Czym jest EDI i jak może usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw?

Czym jest EDI i jak może usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw?
Dzisiejszy rynek zmusza nie tylko pracowników do stałego podnoszenia kompetencji oraz rozwijania zdolności. Tego samego klienci oczekują od firm. Te, które chcą się nie tylko utrzymać na rynku, ale także umacniać na nim swoją pozycję, powinny się stale rozwijać oraz doskonalić w każdym aspekcie działania. Z pomocą przychodzi EDI. Czym jest i gdzie się sprawdza? Wyjaśniamy.
EDI, czyli system Elektronicznej Wymiany Danych (ang. Electronic Data Interchange), podnosi efektywność w wielu obszarach przedsiębiorstwa. Jego działanie polega na bezpośredniej wymianie dokumentów między systemami współpracujących ze sobą przedsiębiorstw. Dzięki temu firmy są w stanie przesyłać oraz otrzymywać niezbędne dokumenty szybko i bezpiecznie.
EDI – nowy wymiar współpracy z klientem
Decydując się na przesyłanie komunikatów drogą elektroniczną, przedsiębiorstwa wchodzą w nowy wymiar współpracy. Kluczem poprawnego działania EDI jest odpowiednie przygotowanie do procesu. Jak wygląda przesyłanie wiadomości? Prześledźmy to na przykładzie zamówienia. Komunikat wysyłany przez stronę zamawiającą jest zaczytywany do systemu firmy, która zobowiązuje się dostarczyć zamówienie. Zawarte w nim informacje zawierają m.in.: datę dostarczenia, ilość zamawianego wyrobu, adres dostawy itp. W momencie wysyłki zamówienia, zamawiający otrzymuje stosowny komunikat EDI, informujący o tym fakcie, a także dacie dostawy zamówienia, ilości wysłanego towaru, numerze przesyłki itd. - Współpraca biznesowa w oparciu o EDI jest znacznie prostsza a przede wszystkim szybsza i wydajniejsza niż przekazywanie dokumentów w tradycyjny sposób, dzięki temu, że proces komunikacji jest zautomatyzowany. – podkreśla Dawid Olek, kierownik projektu w Etisoft, specjalizujący się w EDI.
Jakie korzyści daje system elektronicznej wymiany danych EDI?
Jedną z największych zalet EDI jest redukcja czasu poświęconego przez pracowników na obsługę procesów, np. transakcji sprzedaży. Pracownicy, nie musząc wprowadzać danych z zamówień klienta do systemu ERP, mogą się w tym czasie zajmować innymi zadaniami. Kolejną zaletą EDI jest eliminacja potencjalnych błędów, spowodowanych przez tzw. czynnik ludzki. Wymiana dokumentów jest też zdecydowanie szybsza - przesyłają się między systemami automatycznie i są natychmiast zaczytywane, a dane aktualizowane. Te zalety stosowania EDI potwierdza Klaudia Laska-Töller, menedżer logistyki wysyłek w firmie Etisoft. – Przed wprowadzeniem EDI każda wysyłka podlegała rejestracji w zewnętrznych systemach klienta. Było to pracochłonne i wymagało znajomości niezbędnych danych. Teraz rejestracja dzieje się niejako poza nami. Dane trafiają do systemu automatycznie, co oznacza że klient bez zbędnej zwłoki otrzymuje informacje, np. odnośnie przyjęcia towaru na magazyn. I to wszystko bez konieczności generowania papierowych kopii. Co ważne, zaczytywane dokumenty uwzględniają kilkunastomiesięczny okres oczekiwania na realizację zamówienia. Dzięki temu możliwe jest optymalne rozłożenie pracy maszyn oraz pracowników w czasie. EDI to także narzędzie pozwalające rozwijać relację z klientem. A wygranymi są tutaj obie, współpracujące ze sobą strony – dostawca oraz odbiorca.
Typy komunikatów EDI – co system może zrobić za Ciebie?
Dzięki wymianie komunikatów poprzez EDI, przedsiębiorstwa zyskują szansę na zaczytywanie różnego typu dokumentów. Do najpopularniejszych komunikatów, jakie wymieniają ze sobą firmy, można zaliczyć: harmonogramy zamówień, wywołanie zamówień, faktury czy potwierdzenia wysyłki. Biorąc pod uwagę skalę ułatwień, jakie daje wdrożenie EDI, implementacja systemu w firmie to krok milowy w kierunku Przemysłu 4.0. Warto przy tym pamiętać, że celem Elektronicznej Wymiany Danych nie jest zastąpienie ludzi, lecz wyręczenie ich w pracy, którą można zautomatyzować. Ludzie są i będą najważniejszym zasobem firm, mimo postępującej automatyzacji. To właśnie dzięki niej otrzymują wsparcie i możliwość realizowania się w nowych obszarach.

Personalizowane torby reklamowe – skuteczna forma promocji marki

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.