Komunikaty PR

Czym jest EDI i jak może usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw?

2021-08-23  |  01:00
Biuro prasowe

Czym jest EDI i jak może usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw?

Dzisiejszy rynek zmusza nie tylko pracowników do stałego podnoszenia kompetencji oraz rozwijania zdolności. Tego samego klienci oczekują od firm. Te, które chcą się nie tylko utrzymać na rynku, ale także umacniać na nim swoją pozycję, powinny się stale rozwijać oraz doskonalić w każdym aspekcie działania. Z pomocą przychodzi EDI. Czym jest i gdzie się sprawdza? Wyjaśniamy.

EDI, czyli system Elektronicznej Wymiany Danych (ang. Electronic Data Interchange), podnosi efektywność w wielu obszarach przedsiębiorstwa. Jego działanie polega na bezpośredniej wymianie dokumentów między systemami współpracujących ze sobą przedsiębiorstw. Dzięki temu firmy są w stanie przesyłać oraz otrzymywać niezbędne dokumenty szybko i bezpiecznie.

EDI – nowy wymiar współpracy z klientem

Decydując się na przesyłanie komunikatów drogą elektroniczną, przedsiębiorstwa wchodzą w nowy wymiar współpracy. Kluczem poprawnego działania EDI jest odpowiednie przygotowanie do procesu. Jak wygląda przesyłanie wiadomości? Prześledźmy to na przykładzie zamówienia. Komunikat wysyłany przez stronę zamawiającą jest zaczytywany do systemu firmyktóra zobowiązuje się dostarczyć zamówienie. Zawarte w nim informacje zawierają m.in.: datę dostarczenia, ilość zamawianego wyrobu, adres dostawy itp. W momencie wysyłki zamówienia, zamawiający otrzymuje stosowny komunikat EDI, informujący o tym fakcie, a także dacie dostawy zamówienia, ilości wysłanego towaru, numerze przesyłki itd. - Współpraca biznesowa w oparciu o EDI jest znacznie prostsza  a przede wszystkim szybsza i wydajniejsza niż przekazywanie dokumentów w tradycyjny sposób, dzięki temu, że proces komunikacji jest zautomatyzowany. – podkreśla Dawid Olek, kierownik projektu w Etisoft, specjalizujący się w EDI.

Jakie korzyści daje system elektronicznej wymiany danych EDI?

Jedną z największych zalet EDI jest redukcja czasu poświęconego przez pracowników na obsługę procesów, np. transakcji sprzedaży. Pracownicy, nie musząc wprowadzać danych z zamówień klienta do systemu ERP, mogą się w tym czasie zajmować innymi zadaniami. Kolejną zaletą EDI jest eliminacja potencjalnych błędów, spowodowanych przez tzw. czynnik ludzki. Wymiana dokumentów jest też zdecydowanie szybsza - przesyłają się między systemami automatycznie i są natychmiast zaczytywane, a dane aktualizowane. Te zalety stosowania EDI potwierdza Klaudia Laska-Töller, menedżer logistyki wysyłek w firmie Etisoft. – Przed wprowadzeniem EDI każda wysyłka podlegała rejestracji w zewnętrznych systemach klienta. Było to pracochłonne i wymagało znajomości niezbędnych danych. Teraz rejestracja dzieje się niejako poza nami. Dane trafiają do systemu automatycznie, co oznacza że klient bez zbędnej zwłoki otrzymuje informacje, np. odnośnie przyjęcia towaru na magazyn. I to wszystko bez konieczności generowania papierowych kopii. Co ważne, zaczytywane dokumenty uwzględniają kilkunastomiesięczny okres oczekiwania na realizację zamówienia. Dzięki temu możliwe jest optymalne rozłożenie pracy maszyn oraz pracowników w czasie. EDI to także narzędzie pozwalające rozwijać relację z klientem. A wygranymi są tutaj obie, współpracujące ze sobą strony – dostawca oraz odbiorca.

 

Typy komunikatów EDI – co system może zrobić za Ciebie?

Dzięki wymianie komunikatów poprzez EDI, przedsiębiorstwa zyskują szansę na zaczytywanie różnego typu dokumentów. Do najpopularniejszych komunikatów, jakie wymieniają ze sobą firmy, można zaliczyć: harmonogramy zamówień, wywołanie zamówień, faktury czy potwierdzenia wysyłki. Biorąc pod uwagę skalę ułatwień, jakie daje wdrożenie EDI, implementacja systemu w firmie to krok milowy w kierunku Przemysłu 4.0. Warto przy tym pamiętać, że celem Elektronicznej Wymiany Danych nie jest zastąpienie ludzi, lecz wyręczenie ich w pracy, którą można zautomatyzować. Ludzie są i będą najważniejszym zasobem firm, mimo postępującej automatyzacji. To właśnie dzięki niej otrzymują wsparcie i możliwość realizowania się w nowych obszarach.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland Biuro prasowe
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową
Firma Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
2024-12-31 | 16:00

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024

Krakowska Izba Turystyczna przyznała wyróżnienie w konkursie ODYS 2024 twórcom aplikacji mobilnej Escapecity – firmie Gamescape. Uroczysta gala rozdania nagród w
Firma Zalety poleasingowych laptopów biznesowych dla małych firm
2024-12-23 | 15:50

Zalety poleasingowych laptopów biznesowych dla małych firm

Poleasingowe laptopy biznesowe to doskonałe rozwiązanie dla małych firm, oferując wydajność i niezawodność w przystępnej cenie. Dowiedz się, dlaczego warto rozważyć

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne

Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji COoraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.

Handel

Europoseł PiS: Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle. Wszystko przez „kaganiec pseudoekologiczny”

– Donald Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle – uważa europoseł PiS Jacek Ozdoba, odnosząc się do wycofania się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Polityk krytykuje władze UE oraz przedstawicieli koalicji rządzącej w Polsce za negatywne oceny i wypowiedzi pod adresem nowego prezydenta USA, które mogą utrudnić współpracę.

Handel

Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa

Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.