Komunikaty PR

Codzienne wyzwania, a cyfrowe kompetencje pracowników

2024-10-23  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events

Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Do pobrania docx ( 0.54 MB )

Autor artykułu: John Shackleton, Head of European Systems & Support Services w Firmie Sharp Europe.

Dla firm w całej Europie praca w realnym świecie oznacza coraz większe uzależnienie od rozwiązań cyfrowych. Szybki rozwój technologii sprawił, że firmy masowo przechodzą na korzystanie z chmury obliczeniowej, a codzienna praca i harmonogramy stają się coraz bardziej zautomatyzowane.

Odzwierciedla to perspektywę liderów biznesu: 85% respondentów sondażu przeprowadzonego przez Sage przyznało, że korzystanie z technologii cyfrowych będzie miało kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju ich organizacji. Mniejsze firmy muszą w tej sytuacji stawić czoła coraz bardziej ewidentnym niedoborom umiejętności cyfrowych swojego personelu.

Od czasu pandemii oraz tzw. Great Resignation, czyli okresu, w którym niezadowoleni z warunków pracownicy masowo odchodzili ze swoich stanowisk, realizację ambicji związanych z cyfryzacją hamuje niedobór pracowników, dysponujących odpowiednimi umiejętnościami. Z trudnościami na tym polu borykają się szczególnie małe przedsiębiorstwa; nowe rozwiązania mogą zapewnić ogromne korzyści, ale brak zaznajomionych z technologią pracowników sprawia, że digitalizacja niesie za sobą więcej zagrożeń niż korzyści. Według European Digital SME Alliance liczba niewykwalifikowanych pracowników wzrosła do jednego miliona i pomimo postępów, jakie obserwuje się od czasu pandemii, odwrócenie tej tendencji przysparza krajom UE ogromnych trudności.

Co mogą zrobić małe firmy?

Problem niedoborów umiejętności cyfrowych staje się coraz bardziej powszechny, co może zniechęcać do podejmowania wysiłków w tym zakresie. Nie można jednak tracić nadziei. Chociaż każda mała firma jest inna i ma własne priorytety, z niedoborem umiejętności można sobie poradzić.

Gromadzenie wiedzy

Pierwszym krokiem jest ustalenie, jakimi umiejętnościami cyfrowymi pracownicy dysponują już teraz, oraz których brakuje im w kontekście istniejących narzędzi i platform biznesowych. Może część pracowników ma trudności z obsługą platformy, którą inni koledzy i koleżanki zdołali już doskonale opanować? A może ktoś jest mocny w zarządzaniu danymi, ale słaby w procesach związanych z cyberbezpieczeństwem? Aby się tego dowiedzieć, warto przeprowadzić wewnętrzne badanie w firmie, czy to rozmawiając z personelem, czy w ramach warsztatów cyfrowych. Zdobycie tej wiedzy może pomóc liderom małych firm zrozumieć wyzwania, jakie przed nimi stoją i zdecydować, od czego należałoby zacząć.

Dzięki temu będą mieli jasny obraz tego, czego potrzebuje ich organizacja, aby móc realizować swoje przyszłe cele. Warto skoncentrować się na tym, co najważniejsze w tej chwili i co będzie prawdopodobnie miało największy wpływ w przyszłości.

Korzystanie ze szkoleń

Zgodnie z wynikami niedawno przeprowadzonego sondażu, tylko 54% osób w wieku 16–74 lat w UE jest w stanie wykonywać podstawowe zadania cyfrowe. Pojęcie „zadań” obejmuje wszystko, od bezpiecznego korzystania z Internetu po konfigurowanie i prowadzenie spotkań wirtualnych. Szkolenia, kluczowe w procesie podnoszenia kwalifikacji, odgrywają ważną rolę w eliminowaniu niedoborów umiejętności. Małe firmy mogą korzystać z platform edukacyjnych i zasobów dostępnych online, które stanowią niedrogie i elastyczne opcje zdobywania umiejętności z obszaru IT. Firmy, w których niedobory umiejętności są nieco większe, mogą korzystać z usług IT, a dzięki temu zyskać dostęp do strategicznego doradztwa i pomocy w korzystaniu z nowych technologii.

Istnieje również możliwość skorzystania ze skutecznych programów uczenia się w trybie peer-to-peer. Małe firmy mogą i powinny wdrażać programy mentorskie, w ramach których pracownicy bardziej kompetentni cyfrowo są mentorami swoich mniej doświadczonych kolegów.  

Wykorzystanie swoich mocnych stron

Jeśli chodzi o eliminowanie niedoborów umiejętności cyfrowych, małe firmy mają pod kilkoma względami przewagę nad większymi organizacjami. Współpraca w mniejszych i bardziej zgranych zespołach jest z reguły łatwiejsza. Tego typu środowisko może sprzyjać uczeniu się od siebie i dzieleniu się wiedzą, a także oferuje możliwości zdobywania praktycznego doświadczenia w korzystaniu z narzędzi cyfrowych.

Większe praktyczne doświadczenie może przyczynić się do rozwoju umiejętności cyfrowych i pomóc zespołom dotrzymywać tempa zmianom. Małe firmy powinny wykorzystać swoją ograniczoną skalę działalności na swoją korzyść: zmiany można wdrożyć szybko, bez utrudnień związanych ze skomplikowaną hierarchią czy protokołami podejmowania decyzji.

Wzmocnienie cyfrowego potencjału

Niedobory umiejętności cyfrowych mogą się szybko pogłębiać albo, przeciwnie, można im zaradzić. W przypadku małych firm rośnie presja, aby podwoić wysiłki w zakresie cyfryzacji, a jednocześnie obsadzić ważne stanowiska w działach IT. Chociaż na początku może to wydawać się nie lada wyzwaniem, potencjalne korzyści znacznie przewyższają niezbędne nakłady.

Przypadki naruszenia bezpieczeństwa danych są coraz częstsze i już jedna trzecia europejskich MŚP padła ofiarą ataku wirusa komputerowego. Zaznajomienie z technologią może pomóc firmom zwiększyć swoją odporność. Coraz więcej partnerów w łańcuchach dostaw korzysta z narzędzi cyfrowych, a klienci oczekują łatwej i szybkiej obsługi, dlatego też posiadanie zespołów dysponujących umiejętnościami cyfrowymi daje firmom dostęp do nowych modeli biznesowych, bazujących na sztucznej inteligencji czy chmurze obliczeniowej.

W jaki sposób firma Sharp może pomóc?

Sharp oferuje usługi IT małym firmom, aby wzmocnić ich cyfrowy potencjał. Obejmują one szeroki zakres usług cyberbezpieczeństwa, specjalistycznych aplikacji, wsparcia IT i doradztwa. Dzięki współpracy z Sharp, firmy mają dostęp do specjalistycznego wsparcia cyfrowego, aby nowi i obecni pracownicy mogli efektywniej korzystać z dobrodziejstw technologii.

Co więcej, usługi i rozwiązania można dostosować do indywidualnych potrzeb każdej organizacji. Dzięki temu zespoły mogą skoncentrować się na swojej codziennej pracy, mając pewność, że wszystkie zadania związane z IT powierzono specjalistom.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Lucky Monday PR&Events
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu Biuro prasowe
2024-11-15 | 14:14

Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu

Już 15 listopada 2024 roku Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu w Galerii Słonecznej. Nowy lokal marki będzie oferował nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości kaw i
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.