Znaczenie automatycznej identyfikacji w świecie logistyki
Gdy chcemy sprawdzić cenę produktu sklepowego, odruchowo zaczynamy szukać na nim kodu kreskowego. Nie wyobrażamy sobie nawet, że mogłoby go tam nie być. Systemy automatycznej identyfikacji zawładnęły obrotem towarów. Wkradły się też do świata usług. Skąd tak duża popularność rozwiązań AutoID?
Czym jest automatyczna identyfikacja?
Automatyczna identyfikacja kojarzona jest głównie z pozyskiwaniem danych do systemów komputerowych przy wykorzystaniu kodów kreskowych. Warto jednak wiedzieć, że obejmuje też rozwiązania oparte na technologii RFID i systemach wizyjnych. Stanowi nieocenione ułatwienie w procesach planowania, realizowania oraz kontrolowania sprawnego przepływu surowców, materiałów i wyrobów gotowych, a więc we wszystkim, co określane jest w skrócie jako logistyka.
Jak działają systemy automatycznej identyfikacji? Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem systemu mamy konkretnie do czynienia. Najnowsze systemy umożliwiają nawet zdalną identyfikację produktów, a wiele opartych jest na technologii obrazowania lub głosowej.
Korzyści z używania automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych
Korzyści z automatycznej identyfikacji jest tak wiele, jak wiele jest celów jej stosowania. Przede wszystkim, systemy tego typu ułatwiają utrzymanie nad wszystkim kontroli. Nie musimy na bieżąco kontrolować stanów magazynowych, gdyż w systemie mamy podgląd do wszystkich danych na temat ilości czy lokalizacji konkretnego produktu. Ograniczamy też ryzyko kradzieży lub zagubienia produktów czy przesyłek. Automatyczna identyfikacja coraz śmielej wkracza na rynek, przynosząc korzyści nie tylko w przemyśle, ale też w branży kurierskiej czy w działalności takich podmiotów jak biblioteka czy instytucje.
Automatyczna identyfikacja w magazynie czy hali produkcyjnej ułatwia wiele procesów. Z tym ułatwieniem wiąże się oszczędność czasu, który pracownicy mogą przeznaczyć na ważniejsze czynności niż przeszukiwanie magazynu w celu odnalezienie paczki czy innego towaru. Znacznie ograniczona zostaje też liczba pomyłek w kompletacji, gdyż z wielu procesów wyeliminowany zostaje udział człowieka, który jest ich głównym sprawcą. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
Jaką rolę mogą pełnić urządzania Auto ID w przyszłości?
Już teraz widać, że wszelkie procesy realizowane w magazynach czy halach produkcyjnych nastawione są na automatyzację. W najbliższych latach z całą pewnością trend ten będzie przybierał na sile, przy czym automatyzacja nie będzie sprowadzała się do ułatwienia pracy ludziom pracującym w tym miejscach, ale do ich zastąpienia. Coraz popularniejsze stają się tzw. roboty mobilne, czyli urządzenia zdolne do przenoszenia ładunków z punktu A do punktu B. Zintegrowanie ich z systemami automatycznej identyfikacji może sprawić, że cały proces kompletacji towaru będą w stanie wykonać za nas roboty.
Systemy automatycznej identyfikacji to coś, czego na pewno nie zabraknie w logistyce przyszłości. To rozwiązanie, które już teraz dostarcza wiele korzyści, a wciąż odkrywane są jego nowe zastosowania. Automatyczna identyfikacja w połączeniu z innymi, prężnie rozwijającymi się technologiami, może zrewolucjonizować wiele procesów i wyłączyć z nich całkowicie udział człowieka” – mówi specjalista z firmy Etisoft.
Ponadto, zdaniem Marka Gawła: - Automatyczna identyfikacja będzie podążała także w kierunku udoskonalania jakości. Mowa tutaj o zaawansowanych rozwiązaniach, w których systemy identyfikacji połączone będą z czujnikami temperatury, wstrząsów czy wilgotności. Dzięki temu, że system na bieżąco będzie dostarczał tego typu informacje, w większej mierze możliwe będzie zapewnienie produktom właściwych warunków transportu czy przechowywania, a te są przecież kluczowe dla jakości produktów.
Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.