Polski startup FibriTech opracował nową technologię ekologicznych materiałów prz
Jednym z największych wyzwań cywilizacyjnych jest obecnie znalezienie rozwiązania na pogłębiające się problemy ekologiczne. Jednym z sektorów wymagających poprawy jest rynek materiałów, zdominowany przez tworzywa sztuczne. Aby odpowiedzieć na te potrzeby, FibriTech opracował zupełnie nową technologię materiałów opartych na sieci włókien naturalnych.
Przemysł szczególnie chętnie sięga po zasoby ropopochodne, z których na masową skalę produkuje szkodliwe dla środowiska materiały z tworzyw sztucznych. Wokół nas znajduje się jednak wiele zasobów naturalnych, które można wykorzystać.
W ostatnich latach coraz częściej słyszymy na przykład o energii odnawialnej, do produkcji której wykorzystujemy wiatr, wodę czy słońce, czyli niewyczerpalne zasoby przyrody. W inżynierii materiałowej brakuje jednak szerszego spojrzenia na technologiczny potencjał zasobów odnawialnych.
FibriTech zauważył ogromny potencjał w składnikach naturalnych, z których powstają np. kartony opakowaniowe. Skoro z włókien potrafimy formułować dwuwymiarowe, płaskie struktury – to czas na kolejny krok – przestrzeń trójwymiarową.
FibriTech wykorzystuje różne włókna roślinne (np. konopne, celulozowe) i buduje z nich materiały. Firma korzysta nie tylko z dobrej jakości włókien, ale może także zagospodarować włókna słabszej jakości z recyclingu, pozostałości rolniczych oraz odpadów przemysłowych, czyli między innymi takie, które dla branży papierniczej i tekstylnej są niewystarczające.
Tworzymy zupełnie nową klasę przemysłową materiałów, których nie da się wprost porównać do znanych rynkowi odpowiedników. W pełni kontrolujemy proces powstawania nowego materiału i dzięki różnym proporcjom włókien roślinnych, przy niewielkiej ilości dodatków pochodzenia naturalnego nadajemy mu odpowiednie cechy. W ten sposób nasz materiał może być twardy jak drewno, ale od niego lżejszy, może być równie elastyczny jak spieniony plastik, ale jednocześnie przepuszczać powietrze itd. Jedyną cechą łączącą wszystkie nasze materiały jest trójwymiarowość i przyjazność środowiskowa, reszta zależy od zastosowania – tłumaczy Tomasz Ciamulski, prezes i założyciel FibriTechu.
Możliwości może być naprawdę sporo. Firma obecnie pracuje nad dwoma odrębnymi zastosowaniami uniwersalnego ekologicznego materiału: bezglebowymi podłożami oraz wkładami ochronnymi do opakowań. Odbiorcami podłoży będą hodowcy roślin użytkowych (tj. ozdobnych i jadalnych), w tym farmy hydroponiczne, wertykalne, producenci sadzonek i mikrolistków oraz dostawcy systemów all-in-one do hodowli domowych. Pozwoli to im odejść od używania wełny mineralnej i torfu. Z zabezpieczeń chroniących przed zniszczeniem wartościowych lub ciężkich przesyłek skorzystają fabryki i przemysł opakowaniowy, zastępując tym samym obarczone coraz większymi kosztami nieekologicznie wkładki styropianowe.
Na rozwinięcie produkcji zupełnie nowego materiału potrzeba znacznych środków. Firma rozwijała się w oparciu o fundusze z dwóch źródeł. Pierwsze to środki własne założyciela, drugie – inwestycja VC Bitspiration Booster. Teraz FibriTech jest na etapie skalowania pierwszej demonstracyjnej linii przemysłowej oraz organizuje strukturę potrzebną do skomercjalizowania projektu. Robi to przy wsparciu europejskiego programu dla najlepszych przedsiębiorców-wizjonerów EIC Accelerator. FibriTech jest pierwszym projektem z Polski, który dostał wsparcie z EIC, zarówno grantowe, jak i inwestycyjne (blended financing).
Naszym celem jest wspieranie produktów, które są przyszłościowe. A FibriTech może przyczynić się do zapewnienia bardziej ekologicznej i zrównoważonej przyszłości poprzez stworzenie wysokiej jakości eko-alternatywnych materiałów z włókien roślinnych. Chcemy podnosić świadomość proekologiczną i kształtować prośrodowiskowe postawy. Przełomowe dla przyszłości firmy i jej technologii będą najbliższe 2–3 lata, w czasie których firma planuje wdrożyć pierwsze z całej gamy możliwych zastosowań, jakie ma jej produkt. Kibicujemy projektowi i będziemy ściśle współpracować, aby wkrótce wprowadzić na rynek tę ekologiczną alternatywę – zapowiada Andrzej Targosz, Partner Bitspiration Booster.
Polskie rozwiązania na globalne problemy
W Polsce pojawili się inwestorzy, którzy rozumieją deep-tech - klasyfikację start-upu, którego celem jest dostarczanie rozwiązań technologicznych opartych na istotnych wyzwaniach naukowych lub inżynieryjnych. Na podstawie szeregu przeprowadzonych badań oraz testów urządzeń eksperymentalnych, wysiłki badawcze udało się zwieńczyć opracowaniem unikalnego rozwiązania, dzięki któremu można wytwarzać włókniste ekomateriały o cechach nie istniejących do tej pory. To prawdziwa rewolucja, która narodziła się w Polsce.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.