Wyniki badania Universal Robots: producenci stawiają na AI
Universal Robots (UR), duńska firma zajmująca się robotami współpracującymi (cobotami), zapytała niedawno 1200 producentów w Ameryce Północnej i Europie, w jaki sposób wykorzystują technologię i jakie inwestycje planują w przyszłości. Ponad 50 proc. ankietowanych odpowiedziało, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w swojej produkcji.
- Sztuczna inteligencja to nie tylko szum medialny – mówi Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. strategii i innowacji w Universal Robots. - Chociaż sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stały się powszechnym tematem rozmów dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat, obecnie są kluczowymi czynnikami napędzającymi innowacje i wydajność produkcji.
Technologie te będą nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości produkcji, na co wskazuje 48 proc. producentów planujących dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do 2025 roku.
- Obserwujemy duże zainteresowanie fizyczną sztuczną inteligencją. Nasz ekosystem UR+ stale się rozwija, a kluczowym czynnikiem napędzającym ten proces jest szybki wzrost liczby aplikacji i rozwiązań AI pochodzących od naszych partnerów, w tym rosnącej liczby partnerów OEM, co otwiera przed klientami zupełnie nowe możliwości– mówi Anders Billesø Beck.
Inne wnioski
Badanie pokazuje rosnące znaczenie cyfryzacji, ponieważ 47 proc. producentów korzysta obecnie z technologii takich jak Internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze i cyfrowe bliźniaki. Narzędzia te pomagają producentom optymalizować operacje, skracać przestoje i obniżać koszty dzięki symulacjom i konserwacji predykcyjnej. Dzięki temu producenci mogą przestawić się na bardziej odporne, zróżnicowane modele produkcji, które lepiej spełniają wymagania rynku.
Ponad 50 proc. respondentów wskazuje poprawę jakości produktów, zwiększenie produktywności i dokładność jako główne powody przyjęcia nowych technologii. Ponadto 30 proc. producentów wykorzystuje technologię do poprawy warunków pracy, a 26 proc. kieruje się celami zrównoważonego rozwoju.
Podczas gdy zwrot z inwestycji pozostaje głównym zmartwieniem dla 32 proc. producentów, inne czynniki, takie jak użyteczność, wiedza specjalistyczna, bezpieczeństwo i potencjalne zakłócenia są również istotne (wszystkie około 20 proc.).
O badaniu
Przy wskaźniku ufności wynoszącym 99 proc., w badaniu zebrano odpowiedzi od 1195 uczestników z siedmiu różnych krajów Europy i Ameryki Północnej. Uczestnicy reprezentowali 569 dużych przedsiębiorstw oraz 278 małych i średnich firm. Pochodzą z różnych branż, przede wszystkim produkcyjnej, opieki zdrowotnej, żywności i napojów oraz motoryzacji.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.