Według naukowców spożywamy do 100 tys. mikrocząsteczek plastiku rocznie

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Badania naukowe dowodzą, że mikroplastik może przenikać do naszego organizmu poprzez pożywienie, a dodatkowo uwalniać się pod wpływem ciepła. Mikroskopijne cząstki plastiku są coraz powszechniejsze w środowisku, a ich obecność odnotowano nawet na szczycie Mount Everestu. Naukowcy z Amsterdamu przebadali próbki krwi od dorosłych osób, a w 80 proc. z nich potwierdzono obecność mikroplastiku. Odkrycie to dowodzi, że jest on w stanie przemieszczać się po ciele człowieka, a następnie osadzać w jego narządach. Według badań opublikowanych w publikacji naukowej Environmental Science & Technology nawet jeśli spożywamy tylko niewielkie ilości zanieczyszczonej żywności, to wraz z nią możemy spożywać do 100 000 mikrocząsteczek plastiku rocznie.
Butelki termiczne ze stali nierdzewnej alternatywą dla plastikowych butelek
Naukowcy z National Institute of Standards and Technology w USA przeanalizowali kilka powszechnie stosowanych produktów konsumenckich. Odkryli, że gdy produkty z tworzyw sztucznych są wystawione na działanie gorącej wody, uwalniają wtedy biliony nanocząsteczek plastiku na litr wody. Mikroplastik może uwalniać się z butelek PET pod wpływem ciepła, jakie powstaje podczas przechowywania napojów w samochodzie lub podczas podgrzewania w kuchni mikrofalówką. Z powodu wzrastającej świadomości dotyczącej wpływu plastiku na zdrowie, wiele osób decyduje się na picie wody bez używania plastikowych butelek.
W tym celu marka Waterdrop oferuje innowacyjne, uniwersalne butelki termiczne, które dzięki podwójnym ściankom z wysokiej jakości nierdzewnej stali utrzymują zimno napojów przez 24 godziny. Ich kształt oraz stylowy design powodują, że są one idealnym wyborem dla osób, które cenią sobie zdrowie oraz ekologię. Butelki termiczne dostępne są w kolorze czarnym oraz srebrnym, są one łatwe w czyszczeniu i nie zatrzymują zapachów, co pozwala na wielokrotne korzystanie z nich bez obaw o jakość napoju. Marka posiada również w swojej ofercie butelki wykonane z wytrzymałego szkła borokrzemowego, które nie zawiera BPA - polimeru, który ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.
Świat bez nadmiaru plastiku i cukru jest możliwy
Waterdrop, którego inwestorem oraz ambasadorem jest wybitny tenisista Novak Djoković, wierzy w idee zrównoważonego rozwoju. Nadmiar plastiku i nadużywanie cukru to ogromne globalne problemy. Firma rozpoczęła kampanię wzywającą do wyeliminowania korzystania ze słodzonych napojów w jednorazowych plastikowych opakowaniach. Waterdrop produkuje napoje bez cukru. Marka podjęła współpracę z organizacją Plastic Bank, której płaci za jedną zebraną plastikową butelkę, za każdy sprzedany 12 - pak kapsułek. Waterdrop stale się rozwija, oferując swoim klientom produkty jeszcze bardziej dostosowane do ich potrzeb. Firma chce zdobyć pozycję lidera w branży napojów, dzięki innowacyjnym rozpuszczalnym Mikrodrinkom, promowaniu odpowiedniego nawadniania się, przy jednoczesnym zachowaniu dbałości o środowisko.
Waterdrop® to marka, która powstała w 2016 roku w Austrii, obecnie działa w 11 krajach europejskich, USA, Singapurze oraz Australii. Przyświecają jej dwie idee – picia większej ilości wody oraz wyeliminowania plastiku w formie jednorazowych butelek. W ofercie waterdrop® znajdują się smakowe, rozpuszczalne w wodzie kapsułki wzbogacone o witaminy i ekstrakty roślinne oraz akcesoria, takie jak butelki, termokubki i dzbanki filtrujące wodę. Marka dostarcza innowacyjne rozwiązania wspierające dobre samopoczucie konsumentów poprzez oferowanie wysokiej jakości produktów oraz doświadczeń związanych z kwintesencją życia — wodą.
https://waterdrop.pl/
https://www.facebook.com/waterdroppolska/

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów

Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.