Obowiązek raportowania ESG, a realne działania przedsiębiorstw
Od 2024 roku zgodnie z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) największe firmy są zobowiązane do szczegółowego raportowania niefinansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju i publikowania wyników swoich działań. W kontekście rosnących wymagań regulacyjnych dotyczących raportowania ESG kluczowym aspektem jest rzeczywiste zaangażowanie przedsiębiorstw w świadome zarządzanie wpływem na środowisko. Wymogi te stanowią odpowiedź na rosnące oczekiwania inwestorów, konsumentów i regulatorów w zakresie transparentności działania i odpowiedzialności środowiskowej przedsiębiorstw.
Carlsberg Polska, jako jedna z wiodących firm w branży piwowarskiej jest przykładem organizacji, która podejmuje konkretne działania mające na celu minimalizację swojego śladu środowiskowego. Od wielu lat konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju „Together Towards ZERO & Beyond”, i ma już 8 lat doświadczeń w pisaniu Raportów ESG.
Jak rozumiemy odpowiedzialny rozwój naszego biznesu? Określiliśmy cele w sześciu kluczowych obszarach oddziaływania firmy: ZERO śladu węglowego, ZERO śladu rolniczego, ZERO odpadów opakowaniowych, ZERO marnowania wody, ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz ZERO wypadków. Te cele są elementami naszej strategii biznesowej i idą w parze np. z rozwojem portfela produktów czy wzrostem sprzedaży. Tak jak na wynik finansowy pracuje każdy pracownik, tak samo na wynik celów środowiskowych. W pierwszej kolejności wyedukowaliśmy pracowników czym jest strategia ESG, jakie są nasze priorytety i dlaczego do nich dążymy. Teraz angażujemy pracowników, by każdy w swoim obszarze wiedział, jaki ma wpływ i poszukiwał rozwiązań, które przybliżają nas do jej realizacji. Współpracujemy również z licznymi partnerami, instytucjami naukowymi oraz organizacjami pozarządowymi, aby wprowadzać innowacje i dzielić się najlepszymi praktykami.
Nowe regulacje ESG nakładają na przedsiębiorstwa obowiązek transparentnego raportowania swoich działań w obszarach środowiskowym, społecznym i zarządzania. Dla firmy takiej jak Carlsberg Polska, to nie tylko konieczność spełnienia formalnych wymogów, ale przede wszystkim szansa na wykazanie się jako lider w zrównoważonym rozwoju.
Warto nie ograniczać swoich działań jedynie do wewnętrznych procesów. Należy angażować się również w edukację klientów, konsumentów czy społeczeństwa. Wówczas misja społeczna staje się elementem zrównoważonego rozwoju.
Świadome zarządzanie wpływem na środowisko nie jest jedynie wymogiem regulacyjnym, ale strategicznym wyborem, który przynosi korzyści zarówno środowisku, przyszłym pokoleniom, jak i długoterminową wartość biznesową. W obliczu obowiązku raportowania ESG od 2024 roku, działania podejmowane przez liderów branż stają się wzorem do naśladowania dla innych przedsiębiorstw. Przejrzystość w raportowaniu i rzeczywiste, mierzalne efekty działań ESG będą kluczowe w budowaniu zaufania do marki.
Ekspercki komentarz: Teresa Aldea - Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, Carlsberg Polska
Aby dowiedzieć się więcej o działaniach Carlsberg Polska na rzecz zrównoważonego rozwoju, zachęcamy do odwiedzenia strony: www.carlsbergpolska.pl/zrownowazony-rozwoj/zrownowazony-rozwoj/raport-2023/, gdzie znajduje się pełen Raport ESG za 2023 rok.

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.