Schneider Electric: darmowy kalkulator oszacuje ślad środowiskowy centrów danych
Narzędzie o nazwie Lifecycle CO2e TradeOff Tool od Schneider Electric pomaga obliczyć całkowity ślad węglowy (zakres 1, 2 i 3) dla wszystkich emisji w całym łańcuchu wartości, w tym emisji pośrednich.
Schneider Electric, światowy lider cyfrowej transformacji zarządzania energią i automatyki, przedstawił nową platformę, która ma pomóc firmom w zrozumieniu pełnego wpływu centrów danych na środowisko. Struktura, szczegółowo opisana w specjalnej białej księdze (whitepaper), obejmuje bezpłatne narzędzie o nazwie Lifecycle CO2e TradeOff Tool. To pierwsze tego typu rozwiązanie do wnikliwego oszacowania całkowitego śladu węglowego centrów danych – w tym emisji z zakresu 1, 2 i 3 (Scope 1, 2, 3).
Poprzez ilościowe określenie emisji z zakresu 3 (Scope 3) w swoim łańcuchu wartości, organizacje mogą zmierzyć całkowity ślad węglowy, w tym outsourcowane usługi IT od dostawców usług w chmurze oraz usług kolokacji. Ta swoista biała księga (ang. whitepaper) od Schneider Electric przyjmuje podejście oparte na danych, aby pomóc operatorom centrów danych zidentyfikować i sklasyfikować emisje z działalności operacyjnej i łańcucha dostaw, a następnie nadać priorytet działaniom mającym na celu skuteczną redukcję emisji dwutlenku węgla.
Ponieważ Unia Europejska i Stany Zjednoczone proponują przepisy, które upoważniają, wzmacniają i standaryzują ujawnianie informacji związanych z klimatem, w niedalekiej przyszłości rozliczanie i raportowanie emisji z zakresu 3 (Scope 3) będzie dla firm obowiązkowe. Ustanowienie i wdrożenie ram dotyczących emisji gazów cieplarnianych, które obejmują zliczanie dwutlenku węgla i wyznaczanie celów – przy jednoczesnym systematycznym przeglądzie danych firmy i źródeł emisji – stanowi podstawę do stworzenia możliwego do osiągnięcia planu redukcji. Wytwarzanie energii elektrycznej, emisje gazów cieplarnianych oraz zużycie wody określają ślad węglowy i wodny centrów danych, w tym ich dostawców.
– Opracowanie strategii klimatycznej, która wspiera w identyfikacji największego źródła emisji dwutlenku węgla w łańcuchu wartości, szybko staje się priorytetem branży centrów danych tuż obok pilnej potrzeby ustanowienia łatwych w użyciu ram. W pełni popieramy dążenie do tego, aby branża centrów danych stała się najbardziej zrównoważoną na świecie, oferując wszystkim darmowe i łatwo dostępne narzędzie – powiedział Pankaj Sharma, Executive Vice President, Secure Power Division w Schneider Electric – Udostępniliśmy nasz najnowszy whitepaper i bezpłatny kalkulator CO2 w czasie, gdy operatorzy centrów danych coraz częściej próbują zrozumieć oraz sklasyfikować swój ślad węglowy. Co ważne, wiodący operatorzy centrów danych muszą mieć na uwadze, że osiągnięcie w przyszłości zerowych celów klimatycznych będzie wymagane przez ich interesariuszy, w tym klientów, inwestorów, pracowników, partnerów biznesowych i społeczności w całym łańcuchu wartości.
Najważniejsze punkty z opublikowanej przez Schneider Electric białej księgi:
- „Data Center Lifecycle CO2e Calculator” – kalkulator do ilościowego określenia szczegółów kierujących zakresem 3 (Scope 3) w centrum danych.
- Podejście do zarządzania hipotetycznym 1-megawatowym centrum danych z naciskiem na emisje z zakresu 3 i proponowane działania mające na celu ulepszenia, takie jak zakup wydajnych i niskoemisyjnych produktów.
- Doradztwo w zakresie standaryzowanych wskaźników i tego, co należy mierzyć, np. działania związane z paliwami i energią, transport i dystrybucja na wyższym szczeblu łańcucha dostaw.

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Handel
1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.