Polski startup FibriTech opracował nową technologię ekologicznych materiałów prz
Jednym z największych wyzwań cywilizacyjnych jest obecnie znalezienie rozwiązania na pogłębiające się problemy ekologiczne. Jednym z sektorów wymagających poprawy jest rynek materiałów, zdominowany przez tworzywa sztuczne. Aby odpowiedzieć na te potrzeby, FibriTech opracował zupełnie nową technologię materiałów opartych na sieci włókien naturalnych.
Przemysł szczególnie chętnie sięga po zasoby ropopochodne, z których na masową skalę produkuje szkodliwe dla środowiska materiały z tworzyw sztucznych. Wokół nas znajduje się jednak wiele zasobów naturalnych, które można wykorzystać.
W ostatnich latach coraz częściej słyszymy na przykład o energii odnawialnej, do produkcji której wykorzystujemy wiatr, wodę czy słońce, czyli niewyczerpalne zasoby przyrody. W inżynierii materiałowej brakuje jednak szerszego spojrzenia na technologiczny potencjał zasobów odnawialnych.
FibriTech zauważył ogromny potencjał w składnikach naturalnych, z których powstają np. kartony opakowaniowe. Skoro z włókien potrafimy formułować dwuwymiarowe, płaskie struktury – to czas na kolejny krok – przestrzeń trójwymiarową.
FibriTech wykorzystuje różne włókna roślinne (np. konopne, celulozowe) i buduje z nich materiały. Firma korzysta nie tylko z dobrej jakości włókien, ale może także zagospodarować włókna słabszej jakości z recyclingu, pozostałości rolniczych oraz odpadów przemysłowych, czyli między innymi takie, które dla branży papierniczej i tekstylnej są niewystarczające.
Tworzymy zupełnie nową klasę przemysłową materiałów, których nie da się wprost porównać do znanych rynkowi odpowiedników. W pełni kontrolujemy proces powstawania nowego materiału i dzięki różnym proporcjom włókien roślinnych, przy niewielkiej ilości dodatków pochodzenia naturalnego nadajemy mu odpowiednie cechy. W ten sposób nasz materiał może być twardy jak drewno, ale od niego lżejszy, może być równie elastyczny jak spieniony plastik, ale jednocześnie przepuszczać powietrze itd. Jedyną cechą łączącą wszystkie nasze materiały jest trójwymiarowość i przyjazność środowiskowa, reszta zależy od zastosowania – tłumaczy Tomasz Ciamulski, prezes i założyciel FibriTechu.
Możliwości może być naprawdę sporo. Firma obecnie pracuje nad dwoma odrębnymi zastosowaniami uniwersalnego ekologicznego materiału: bezglebowymi podłożami oraz wkładami ochronnymi do opakowań. Odbiorcami podłoży będą hodowcy roślin użytkowych (tj. ozdobnych i jadalnych), w tym farmy hydroponiczne, wertykalne, producenci sadzonek i mikrolistków oraz dostawcy systemów all-in-one do hodowli domowych. Pozwoli to im odejść od używania wełny mineralnej i torfu. Z zabezpieczeń chroniących przed zniszczeniem wartościowych lub ciężkich przesyłek skorzystają fabryki i przemysł opakowaniowy, zastępując tym samym obarczone coraz większymi kosztami nieekologicznie wkładki styropianowe.
Na rozwinięcie produkcji zupełnie nowego materiału potrzeba znacznych środków. Firma rozwijała się w oparciu o fundusze z dwóch źródeł. Pierwsze to środki własne założyciela, drugie – inwestycja VC Bitspiration Booster. Teraz FibriTech jest na etapie skalowania pierwszej demonstracyjnej linii przemysłowej oraz organizuje strukturę potrzebną do skomercjalizowania projektu. Robi to przy wsparciu europejskiego programu dla najlepszych przedsiębiorców-wizjonerów EIC Accelerator. FibriTech jest pierwszym projektem z Polski, który dostał wsparcie z EIC, zarówno grantowe, jak i inwestycyjne (blended financing).
Naszym celem jest wspieranie produktów, które są przyszłościowe. A FibriTech może przyczynić się do zapewnienia bardziej ekologicznej i zrównoważonej przyszłości poprzez stworzenie wysokiej jakości eko-alternatywnych materiałów z włókien roślinnych. Chcemy podnosić świadomość proekologiczną i kształtować prośrodowiskowe postawy. Przełomowe dla przyszłości firmy i jej technologii będą najbliższe 2–3 lata, w czasie których firma planuje wdrożyć pierwsze z całej gamy możliwych zastosowań, jakie ma jej produkt. Kibicujemy projektowi i będziemy ściśle współpracować, aby wkrótce wprowadzić na rynek tę ekologiczną alternatywę – zapowiada Andrzej Targosz, Partner Bitspiration Booster.
Polskie rozwiązania na globalne problemy
W Polsce pojawili się inwestorzy, którzy rozumieją deep-tech - klasyfikację start-upu, którego celem jest dostarczanie rozwiązań technologicznych opartych na istotnych wyzwaniach naukowych lub inżynieryjnych. Na podstawie szeregu przeprowadzonych badań oraz testów urządzeń eksperymentalnych, wysiłki badawcze udało się zwieńczyć opracowaniem unikalnego rozwiązania, dzięki któremu można wytwarzać włókniste ekomateriały o cechach nie istniejących do tej pory. To prawdziwa rewolucja, która narodziła się w Polsce.
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.