Komunikaty PR

Toyota buduje jacht morski na ogniwa paliwowe

2020-06-25  |  16:00
Biuro prasowe

Druga generacja Toyoty Mirai, najpopularniejszego samochodu wodorowego na świecie, zadebiutuje na rynku pod koniec 2020 roku. Toyota postanowiła nie zwlekać i od razu szuka nowych zastosowań dla bezemisyjnego napędu z nowego auta. W pierwszej kolejności został zamontowany do prototypowej ciężarówki, opracowywanej wspólnie z Hino Motors. Teraz trafi do morskiego jachtu. Japoński producent wspólnie z firmą Yanmar opracuje koncepcyjny jacht wyposażony w napęd ze swojego flagowego sedana.

 

Wodorowy jacht Toyoty

Wykorzystanie silnika elektrycznego zamiast tradycyjnego diesla zapowiada płynną, cichą pracę bez spalin i zatruwania wody. Łódź otrzyma także wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z włókna węglowego, które zapewnią jej bardzo dobry zasięg. W ogniwach paliwowych będzie generowana energia w reakcji wodoru z tlenem. Jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda, dlatego pojazdy wodorowe są uznawane za bezemisyjne – nie produkują dwutlenku węgla ani żadnych szkodliwych spalin. To będzie na pewno ważny atut dla coraz bardziej świadomych ekologicznie wodniaków – zarówno fanów morskich podróży, jak i nurkowania.

Nie jest to pierwsza współpraca Toyoty i firmy Yanmar. W 2016 roku efektem ich kooperacji stała się nowa generacja jachtów Ponam-28V, Ponam-31 i Ponam-35. Pracując nad tą linią sportowych jachtów klasy premium, inżynierowie obu firm skupili się na osiągach i luksusowej stylistyce oraz wykończeniu. Teraz dodają do tego bezemisyjność i walory ekologiczne.

Toyota produkuje jachty od 20 lat

Warto podkreślić, że Toyota ma bardzo duże doświadczenie na rynku marynistycznym. Łodzie Ponam są produkowane od 1999 roku. Pierwsze dwa modele, które trafiły do sprzedaży, to był jacht o długości 6,2 m ze 160-konnym turbo dieslem 3.0, zaadaptowanym z Toyoty Hilux Surf. Większa, 12-metrowa łódź była napędzana 6,2-litrowym turbo dieslem z 6 cylindrami o mocy 360 KM. Z kolei w 2017 roku powstał prototypowy jacht Ponam-28V ze spalinowo-elektrycznym napędem hybrydowym. Toyota rozpoczęła wtedy jego testy, ogłaszając jednocześnie, że hybrydowa łódź będzie służyła organizatorom Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Tokio, które odbędą się w 2021 roku.

Statki morskie trzeba zdekarbonizować

Nowy pomysł wodorowego jachtu wpisuje się w globalną strategię Toyota Environmental Challenge 2050 oraz w politykę firmy Yanmar, by w nadchodzących latach zacząć budować różnego rodzaju łodzie i jachty z przyjaznym dla środowiska napędem. Obecnie na morzach i wodach słodkich dominują jednostki spalinowe, zaś paliwem dla dużych statków morskich jest bardzo szkodliwy dla środowiska mazut. Yanmar niedawno ogłosił, że planuje zainstalować napęd wodorowy w jednym ze swoich jachtów i pod koniec obecnego roku fiskalnego rozpocząć jego testy.

Choć projekt budowy nowego wodorowego jachtu Toyoty i Yanmaru znajduje się we wstępnej fazie, ma ogromny potencjał, by całkowicie odmienić branżę marynistyczną, a w przyszłości być może także bardzo szkodliwy dla środowiska i wysokoemisyjny transport morski.

Ogniwa paliwowe Toyoty w projekcie badawczym

Nowy projekt to już druga przymiarka Toyoty do wprowadzenia napędu na ogniwa paliwowe do świata morskich podróży. Na początku tego roku udało jej się opracować i zainstalować w eksperymentalnym katamaranie Energy Observer system ogniw paliwowych dostosowany do użytku na morzu. Konstrukcja ta również jest oparta układzie napędowym Toyoty Mirai. Największym wyzwaniem, z którym Toyota musiała się uporać przy tym projekcie, było uodpornienie go na warunki panujące na oceanie, w szczególności na powietrze nasycone wilgocią i solą.

Energy Observer to eksperymentalny, samowystarczalny energetycznie katamaran, którego zadaniem jest testowanie technologii wodorowych ogniw paliwowych podczas rejsu dookoła świata. Napędzany elektrycznie jacht jest zasilany energią odnawialną produkowaną na pokładzie i korzysta z innowacyjnego systemu generującego wodór z wody morskiej jako metody magazynowania nadwyżek energii. Toyota jest zaangażowana w program badawczy Energy Observer od samego początku, czyli od 2017 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ekologia Nowe Tygryski BIO – certyfikat ekologiczny i biodegradowalna folia Biuro prasowe
2020-07-28 | 11:30

Nowe Tygryski BIO – certyfikat ekologiczny i biodegradowalna folia

Firma TBM wprowadza na rynek innowacyjny produkt – to Tygryski BIO, które wyróżnia nie tylko unijne logo produktów rolnictwa ekologicznego, ale też unikalne opakowanie
Ekologia Ml(eko) w butelce – ekologiczny powrót do przeszłości?
2020-07-21 | 16:10

Ml(eko) w butelce – ekologiczny powrót do przeszłości?

Świadome zużywanie wody, obowiązkowe segregowanie odpadów, rezygnacja z toreb jednorazowych – te zmiany są niezbędne i kluczowe dla przyszłości naszej planety. Na rozwiązania
Ekologia Startup Planet Heroes nagrodzony w konkursie organizowanym przez MIT Enterprise
2020-07-16 | 12:00

Startup Planet Heroes nagrodzony w konkursie organizowanym przez MIT Enterprise

Startup Planet Heroes z białostockiego Samsung Inkubatora #dlaPlanety, może się pochwalić kolejnym międzynarodowym sukcesem. Przemysław Pyziel i Monika Habrzyk – twórcy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

E-commerce

Sztuczna inteligencja może zastąpić doradców finansowych. Jej stosowanie na szerszą skalę wymaga jednak odpowiednich regulacji prawnych

Polski nadzorca finansowy, jako jeden z pierwszych krajów Unii Europejskiej, opracował stanowisko dotyczące robodoradztwa. Takie działania wspierają stosowanie sztucznej inteligencji w procesie usług doradztwa inwestycyjnego. Choć robotyzacja zmniejsza koszty i zwiększa wydajność, konieczne są odpowiednie regulacje. Jednym z wyzwań jest zabezpieczenie prawne odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Kosmos i lotnictwo

Internet satelitarny pozwoli połączyć się z siecią z dowolnego miejsca na świecie. Jeszcze w sierpniu ruszą testy technologii

Największe korporacje technologiczne inwestują w rozwój systemów satelitarnego internetu, aby podłączyć do sieci jak największy odsetek społeczeństwa i wymazać z mapy świata białe plamy komunikacyjne. Najbardziej zaawansowane prace w tej materii prowadzi firma SpaceX, która wysłała już pierwsze eksperymentalne satelity. Mają stworzyć podwaliny internetu przyszłości. W ślad za firmą Elona Muska podążają też giganci technologiczni, jak Amazon czy Facebook.