Komunikaty PR

Nowe technologie wspierają popularyzację lokalnych, polskich produktów

2024-05-31  |  10:40
Biuro prasowe

Społeczeństwo zatęskniło za autentycznością oraz naturalnym smakiem, które starsi z nas znają jeszcze z dzieciństwa. Bardzo często jedyną drogą, aby zaopatrzyć się w takie produkty jest wizyta u rolnika czy małej manufakturze. Skłonność do kupowania owoców czy warzyw u lokalnych producentów wynika także z chęci wsparcia ludzi i ich małych biznesów, które rozwijają się w niedalekim otoczeniu. 

 

Według badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej już ponad 80 proc. Polaków deklaruje kupowanie żywności ekologicznej. Niestety dzisiaj coraz trudniej trafić prawdziwie ekologiczne produkty. Nawet na tradycyjnych targowiskach, które kiedyś uznawane były za pewne źródło świeżych i lokalnych produktów, rzadziej można mieć pewność co do pochodzenia i jakości oferowanych produktów. W takich miejscach wystawia się coraz więcej pośredników, którzy nie zawsze jasno informują o pochodzeniu swojego „towaru” i procesach produkcji.

 

Po okresie lat dziewięćdziesiątych i pierwszej dekadzie nowego millenium, kiedy to rynek został dosłownie zalany przetworzoną żywnością, produkowaną masowo. Ludzie zauważyli, że płacą za to zdrowiem i zatęsknili do produktów „swojskich" – mówi Marcin Jastrzębski, współtwórca aplikacji Eden, w której można oznaczać dzikorosnące rośliny jadalne i nawigować się do nich.

 

Online coraz popularniejszym kanałem sprzedaży

 

Z badania przeprowadzonego na zlecenie kampanii „Przestaw się na eko” wynika, że  jednym z najczęściej wskazywanych czynników utrudniających zakup ekologicznej żywności jest niedostateczna dostępność. Owszem jak grzyby po deszczu powstają sklepy, gdzie można kupić owoce i warzywa od rolnika, jednak to nadal za mało, by uporać się z problemem. Wirtualna rzeczywistość odgrywa coraz większą rolę w wypełnianiu tej luki między podażą a popytem. Media podają, że już niemal co dziesiąta osoba, kupująca zdrową żywność, robi to online.

 

Współczesny konsument chce w prosty sposób kupować wysokiej jakości produkty spożywcze. Nowe technologie nie tylko umożliwiają łatwy dostęp do ekologicznych produktów spożywczych, ale także pomagają w popularyzacji świadomych zakupy i wspierają rozwój lokalnych producentów. W sieci możemy natrafić na coraz więcej e-sklepów ze zdrową żywnością czy stron lokalnych kooperatyw, które przywożą do miast produkty wprost od rolników. Coraz więcej ogłoszeń o sprzedaży naturalnych truskawek czy jabłek można spotkać także na osiedlowych grupach w mediach społecznościowych. Wskazuje to, że ekologiczne gospodarstwa oraz małe manufaktury coraz częściej szukają nowych klientów online – mówi Marcin Jastrzębski.

 

Bez pośredników

 

Według badania PSH Lewiatan 77 proc. Polaków zwraca uwagę na pochodzenie produktów, które kupują. Nie chcemy już kupować warzyw i owoców, które przebyły tysiące kilometrów w transporcie i uśmiechają się do nas ułożone równo na półkach supermarketów czy dyskontów. Wolimy to co polskie i swojskie. Eksperci podkreślają, że ten powrót do korzeni to szansa dla polskich rolników, którzy dzięki zainteresowaniu konsumentów mogą wyeliminować pośredników i uporać się z jednym z największych wyzwań, czyli niskimi cenami skupu. 

 

Gdy kupię kilogram jabłek bezpośrednio od sadownika zapłacę zapewne mniej, niż za kilogram w sklepie po cenie około 3-4 złotych. Marże jakie narzucają pośrednicy to główny element ceny jaką płacimy za zdrową żywność. Na handlu warzywami i owocami zarabiają dziś przede wszystkim pośrednicy, co nie sprzyja rozwojowi małych – ekologicznych - gospodarstw czy lokalnych społeczności – mówi Marcin Jastrzębski.Kupowanie wprost od rolnika-producenta przynosi wiele korzyści zapewnia większą pewność co do jakości i pochodzenia produktów. Brak dodatkowej ceny za dostawę produktów oznacza również niższe koszty dla klientów. Dodatkowo wspieramy w ten sposób rozwój polskich firm i rodzimej eko-produkcji – dodaje.

 

Technologiczna eko-rewolucja

 

Coraz częściej dostrzegamy wpływ, jaki mają nasze działania na środowisko naturalne. Według badania EkoBarometr z 2023 roku 73 proc. Polaków jest zdania, że obecny stan środowiska naturalnego stanowi istotny problem dzisiejszych czasów. W kontekście rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, nowe technologie należy postrzegać jako kluczowy element zmian w sposobie dokonywania przez nas wyborów konsumenckich. 

 

Chcemy być częścią tej technologicznej eko-rewolucji, dlatego już niedługo w aplikacji Eden wystartuje marketplace umożliwiający zakup naturalnych produktów – żywności, suplementów, kosmetyków czy ziół – wprost od wytwórcy. Planujemy również uruchomić możliwość wyszukiwania eko-rolników czy małych manufaktur w konkretniej lokalizacji. Gdy użytkownik uruchomi mapkę w naszej aplikacji będzie mógł zobaczyć nie tylko dziko rosnące rośliny oznaczone przez innych, ale również miejsca, gdzie można kupić naturalnymi produktami wprost od rolnika czy wytwórcy. Dodatkowo każdy sprzedawca będzie mógł założyć w naszej aplikacji swoją wizytówkę – będzie miał możliwość zaprezentowania siebie oraz tego, w jaki sposób to robią – mówi Marcin Jastrzębski. 

 

Chcemy by nasza aplikacja była przestrzenią do robienia eko-zakupów – bez pośredników i obaw o niesprawdzone produkty czy oszustwa. Dlatego właśnie nie będzie to „otwarty” market, gdzie każdy może wystawić dowolny produkt – każdy sprzedawca będzie musiał spełnić określone wymogi. Myślę, że będziemy alternatywą dla supermarketów i masowych produktów, które są tam sprzedawane, chociaż trzeba przyznać, że coraz więcej jest produktów dobrej jakości w dyskontach i to tylko potwierdza trend, w który się powiększa – dodaje Marcin Jastrzębski

 

 

 

Eden – darmowa aplikacja mobilna, w której użytkownicy mogą lokalnie zaznaczyć na mapie jadalne rośliny, zioła, grzyby, a także źródła wody oraz nawigować się do nich. Misją Eden jest edukacja społeczności, a celem  umożliwienie ludziom powrotu do swoich korzeni, pokazania ścieżki do zdrowej żywności, oraz budowanie lokalnych społeczności, które dzielą szacunek dla natury i pragnienie ponownego połączenia się z nią. Eden jest odpowiedzią na zapotrzebowanie na dostęp do prawdziwej, zdrowej i sezonowej żywności, która w naturze jest darmowa, a dziś – bardzo cenna. Jej założycielami są Marcin Jastrzębski oraz Marcin Jerominek. Więcej informacji o aplikacji na stronie: https://oureden.app/pl/strona-glowna/ 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ekologia Analizatory kolorymetryczne w branży wod-kan Biuro prasowe
2024-09-04 | 11:00

Analizatory kolorymetryczne w branży wod-kan

Wraz z zaostrzającymi się normami dotyczącymi jakości wody i oczyszczanych ścieków, branża wod-kan poszukuje odpowiednich rozwiązań, które sprostają tym rosnącym wyzwaniom.
Ekologia BRAK ZDJĘCIA
2024-08-29 | 11:08

Opakowaniowe sposoby na upały

Sezon letni, ze względu na wysokie temperatury, nie jest łatwym okresem w branży logistycznej.  Tym, którzy w tym czasie zastanawiają się, jak zapakować przesyłkę, by jej zawartość wytrzymała upał, przyda się kilka
Ekologia Foxy wspiera ochronę pszczół w całej Europie dzięki współpracy z 3Bee
2024-08-26 | 11:00

Foxy wspiera ochronę pszczół w całej Europie dzięki współpracy z 3Bee

W Polsce żyje około 470 gatunków pszczół oraz dziesiątki innych gatunków owadów zapylających. Wiele z nich wciąż znajduje się na liście gatunków

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.

Prawo

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności  dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.

IT i technologie

Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności

Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.