także w kierunku udoskonalania jakości. Mowa tutaj o zaawansowanych rozwiązaniach, w których systemy identyfikacji połączone będą z czujnikami temperatury, wstrząsów czy wilgotności. Dzięki temu, że system na bieżąco będzie dostarczał tego typu informacje, w większej mierze możliwe będzie zapewnienie produktom właściwych warunków transportu czy przechowywania, a te są przecież kluczowe dla jakości produktów.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.