Zabawa w chowanego z filtrami
No, gdzie „oni” schowali ten filtr – takie słowa cisną się na myśl, kiedy użytkownik pojazdu lub mechanik bezskutecznie próbują odszukać filtr paliwa, powietrza, oleju lub kabinowy. Warto w tym miejscu zdawać sobie sprawę z tego, że przeróżne utrudnienia i niedogodności w tym zakresie nie są efektem bezmyślności lub złośliwości konstruktorów, a jedynie następstwem optymalizacji i cięcia kosztów. Najczęściej chodzi o to, że wybrane zespoły napędowe lub instalacje klimatyzacji stosowane są w wielu różnych modelach danej marki, a nierzadko także w wielu różnych modelach różnych producentów. Taka unifikacja sprawia, że w jednym aucie wymiana filtrów trwa kilkanaście minut, a w innym – z tym samym silnikiem - ponad godzinę. Ten sam silnik może być przecież zamontowany poprzecznie lub wzdłużnie, różnią się także gabaryty aut i ilość miejsca pod maską…
Filtr powietrza
Zazwyczaj najłatwiej go znaleźć, ponieważ na ogół mieści się w dużej kasecie, doskonale widocznej po otwarciu maski z lewej lub z prawej strony silnika. Ale w niektórych samochodach sprawa nie jest już taka prosta. Doskonałym przykładem jest 3-litrowy turbodiesel BMW. Znajdziemy go np. w modelu X5 E70. Filtr powietrza ma imponujące rozmiary, walcowaty kształt i znajduje się w obudowie niemal zintegrowanej z deklem zaworowym. Żeby ją rozebrać, trzeba odkręcić nawet korek wlewu oleju, który przechodzi przez jej górną część.
Filtr kabinowy
Tu najpopularniejsze są trzy lokalizacje – pod maską w okolicy podszybia, w kabinie – pod schowkiem pasażera, w kabinie za schowkiem pasażera (aby się dostać do filtra należy wymontować schowek lub otworzyć klapkę w jego wnętrzu), w kabinie w konsoli centralnej, w kabinie w okolicy pedału gazu. Dla przykładu – aby wymienić filtr kabinowy w Fordach Focus MK2 czy Volvo V50 I, należy odkręcić pedał gazu. W innym przypadku w zasadzie nie da się wymienić filtra.
Filtr paliwa
W samochodach z silnikami wysokoprężnymi filtr znajduje się zazwyczaj w okolicy pompy wtryskowej lub pompy wysokiego ciśnienia. Może to być filtr puszkowy lub wkład filtra zamknięty w obudowę metalowej lub z tworzywa sztucznego.
W samochodach z silnikami benzynowymi do wspomnianych lokalizacji dochodzą jeszcze dwie – pod samochodem w pobliżu zbiornika z paliwem lub w zbiorniku paliwa.
Na rynku spotykamy także samochody benzynowe z niewymiennym filtrem paliwa.
Filtr oleju
Filtr oleju zazwyczaj przykręcony jest bezpośrednio do bloku silnikalub do jakiegoś elementu połączonego z blokiem (wspornika lub chłodnicy oleju). Na ogół filtry oleju znajdują się w przedniej części samochodu (między silnikiem a chłodnicą), ale często zdarza się, że są umieszczone z innej strony, np. pod kolektorem wydechowym.
"Nie jest tajemnicą, że utrudniony dostęp do jednego z filtrów „kusi” aby pominąć jego wymianę i niestety tak czasami się dzieje nawet w profesjonalnych warsztatach. Użytkownicy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że mają pod tym względem problematyczny samochód powinni profilaktycznie prosić mechanika o zwrot starych filtrów, zwłaszcza wtedy, kiedy jadą do danego warsztatu pierwszy raz i jeszcze nie mają zaufania do mechanika."

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.