Elektryczna Toyota Land Cruiser rozpoczyna pracę w kopalni
Toyota opracowała Land Cruisera z silnikiem elektrycznym do pracy pod ziemią. Prototyp trafił do testowania do kopani niklu australijskiego koncernu wydobywczego BHP. Bezemisyjna terenówka powstała z myślą o tym, by zwiększyć bezpieczeństwo górników i ograniczyć emisyjność przemysłu wydobywczego.
Toyota we współpracy z australijską firmą BHP rozpoczęła testy operacyjne modelu Land Cruiser 70, w którym wysokoprężny silnik V8 został zastąpiony motorem elektrycznym. Auto opracował Dział Planowania i Rozwoju Produktu australijskiej Toyoty na potrzeby branży wydobywczej. Projekt przyczyni się do polepszenia warunków pracy górników – brak spalin w chodnikach i korytarzach kopani poprawi ich zdrowie i bezpieczeństwo.
Elektryczna Toyota wygląda jak standardowy Land Cruiser 70, dostępny w każdym salonie Toyoty w Australii. W przeciwieństwie do Land Cruisera 150 sprzedawanego m.in. w Europie, który jest luksusową terenówką do rekreacji, model 70 to surowo wyposażony samochód do ciężkiej pracy, o prostej, lecz niezwykle odpornej i trwałej konstrukcji, opracowanej jeszcze w latach 80. Z przodu ma zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych, a z tyłu resory piórowe. W australijskiej ofercie model jest dostępny jako kombi i pick-up, przy czym do modyfikacji zostało wybrane to drugie nadwozie. Elektryczny silnik trafił pod maskę auta na miejsce 4,5-litrowego turbodiesla V8 o mocy 205 KM.
Testy elektrycznego Land Cruisera są prowadzone w kopalni BHP Nickel West w Australii Zachodniej. Toyota nie podała do wiadomości specyfikacji auta ani szczegółów dotyczących konwersji ze względu na to, że testy dopiero się rozpoczęły i mogą jeszcze zaowocować dalszymi modyfikacjami. Nie wiadomo także, czy siedemdziesiątka z elektrycznym silnikiem trafi do publicznej sprzedaży.
Nie jest to pierwsza elektryczna Toyota we flocie koncernu BHP. W 2018 roku w kopalni miedzi BHP Olympic Dam w Południowej Australii rozpoczął pracę prototyp Voltra eCruiser, czyli Land Cruiser 70, do którego napęd elektryczny opracowała firma Autoline.
Toyota dominuje w Australii
Toyota od 18 lat jest niekwestionowanym liderem australijskiego rynku, do czego walnie przyczyniają się jej auta terenowe. Najpopularniejszym samochodem w Australii jest Toyota Hilux, zaś Land Cruiser Prado (model 150) i Land Cruiser Wagon (model 200) zajmują pierwsze miejsca w swoich segmentach, podobnie zresztą jak inne modele marki. Corolla jest od 8 lat najchętniej wybieranym autem osobowym, Camry, najpopularniejszym sedanem średniej wielkości, a RAV4 liderem SUV-ów. W 2020 roku Toyota sprzedała w Australii prawie 917 tys. samochodów, zwiększając swój udział w rynku o 3% do 22,3%.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
Przed budżetem na kolejną siedmioletnią perspektywę stoi szereg wyzwań. Jednym z nich są potrzeby zwiększania wydatków na obronność i zbrojenia oraz na wsparcie konkurencyjności europejskich firm. Jednocześnie dla zaspokojenia rosnących potrzeb w priorytetowych obszarach konieczne są nowe źródła dochodów.
Transport
Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program

Drogowy, morski, lotniczy i kolejowy transport towarów odpowiada dziś za około 8 proc. światowych emisji CO2, a po uwzględnieniu infrastruktury logistycznej takiej jak magazyny czy porty udział ten wzrasta do 11 proc. – wynika z danych Massachusetts Institute of Technology. Transformacja sektora transportowego ma więc istotne znaczenie dla redukcji emisji, a wśród kluczowych działań przewoźników jest elektryfikacja ich flot. Firma logistyczna DACHSER wprowadza w Polsce zrównoważoną koncepcję bezemisyjnych dostaw i uruchamia dostawy elektrykiem w centrum Warszawy.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.