Wykrycie fraudu – zadanie dla sztucznej inteligencji
Provema Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40-155 Katowice
provema|provema.pl| |provema|provema.pl
575282018
www.provema.pl
Sztuczna inteligencja to narzędzie na miarę XXI wieku, bez którego trudno jest już wyobrazić sobie funkcjonowanie startupów czy nowoczesnych przedsiębiorstw. Automatyzacja procesów zdecydowanie jest ułatwieniem. Nic więc dziwnego, że według raportu IDC światowe wydatki na systemy sztucznej inteligencji wzrosną do prawie 35,8 milardów dolarów. Jest to o 44% więcej niż w roku 2018.
Potencjał sztucznej inteligencji
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji towarzyszą nam już od dawna. Asystenci głosowi reagujący na werbalne polecenia, autonomiczne samochody czy programy zdolne do generowania prostych treści prasowych nie są już żadną nowością. To jednak dopiero początki obszernego wykorzystania AI. Narzędzie to już teraz jest w stanie znacznie usprawnić procesy związane ze sprzedażą i obsługą klienta w wielu branżach, a niewykluczone, że z czasem zupełnie zastąpi niektóre powszechne profesje, takie jak zawód kierowcy czy sprzedawcy.
Sztuczna inteligencja - odpowiedź na problemy bankowości
Branża finansowa jest jedną z branż, które najszybciej dostrzegły potencjał AI i nauczyły się go skutecznie wykorzystywać. W ramach sztucznej inteligencji powstaje szereg nowoczesnych rozwiązań dla sektora finansowego, do których należą między innymi systemy monitoringu oraz wykrywania oszustw bankowych.
Jednym z najpoważniejszych problemów firm działających w obszarze bankowości są fraudy, czyli transakcje dokonywane za pośrednictwem fałszywej lub skradzionej tożsamości. Choć wydawać by się mogło, że posługiwanie się skradzionym dowodem osobistym nie jest takie proste, fraudy nadal są zaskakująco powszechnym przestępstwem. Oszustwa nieraz doprowadziły do zniszczenia nawet dobrze prosperujących biznesów, powodując straty na operacjach finansowych sięgające milionów dolarów. Oprócz zmniejszenia przychodów, fraud prowadzi również do utraty wiarygodności firmy w oczach klientów. Każde przedsiębiorstwo działające w branży finansowej powinno więc możliwie skutecznie się przed nim zabezpieczyć.
Skuteczna walka z fraudem – zastosowanie sztucznej inteligencji
Na szczęście skuteczne rozwiązania w walce fraudem są już dostępne w ramach AI, która sprawia, że liczba tego typu przestępstw z roku na rok maleje. Systemy oparte na sztucznej inteligencji dedykowane dla sektora finansowego mają wiele zalet. Po pierwsze, działają w pełni automatycznie. Dzięki temu są w stanie szybko wychwycić wszelkie anomalie behawioralne, na przykład logowanie klienta na konto z kraju, w którym wcześniej nie był, z przeglądarki, której nigdy nie używał lub rozpoznać jego poruszanie się po serwisie w nietypowy dla niego sposób. Pozwala to na błyskawiczne reagowanie na różnorodne zagrożenia. Po drugie, tego rodzaju systemy działają nieustannie, zachowując niezmienny poziom czujności i zdolności do weryfikacji danych, którym nigdy nie dorówna człowiek. Po trzecie, potrafią one samoistnie uczyć się nowych sytuacji i rozpoznawać nieznane dotąd zagrożenia, usprawniając w ten sposób swoje działanie bez udziału człowieka.
Autor: Grzegorz Szulik, prezes zarządu spółki Provema

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.