Neutralność klimatyczna do 2050 roku. Czy smart home może być odpowiedzią?
Komisja Europejska opublikowała w lutym b.r. szereg zaleceń związanych z osiągnięciem przez Unię Europejską neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych to cel, który w swoich działaniach powinni uwzględnić nie tylko rządowi decydenci, ale również przedstawiciele biznesu. W tej globalnej misji, inteligentne domy stają się narzędziem przyczyniającym się do ochrony środowiska poprzez efektywne zarządzanie energią.
Międzynarodowe zalecenia klimatyczne
Komisja Europejska ogłosiła na początku roku szczegółową ocenę wpływu możliwych ścieżek prowadzących do osiągnięcia uzgodnionego celu, czyli uczynienia Unii Europejskiej neutralną klimatycznie do 2050 roku. Na podstawie tej oceny zalecana jest 90-cio procentowa redukcja emisji gazów cieplarnianych do 2040 roku w porównaniu do poziomów z 1990 roku. Komunikat przedstawia szereg warunków politycznych umożliwiających osiągnięcie celu. Obejmują one zapewnienie konkurencyjności europejskiego przemysłu, większe skupienie się na sprawiedliwej transformacji oraz strategiczny dialog z sektorem przemysłowym i rolnym. Zalecenia są kontynuacją powstałej w 2020 roku inicjatywy Europejski Zielony Ład. Wyniki konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu, która odbyła się pod koniec 2023 roku w Dubaju pokazują, że reszta świata zmierza w tym samym kierunku.
Komisja Europejska jako jeden z aspektów, który ma umożliwić osiągnięcie wyznaczonego celu, wymienia zwiększanie efektywności energetycznej. Technologie smart home, takie jak te oferowane przez Somfy, mogą odegrać znaczącą rolę w osiąganiu celów ekologicznych poprzez efektywne zarządzanie zużyciem energii.
Rola inteligentnych rozwiązań w oszczędzaniu energii
W dzisiejszych czasach, kiedy troska o środowisko naturalne oraz oszczędzanie energii są coraz ważniejsze, inteligentne rozwiązania domowe stają się ważnym elementem nowoczesnych budynków. Poprzez wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak rolety, systemy zarządzania energią i czujniki słoneczne, możliwe jest nie tylko zwiększenie komfortu życia, ale także istotne obniżenie zużycia energii oraz kosztów eksploatacji. Warto jednak zacząć od podstaw, czyli okien. To one stanowią główne źródło energii słonecznej w budynku. Słońce przechodzące przez szybę do pomieszczenia, generuje średnio 500 W/m2. Ma to ogromny wpływ na bilans cieplny oraz ilość naturalnego światła wpadającego do wnętrza budynku. Należy mieć to na uwadze, szczególnie od kwietnia to września, bo na ten okres przypada najwięcej, bo aż 70%, słonecznych dni w roku.[1]
Somfy, jako jeden z liderów smart home, nieustannie zmienia sposób, w jaki ludzie żyją i korzystają ze swoich przestrzeni. Jednym z flagowych produktów marki są napędy do rolet RS100 io, wyposażone w zaawansowane funkcje, takie jak dwukierunkowa komunikacja radiowa io-homecontrol®, dwie prędkości pracy (standardowa i dyskretna), funkcja miękkiego rozruchu i zatrzymania, oraz opcja integracji z aplikacją mobilną TaHoma. Centrala daje możliwość tworzenia harmonogramów działania urządzeń, oraz posiada własne scenariusze, jak na przykład "komfort termiczny", który sprawia, że osłony automatycznie otworzą się w ciągu dnia, aby skorzystać z energii słonecznej.
Ponadto, czujniki słoneczne Sunis, reprezentują kolejny krok w ewolucji automatyzacji domowej. Poprzez precyzyjne mierzenie poziomu naturalnego światła i przekazywanie tych danych do centrali TaHoma switch, czujniki są elementem systemu umożliwiającego programowanie rolet w zależności od warunków atmosferycznych. W ten sposób, latem rolety mogą automatycznie się opuszczać po osiągnięciu określonego stopnia nasłonecznienia, zapewniając chłód wewnątrz pomieszczeń, podczas gdy zimą otwierają się, wykorzystując ciepło słoneczne do naturalnego ogrzewania wnętrza.
Takie działanie pozwolą zredukować od 10 do 30% koszty zużycia energii cieplnej w mroźne miesiące.[2] Natomiast podczas gorących dni, za sprawą automatyki do osłon zewnętrznych, możemy efektywnie obniżyć temperaturę wewnątrz pomieszczeń o 4-7°C.[3]
Inteligentne rozwiązania nie tylko zwiększają komfort mieszkańców, ale także przyczyniają się do oszczędzania energii i redukcji kosztów eksploatacji domu. Dzięki odpowiedniej konfiguracji, użytkownicy mogą cieszyć się doskonałym klimatem w swoich wnętrzach, jednocześnie dbając o środowisko naturalne i optymalizując zużycie energii.
Deklaracja ekologiczna Somfy
– Oprócz tego, że nasze produkty wspierają oszczędzanie energii w domach konsumentów, Somfy również zważa na aspekt środowiskowy i dba o to, by minimalizować ekologiczne koszty prowadzenia biznesu. Od 2015 roku angażujemy się w inicjatywę „Act for Green”, która kładzie nacisk na zmniejszenie wpływu urządzeń na środowisko w całym cyklu ich życia - od wydobycia surowców, poprzez produkcję, transport i użytkowanie. W 2024 r. ponad 65% produktów Somfy sprzedawanych na świecie były zgodne z ideą „Act for Green”. W 2030 roku celem naszej firmy jest osiągnięcie 100% – powiedział Krzysztof Majewski, Country Manager Somfy.
Aby produkt mógł zostać oznaczony symbolem „Act For Green”, musi spełniać szereg wymogów, takich jak zakaz stosowania niektórych starych technologii w komponentach elektronicznych, które są silnie szkodliwe dla środowiska. Pobór mocy silników w trybie czuwania może osiągać maksymalnie 0,5 W, produkty musząc mieć przedłużony czas życia, a ich składniki powinny być łatwe w demontażu w celu przeróbki lub aktualizacji urządzeń. Odporność na uszkodzenia mechaniczne, zgodność z regulacjami dotyczącymi substancji chemicznych oraz zastosowanie ekologicznych opakowań są także aspektami, które muszą być uwzględnione, aby produkt mógł uzyskać oznaczenie.
Dzięki inteligentnym systemom domowym użytkownicy mają możliwość optymalizacji zużycia energii oraz zmniejszenia kosztów związanych z jej użytkowaniem. Technologie takie jak automatyzacja oświetlenia, ogrzewania, czy zarządzanie roletami pozwalają na precyzyjną kontrolę zużycia energii w zależności od potrzeb i warunków atmosferycznych. Każde takie rozwiązanie to krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
[1] Liczba dni oraz godzin słonecznych w Polsce. - Sobir
[2] Badanie TBC dla Francuskiej Federacji Budowlanej: Analiza Wkładu Energetycznego Rolet Okiennych Opracowanie normatywne i regulacyjne. TBC INNOVATIONS jest firmą badawczo-doradczą z 25-letnim doświadczeniem na rynku deweloperskim. Wyniki mogą się różnić w zależności od wielkości budynku, jego lokalizacji geograficznej, roku budowy, wyposażenia okien (roleta, osłona przeciwsłoneczna, żaluzja).
[3] Symulacje Somfy realizowane przy wsparciu Carbone 4, niezależnej firmy konsultingowej, specjalizującej się w strategii niskoemisyjnej i adaptacji do zmian klimatu. Wyniki różnią się w zależności od wielkości domu, jego geolokalizacji, roku budowy i wyposażenia okien (rolety, zewnętrzne żaluzje)
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.