Komunikaty PR

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022

2022-10-31  |  22:30
Biuro prasowe
Kontakt

Magdalena Mikołajczak
more communications agency

Katowicka 4/9
03-932 Warszawa
magdalena.mikolajczak|more-ca.com| |magdalena.mikolajczak|more-ca.com
505165355
more-ca.com

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022

Blisko 500 uczestników, 16 wystąpień, 35 prelegentek i prelegentów. Tak prezentuje się SoDA Conference 2022 w liczbach. Tegoroczna edycja wydarzenia nieprzypadkowo upłynęła pod hasłem “FACING REALITY. Czego uczą nas globalne kryzysy?”. Nie mogło zabraknąć tematu wojny w Ukrainie i jej wpływu na branżę, zagadnień związanych z zabezpieczeniem cash flow podczas zawirowań polityczno-gospodarczych, czy kwestii dotyczących walki o klienta w dobie kryzysu.

Wśród wyzwań związanych z globalnymi kryzysami wymienić można także zarządzanie zespołami rozproszonymi geograficznie czy trudności przy zatrudnianiu obcokrajowców. Zaproszone przez nas ekspertki i eksperci nie tylko diagnozowali te problemy, ale także przedstawili konkretne rozwiązania – podsumowuje Bartosz Majewski, prezes SoDA.


Firmy na giełdę, narzędzia i dane do chmury, obcokrajowcy – do pracy w IT

Odpowiednie zabezpieczenie finansowe jest sprawą pierwszorzędną dla każdego przedsiębiorstwa, szczególnie w czasach kryzysu. Obecność firmy na giełdzie daje jej łatwiejszy i relatywnie tani dostęp do rynku pierwotnego oraz stwarza warunki do pomnażania kapitału. O plusach związanych z wejściem spółki na giełdę, a także o tym, jak się na niej znaleźć, dyskutowali prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Marek Dietl, CEO DO OK Dmitrij Żatuchin, prezes MakoLab S.A. Wojciech Zieliński i Head of Investments w TenderHut Krzysztof Kuper.

Marcin Łuczyn, dyrektor finansowy Deviniti, skoncentrował się w swoim wystąpieniu na kwestiach związanych z racjonalnym podejściem do prognozowania płynności finansowej oraz planowania wydatków i inwestycji w firmie w oparciu o realne estymacje przychodów i zysków. Jest to szczególnie istotne, kiedy biznes szybko rośnie, następuje jego gwałtowne załamanie lub pracuje na bardzo niskich marżach z wydrenowaną ze spółki gotówką. Zdaniem eksperta, każde przedsiębiorstwo powinno mieć gotowy plan A, B lub C na wypadek, gdy z listy kontrahentów znika jeden, dwóch czy trzech największych klientów. Obiektywna ocena i konserwatywne podejście do cash flow, to według Łuczyna fundamentalne źródło wiedzy o kondycji i potencjale inwestycyjnym przedsiębiorstwa. Zwłaszcza teraz, kiedy rynek jest niepewny.

IT uchodzi za stabilną branżę, która suchą nogą przechodzi przez różnej maści kryzysy. Co nie oznacza, że osoby decydenckie w software house’ach nie niepokoją się kataklizmami przetaczającymi się przez świat i nie zastanawiają się, jak zabezpieczyć swoje przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że firmy IT borykają się także z wyzwaniami niezwiązanymi bezpośrednio ze stabilnością finansową, takimi jak implementacja nowych modeli sprzedażowych czy zarządzanie zespołami – komentuje wiceprezes SoDA Jan Zborowski.

Wśród prelekcji, były więc też te poświęcone kwestiom pracowniczym. Budowanie zdalnych, efektywnie funkcjonujących i rozproszonych geograficznie zespołów oraz rola managera w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, nadal są odmieniane w branży IT przez przypadki. Do internacjonalizacji zespołów powinniśmy przykładać się tak samo, jak do internacjonalizacji biznesów, o czym mówiła Senior Program Delivery Manager w Luxoft Poland, Ewelina Usarek-Nowak. Z pewnością technologicznym ułatwieniem dla osób zarządzających pracą zdalną jest chmura. Jej znaczeniu w rozwoju globalnego biznesu poświęcił swoją prelekcję Maciej Szeląg – Country Sales Lead w Amazon Web Services. Z kolei Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej, dostawcy usług w zakresie chmury obliczeniowej, przedstawił korzyści, jakie płyną z tego rozwiązania dla software house’ów.


Big picture dla software house’ów

Oprócz wystąpień poświęconych szczegółowym zagadnieniom, organizatorzy zadbali też o panele prezentujące szerszą perspektywę w poszczególnych aspektach działania branży IT. Z pewnością czynnikiem, który w bezpośredni lub pośredni sposób wpływa na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, w tym także software house’ów, jest wojna w Ukrainie. Informacje z pierwszej ręki przekazał Executive Director w IT Ukraine Association – Konstantin Vasyuk. Z jego prelekcji pt. „Lessons from Ukraine: Resilience during the war”, wynika, że ukraińska branża IT szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków. Decydujące było wcześniejsze powstanie tzw. BCP, czyli planów ciągłości działania przedsiębiorstw, które zostały wdrożone po 24 lutego. Elastyczni, wielozadaniowi informatycy, dywersyfikacja infrastruktury biurowej zarówno na terenie Ukrainy, jak i za granicą, a także silne, potrafiące pracować zdalnie zespoły – to zasoby, które w sytuacji wybuchu wojny okazały się dla branży bezcenne.

O zmianach na globalnym rynku IT dyskutowali prezes estońskiej spółki Allies, Priit Pavelson, prezeska Global Sourcing Association, Kerry Hallard, reprezentująca Wielką Brytanię oraz doradca i członek zarządu PA Consulting Group z USA, Ross Smith. Według Smitha dyscyplina finansowa i skuteczne zarządzanie ryzykiem handlowym to obszary, które w najbliższym czasie będą wymagały od przedsiębiorców większej kontroli, w tym zdefiniowania ryzyk kluczowych dla procesów sprzedażowych i wdrożenia narzędzi wspomagających zarządzanie nimi. Znaczenia nabiorą także aspekty niefinansowe, tj. odpowiednia dywersyfikacja kanałów sprzedaży, czy te bardziej miękkie, tj. przejrzystość i otwartość w budowaniu relacji z klientami oraz strategiczne podejście do każdej współpracy. O nowych trendach w sprzedaży w czasach kryzysu debatowali Maria Janiszewska – Country Manager w RITS, Tomasz Smoleński – Head of Growth w GFT Poland, Maciej Głowacki – New Business Team Manager w Netguru i Adam Kostecki – Engagement Manager w JCommerce – Inetum Group. Z kolei Łukasz Olechnowicz, prezes Infopulse Poland LTD, swoją prelekcję poświęcił prognozom dla branży IT na 2025 rok, a w szczególności przewidywanemu kryzysowi na rynku pracy.


9 statuetek, 5 wyróżnień

SoDA Conference to także druga edycja SoDA Awards – konkursu, którego celem jest promocja produktów, usług oraz działań w branży IT godnych naśladowania. W tym roku przyznano łącznie 9 statuetek i 5 wyróżnień.

W dziedzinie edukacji i promocji polskiej branży IT za granicą wyróżnienie otrzymała firma Espeo za projekt płatnych staży dla studentów Espeo Junior Academy. Zwycięska statuetka trafiła do Curiosum za cykl międzynarodowych spotkań o nazwie Elixir Meetups by Curiosum.

W obszarze innowacji jury postanowiło wyróżnić MIM Solutions, odpowiedzialne za rozwiązania wspierające zapłodnienie in vitro z wykorzystaniem sztucznej inteligencji: Embryoaid oraz Folliscan. Główna nagroda powędrowała natomiast do Holo4Med za projekt HoloMIAI, wspierający proces termoablacji, stosowanej m.in. w leczeniu z nowotworów.

Kolejne wyróżnienie trafiło do firmy Espeo w dziedzinie Employer Brendingu. Uwagę kapituły przykuł ich projekt Matryce Kompetencji Espeo, dotyczący przejrzystej ewaluacji i systemu wynagrodzeń. Statuetka trafiła natomiast do 10Clouds za inicjatywę Supporting all kinds of minds, zmierzającą do stworzenia przyjaznego środowiska pracy wszystkim osobom, także neuronietypowym.

W kategorii przychodu i eksportu wśród średnich firm zwycięzcą została firma DAC.digital. Wśród największych – SofServe. Nagrodę za przyrost obrotów wśród mniejszych firm otrzymało ExtraHut, a za eksport wśród mniejszych przedsiębiorstw – Neti Soft.

Statuetkę za przebranżowienie roku i wpływ społeczny dostał wspomniany już projekt Espeo Junior Academy firmy Espeo. Natomiast za technologiczne wsparcie Ukrainy wyróżniono White Labels Coders, autorów strony wspierającej zbiórkę na rzecz Fundacji Ukraina. Główna nagroda w tej dziedzinie powędrowała do Cetuspro za inicjatywę uapomoc.pl.

Na koniec warto wspomnieć o nagrodach partnerskich. Dobrym i sprawnym działaniem administracji w kontekście uatrakcyjnienia polskiej gospodarki odznaczył się program Poland.Business Harbour. Nagrodzony został także dziennik „Rzeczpospolita” – za poruszanie kwestii istotnych dla polskich software house’ów oraz nagłaśnianie wyzwań, z jakimi mierzy się branża.

Trzecia już edycja SoDA Conference odbyła się 29 września br. we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia we Wrocławiu. Organizatorem konferencji była Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA). Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz GovTech Polska.

 

O SoDA

Organizacja Pracodawców Usług IT (Software Development Association Poland – SoDA) to związek polskich firm usługowo-produktowych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza blisko 200 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 45 000 pracowników. Misją SoDA jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju na rynkach zagranicznych. SoDA współpracuje z takimi organizacjami jak: PIIT, PTI, PAIH, ITCorner i Klaster IT.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Co piąty Polak uważa, że 4-dniowy tydzień pracy zmniejszy naszą produktywność Biuro prasowe
2024-04-10 | 13:20

Co piąty Polak uważa, że 4-dniowy tydzień pracy zmniejszy naszą produktywność

Niemal co dziesiąty ankietowany twierdzi, że Polacy nie pracują zbyt wiele, a co trzeci uważa, że 4-dniowy tydzień pracy w żaden sposób nie wpłynie na naszą produktywność w
Firma Win-win-win. Innowacyjny model współpracy oświaty i biznesu
2024-04-03 | 09:51

Win-win-win. Innowacyjny model współpracy oświaty i biznesu

na zdjęciu: LabOOOratorium w przedszkolu Kropelka we Wrocławiu. Fot. fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty ​- - - - - - - - - - Jak połączyć urozmaicanie zajęć w
Firma Niemal jedna piąta Polaków przeciwko 4-dniowemu tygodniowi pracy
2024-03-20 | 06:00

Niemal jedna piąta Polaków przeciwko 4-dniowemu tygodniowi pracy

Nawet co trzeci respondent uważa, że zmniejszenie obecnego wymiaru tygodnia pracy o jeden dzień mogłoby zwiększyć liczbę zadań służbowych, które mamy do wykonania w trakcie doby.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.