Wszyscy możemy być mistrzami zrównoważonego rozwoju
Pandemia COVID-19 przypomina nam o innym zjawisku, które w równie negatywny sposób oddziałuje na nasze życie - kryzysie klimatycznym. Podobieństw jest wiele, bo zarówno jeden jak i drugi wymagają globalnej reakcji, zastosowania długoterminowych działań i ustosunkowania się przez przedsiębiorstwa. Już teraz obserwujemy znaczną poprawę jakości środowiska, spowodowaną ograniczeniem podróży i dojazdów do pracy. I choć fakt ten może być mało pocieszający, gdy weźmiemy pod uwagę powód tej redukcji, to jednak warto spojrzeć na to szerzej - razem jako społeczność, łącząc swoje siły możemy zdziałać naprawdę dużo.
W międzynarodową walkę z kryzysem klimatycznym powinny przede wszystkim zaangażować się firmy, których działania mają największy wpływ na środowisko. Przez zbyt długi czas przedsiębiorstwa ignorowały wpływ swoich przedsięwzięć i traktowały zrównoważony rozwój jako coś opcjonalnego. Priorytetem działań firmy jest przede wszystkim dobro jej interesariuszy, a niewątpliwie planeta, jest jednym z nich.
Wielu z nas kojarzy kwiecień - Miesiąc Ziemi - z nadejściem wiosny, przypominając o tym, jak ważna jest troska o naszą planetę i ochrona naszego naturalnego otoczenia. Ponieważ zegar zmian klimatycznych wciąż tyka, niezwykle ważne jest to, aby firmy odgrywały swoją rolę w kształtowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości - czy to pod względem opracowywania ekologicznych produktów, wykorzystywania swoich technologii do czynienia dobra, czy też wprowadzania bardziej zrównoważonych modeli i praktyk biznesowych.
Salesforce i środowisko naturalne
W firmie Salesforce zawsze staraliśmy się wykorzystywać kulturę innowacyjności naszej firmy do tworzenia zrównoważonej przyszłości dla wszystkich. Potwierdzeniem tego jest zobowiązanie Salesforce o odzyskaniu do 2022 roku 100% energii odnawialnej z działań firmy, a także dostarczanie swoim klientom usług chmurowych neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla oraz popieranie polityki niskoemisyjnej.
Salesforce jest kluczowym liderem biznesowym globalnej inicjatywy Inicjatywy sadzenia biliona drzew, akcji prowadzonej i zaplanowanej na kolejne 10 lat przez Światowe Forum Ekonomiczne w celu wsparcia wysiłków na rzecz sadzenia i ochrony drzew na całym świecie. W 2018 r. Salesforce ogłosił przywództwo w tworzeniu Step Up Declaration, sojuszu poświęconego wykorzystaniu pojawiających się technologii w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla we wszystkich sektorach gospodarki. Salesforce dostrzega jak ważną rolę ich technologia może odgrywać w działaniach na rzecz klimatu, które przyspieszą dążenie do osiągnięcia neutralności węglowej na całym świecie. Na potwierdzenie tego, warto wspomnieć, że w 2019 został uruchomiony produkt Salesforce Sustainability Cloud, do rozliczania emisji dwutlenku węgla dla firm i rządów, umożliwiający śledzenie i zarządzanie emisją gazów cieplarnianych, a Marc Benioff zadeklarował, że tylko Salesforce w ciągu najbliższej dekady posadzi 100 mln drzew.
W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą stać się mistrzami zrównoważonego rozwoju?
Po pierwsze, firmy powinny upewnić się, że ich cele związane ze zrównoważonym rozwojem są zgodne z długoterminowymi strategiami rozwoju oraz priorytetami finansowymi i operacyjnymi. Jeśli firma podejmuje decyzje w oparciu o wartości, może wyjaśnić, na czym polega dopasowanie wartości do zrównoważonego rozwoju. Tym sposobem jeśli firma podejmuje decyzje w oparciu o twarde dane ekonomiczne, może przedstawić uzasadnienie biznesowe. Oczywiście, organizacje różnią się pod względem wielkości i emisji dwutlenku węgla, ale wszyscy możemy nadać zrównoważonemu rozwojowi priorytety, jak każdemu innemu celowi korporacyjnemu i rozliczać się z naszych wysiłków.
Zaangażowanie w mierzenie postępów, regularne raportowanie i przejrzystość pomogą zbudować zaufanie wśród interesariuszy, a następnym krokiem może być już tylko bycie inspiracją dla innych. Dlatego właśnie co roku przygotowywany jest Stakeholder Impact Report - badanie dzięki któremu partnerzy Salesforce mogą śledzić postępy i być na bieżąco informowani o pracach na rzecz środowiska i społeczności, a także sami mogą wspierać działalność Salesforce w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Praktyki Salesforce w zakresie ładu korporacyjnego - uczciwe działanie, inwestowanie w społeczności lokalne i ochrona planety - stanowią podstawy, które umożliwiają prowadzenie działań dla dobra interesariuszy. Dzięki dbaniu o dobro wspólne i wykorzystywaniu potencjału naszych pracowników, biznes może być idealną platformą do zmian.
Oczekiwania interesariuszy
Podobnie jak w przypadku globalnego kryzysu zdrowia wywołanego przez pandemię, nie możemy sami stawić czoła wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu. Liderzy muszą patrzeć w przyszłość w perspektywie miesięcy, lat, a nawet dziesięcioleci i już dziś aktywizować biznes do odważnych działań. Nie znamy wszystkich odpowiedzi, ale zjednoczenie ludzi, współpraca między korporacjami, sektorem publicznym i organizacjami pozarządowymi to kluczowy krok w kierunku pozytywnych zmian.
Firmy zdają sobie sprawę, że ich metody, wartości i zdolność do generowania zysków są coraz bardziej ze sobą powiązane. W oczach interesariuszy i rosnących oczekiwań młodych ludzi - przyszłych klientów, pracowników, partnerów - jeśli nie służysz interesom planety, to nie służysz również ich interesom. Miesiąc Ziemi jest więc odpowiednim momentem, aby przypomnieć sobie o ponownym nawiązaniu kontaktu z naturą i pielęgnowaniu środowiska, aby zjednoczyć siły w naszej wspólnej misji zmniejszania negatywnego wpływu na planetę.
Fot. Unsplash (CC)
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.