Wyniki badania Universal Robots: producenci stawiają na AI
Universal Robots (UR), duńska firma zajmująca się robotami współpracującymi (cobotami), zapytała niedawno 1200 producentów w Ameryce Północnej i Europie, w jaki sposób wykorzystują technologię i jakie inwestycje planują w przyszłości. Ponad 50 proc. ankietowanych odpowiedziało, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w swojej produkcji.
- Sztuczna inteligencja to nie tylko szum medialny – mówi Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. strategii i innowacji w Universal Robots. - Chociaż sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stały się powszechnym tematem rozmów dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat, obecnie są kluczowymi czynnikami napędzającymi innowacje i wydajność produkcji.
Technologie te będą nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości produkcji, na co wskazuje 48 proc. producentów planujących dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do 2025 roku.
- Obserwujemy duże zainteresowanie fizyczną sztuczną inteligencją. Nasz ekosystem UR+ stale się rozwija, a kluczowym czynnikiem napędzającym ten proces jest szybki wzrost liczby aplikacji i rozwiązań AI pochodzących od naszych partnerów, w tym rosnącej liczby partnerów OEM, co otwiera przed klientami zupełnie nowe możliwości– mówi Anders Billesø Beck.
Inne wnioski
Badanie pokazuje rosnące znaczenie cyfryzacji, ponieważ 47 proc. producentów korzysta obecnie z technologii takich jak Internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze i cyfrowe bliźniaki. Narzędzia te pomagają producentom optymalizować operacje, skracać przestoje i obniżać koszty dzięki symulacjom i konserwacji predykcyjnej. Dzięki temu producenci mogą przestawić się na bardziej odporne, zróżnicowane modele produkcji, które lepiej spełniają wymagania rynku.
Ponad 50 proc. respondentów wskazuje poprawę jakości produktów, zwiększenie produktywności i dokładność jako główne powody przyjęcia nowych technologii. Ponadto 30 proc. producentów wykorzystuje technologię do poprawy warunków pracy, a 26 proc. kieruje się celami zrównoważonego rozwoju.
Podczas gdy zwrot z inwestycji pozostaje głównym zmartwieniem dla 32 proc. producentów, inne czynniki, takie jak użyteczność, wiedza specjalistyczna, bezpieczeństwo i potencjalne zakłócenia są również istotne (wszystkie około 20 proc.).
O badaniu
Przy wskaźniku ufności wynoszącym 99 proc., w badaniu zebrano odpowiedzi od 1195 uczestników z siedmiu różnych krajów Europy i Ameryki Północnej. Uczestnicy reprezentowali 569 dużych przedsiębiorstw oraz 278 małych i średnich firm. Pochodzą z różnych branż, przede wszystkim produkcyjnej, opieki zdrowotnej, żywności i napojów oraz motoryzacji.

Personalizowane torby reklamowe – skuteczna forma promocji marki

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.