Roboty mobile w służbie Przemysłu 4.0
Aspiracją Przemysłu 4.0 jest promowanie automatyzacji w celu przekształcenia tradycyjnego środowiska produkcyjnego w taki sposób, by stało się bardziej elastyczne. Dlatego dziś system intralogistyczny to coś więcej niż flota robotów AGV. Składa się na niego cały ekosystem produkcyjny, wymagający odpowiedniej infrastruktury, pozwalającej maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki tkwi w automatyzacji intralogistyki. Co jeszcze umożliwia robotom mobilnym AGV/AMR stać się najlepszą alternatywą dla tradycyjnego transportu wewnątrzzakładowego?
W ostatnich dziesięcioleciach technologia obsługi transportu szybko się rozwinęła. Jednym z głównych osiągnięć w tym obszarze jest ewolucja zautomatyzowanych pojazdów sterowanych (AGV) w autonomiczne roboty mobilne (AMR). Od czasu, kiedy wprowadzono pierwsze roboty AGV, system ich nawigowania ewoluował na różnych etapach - od mechanicznego, optycznego, indukcyjnego, odometrycznego i laserowego do dzisiejszego, opartego na systemach wizyjnych. Eksperci z Etisoft Smart Solutions proponują rozwiązanie, które pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał robotów w magazynie.
Czego potrzebują autonomiczne roboty mobilne?
W każdej przestrzeni magazynowej potrzebne są obsługa i infrastruktura, która pomaga pracownikom w przeładowywaniu, sortowaniu i układaniu składowanych produktów. Podobne wymagania muszą zostać spełnione w przypadku floty robotów AGV/AMR. Dla wydajnego funkcjonowania zakładu roboty potrzebują własnej wewnętrznej infrastruktury pomocniczej. Każdy z robotów przypisany jest więc do stacji ładowania akumulatorów, do której sam podjeżdża, gdy poziom energii spadnie do określonego poziomu. Szybkie podładowanie jest także możliwe w okresach przestoju. Wewnętrzne systemy monitorowania pozwalają robotom dokonywać operacji ładowania w najbardziej optymalnych momentach. I co ważne - bez potrzeby ludzkiej ingerencji. Należy im jednak zapewnić odpowiednią przestrzeń, ponieważ roboty, transportując towary, poruszają się po wyznaczonych ścieżkach.
Efektywny transport wewnątrzzakładowy – jak to osiągnąć?
- Współcześnie nowoczesne przedsiębiorstwa, myśląc o optymalizacji działań na halach produkcyjnych i obsłudze dużej ilości stanowisk, mierzą się z wyzwaniem efektywnego transportu wewnątrzzakładowego oraz składowania palet. – zauważa Olaf Dudek, Manager R&D i Manager Działu Robotyki Mobilnej w Etisoft Smart Solutions. Z tego powodu tradycyjny transport jest coraz częściej zastępowany poprzez wykorzystanie mobilnych robotów AGV/AMR. Dostępne dziś rozwiązania informatyczne – takie jak IntraFleet, czy inżynieryjne – jak automatyczne magazyny palet, sprawiają, że staje się to coraz prostsze.
Wyzwanie logistyczne: pusta paleta
Towary w magazynie i na hali produkcyjnej – z reguły palety, trzeba na czymś przewozić. Wyzwanie logistyczne stanowi magazynowanie oraz ponowne wykorzystanie pustych palet. To zwykle czasochłonne i problematyczne zagadnienie, dlatego stworzenie płynnego przepływu palet wewnątrz zakładu jest tak istotne. Rozwiązanie tego problemu - Automatyczny Magazyn Palet (AMP) - opracowali eksperci z Etisoft Smart Solutions. Na czym polega? - System porządkuje obieg pustych palet: dostarcza, odbiera puste palety między AMP a stanowiskami produkcyjnymi lub na magazynie. – wyjaśnia Olaf Dudek. – Ponieważ główną zaletą automatycznych magazynów jest ich bezobsługowy charakter, celem rozwiązania AMP było ograniczenie potrzeby ingerencji ludzkiej do niezbędnego minimum. – dodaje.
Jak Automatyczny Magazyn Palet usprawnia pracę na magazynie?
Dzięki AMP zarządzanie pustą paletą odbywa się w sposób automatyczny i przewidywalny. Pojazdy wykonują zaplanowane zadania związane z przemieszczaniem, odbiorem czy układaniem pustych palet. Docelowo twórcy rozwiązania przewidują 3 wersje systemu, w zależności od pojemności: AMP 10, AMP 15, AMP 20. Załadunek i rozładunek stosu palet odbywa się w sposób automatyczny lub – opcjonalnie – ręczny. Z kolei dystrybucja pustej palety może się odbywać również w sposób automatyczny bądź manualny. System AMP jest dostosowany do standardu palet EUR1 lub EUR3 lub z możliwością modyfikacji indywidualnej. - Rozwiązanie, dodatkowo zintegrowane z naszym systemem Intrafleet, pozwala na jeszcze wygodniejsze „zarządzanie pustą paletą” – konkluduje ekspert.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.