E-paliwa i biopaliwa: sposób na zrównoważoną mobilność
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed współczesnym społeczeństwem jest transformacja energetyczna. Termin ten oznacza przejście od wykorzystywania źródeł energii o wysokim śladzie węglowym do źródeł odnawialnych. Jest to scenariusz, w którym stopniowemu odchodzeniu od paliw kopalnych będzie musiała towarzyszyć konkurencyjna cenowo produkcja energii, co jest niezbędnym warunkiem zapewnienia transformacji zrównoważonej nie tylko dla środowiska, ale także dla społeczeństwa.
Sektor motoryzacyjny rozpoczął już zmiany: temat mobilności elektrycznej dominuje w debacie publicznej, ale biorąc pod uwagę obecną technologię, nie może to być jedyna droga naprzód. Inne formy dostaw energii, takie jak wodór, e-paliwa i biopaliwa, stanowią alternatywne ścieżki dywersyfikacji jej źródeł.
Biopaliwa
Mimo że według raportu Global EV Outlook 2024 opublikowanego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną, sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć 17 milionów sztuk w 2024 roku, większość pojazdów na drogach nadal będzie napędzana klasycznym paliwem. Aby zaspokoić popyt na paliwa alternatywne, PETRONAS proponuje i wspiera różne inicjatywy, w tym projekty badawczo-rozwojowe poświęcone rozwiązaniom, które mogą zasilać tradycyjne pojazdy. Jednym z nich są biopaliwa, które pochodzą z przetwarzania substancji organicznych, głównie pochodzenia roślinnego, również odpadów miejskich. W ten sposób, dzięki wykorzystaniu materiałów odpadowych z łańcuchów dostaw, takich jak odpady rolnicze i komunalne, proces przekształcania w paliwo jest mniej szkodliwy z punktu widzenia śladu węglowego, a w niektórych przypadkach nawet pod względem zużycia energii.
Z toru na drogę
PETRONAS patrzy w przyszłość, dążąc do poprawy metod produkcji biopaliw poprzez inwestowanie w innowacyjne obiekty i nowe partnerstwa, ale jest również zaangażowany w zaspokajanie obecnego zapotrzebowania na paliwa o mniejszym wpływie na środowisko. Z pomocą swoich centrów badawczo-technologicznych w Turynie i Bangi w Malezji, PETRONAS Lubricants International (PLI) stworzył zrównoważone paliwo E10, składające się w 10% z niespożywczego etanolu drugiej generacji. Jest ono wykorzystywane przez zespół Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Rozwiązanie to nie ogranicza się do torów wyścigowych: w rzeczywistości cała flota zespołu Formuły 1 była zasilana biopaliwem HVO100 w dziewięciu europejskich wyścigach sezonu 2023. Był to kolejny krok w kierunku osiągnięcia celu: zerowej emisji netto do 2050 roku.
Praca Centrów Badań i Technologii PLI przynosi korzyści nie tylko sportowcom, ale także zwykłym kierowcom. Wnioski wyciągnięte na torze są przenoszone na drogę. Jest to proces, w którym paliwa i płyny z jednomiejscowych samochodów Hamiltona i Russella, trafiają do samochodów codziennego użytku.
Cel na 2026
Formuła 1 testuje także kolejną wielką zmianę: e-paliwa. Jest to klasa paliw syntetycznych wytwarzanych przy użyciu dwutlenku węgla wychwytywanego z powietrza wraz z wodorem uzyskiwanym głównie w procesie elektrolizy przy użyciu zrównoważonych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa, słoneczna, wodna i jądrowa.
Tego typu paliwa zostaną wprowadzone do F1 od sezonu 2026. Zespoły takie jak Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 Team rozpoczęły prace badawcze już jakiś czas temu. Ulepszenie paliwa dla F1 w 2026 r. będzie poważnym wyzwaniem dla branży pod względem zrównoważonego rozwoju i, ogólnie rzecz biorąc, poważnym wyzwaniem naukowym i przemysłowym. Aby spełnić zaawansowane wymagania określone dla paliwa, będziemy musieli skomponować benzynę PETRONAS Primax z nowym zestawem składników, wykorzystując nasze rozległe know-how w zakresie tworzenia paliw. Formuła 1 to wyjątkowa przestrzeń, pozwalająca wybrać najlepiej działające składniki chemiczne i zweryfikować badania naukowe. Naszą misją jest więc zapewnienie, że nasi klienci również skorzystają z tych innowacji.
Andrea Dolfi, Head, R&D Fluid Technology Solutions
Salvatore Schembri, Project Leader (F1 Project)

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.