Rusza pierwsze w Europie Centrum ElektroEkologii
Elektrośmieci to grupa odpadów, która zaraz po plastiku, stanowi ogromne zagrożenia dla środowiska. Niestety, jak wynika z badania przeprowadzonego przez GFK Polonia na zlecenie organizacji ElektroEko, mniej niż połowa badanych ocenia, że ma jakąkolwiek wiedzę na temat odpadów elektronicznych[1]. Co piąty z nas przyznał, że wyrzucił elektrośmieci do śmietnika. Wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że właściwe postępowanie względem elektrośmieci to kwestia, która wywiera realny wpływ na dobro naszej planety.
Mierząc się z tymi wyzwaniami, w listopadzie 2020 roku uruchomione zostało – początkowo jedynie w formie wirtualnej – Centrum ElektroEkologii. Przez pierwsze miesiące jego działalności zorganizowana została seria “Ekowarsztatów o elektrośmieciach” dla szkół podstawowych oraz średnich, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Teraz Centrum ElektroEkologii zdecydowało się na stworzenie wyjątkowego miejsca na wydarzenia stacjonarne, gdzie młodzież może się spotykać i realizować swoje pomysły. To jedyne takie miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży z klas 7-8 szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na temat postępowania ze zużytym sprzętem elektronicznym i elektrycznym. Centrum będzie podejmować działania i inicjatywy zwiększające społeczną świadomość działań proekologicznych, zgodne z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Misją instytucji jest zwiększenie świadomości na temat elektrośmieci, a w konsekwencji zwiększenie ilości elektrośmieci przekazanych do recyklingu.
Uroczyste otwarcie, z udziałem Urszuli Pasławskiej, Przewodniczącej Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Grzegorza Skrzypczaka, Prezesa Zarządu ElektroEko – inicjatora projektu oraz Jacka Łęgiewicza, Dyrektora ds. Publicznych w Samsung – partnera strategicznego Centrum, miało miejsce 20. października w CIC Warsaw. W spotkaniu udział wzięli również przedstawiciele młodego pokolenia, w tym Łukasz Chwieduk – finalista programu Mam Talent, ambasador Centrum ElektroEkologii. Goście i dziennikarze mieli ponadto okazję uczestniczyć w lekcji pokazowej dla młodzieży – “Zabierz głos, czyli o tym, jak zostać ekologicznym aktywistą”. Szkoły, chętne do wzięcia udziału w ekowarsztatach, mogą już zapisywać się na zajęcia stacjonarne, jak i online poprzez stronę internetową https://www.centrumelektroekologii.pl/.
– Współczesna młodzież oswojona jest z technologiami od urodzenia. Urządzenia elektroniczne (np. smartfony, tablety) towarzyszą im na każdym kroku, a oni często wymieniają stary sprzęt na nowy, nie zastanawiając się, co dalej się z nim dzieje. Jest to równocześnie pokolenie, które mocno angażuje się w działania na rzecz ochrony klimatu. Dla większości osób ochrona środowiska kojarzy się jednak głównie z wycinką lasów, smogiem, zabijaniem zwierząt czy zaśmiecaniem. Chcemy to istotnie uzupełnić! Do młodzieżowej debaty publicznej wokół działań na rzecz klimatu chcemy dodać aspekt związany z elektrośmieciami i podkreślić wagę działań związanych z poprawnym zbieraniem, przetwarzaniem oraz recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii – mówi Grzegorz Skrzypczak, Prezes Zarządu ElektroEko, inicjatora Centrum ElektroEkologii.
Poza warsztatami w Centrum planowane są inne wydarzenia, tj. warsztaty, webinary, zbiórki elektrośmieci oraz akcje specjalne.
– Młode pokolenie jest dużo bardziej odpowiedzialne za przyszłość naszej planety niż wcześniejsze. Dzisiaj tworzymy dla młodych ludzi miejsce, w którym mogą dowiedzieć się jak ważne jest ponowne wykorzystanie zużytej elektroniki. Ale będzie to też miejsce tworzenia nowych pomysłów, którymi wszyscy moglibyśmy się inspirować – mówi Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds. Publicznych firmy Samsung, oficjalnego partnera Centrum ElektroEkologii.
Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest Samsung, partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog. Centrum znajduje się przy ul. Chmielnej 73 w Warszawie, za kontakt odpowiada Lidia Piekarska: mail: info@centrumelektroekologii.pl.
[1] Pełny raport do pobrania na stronie: https://dzienbezelektrosmieci.pl/wp-content/uploads/2019/09/ELEKTROŚMIECI_raport-GFK-dla-ElektroEko.pdf

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.